Författare Ämne: Spartips! Tjänster samt träning  (läst 184 gånger)

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Spartips! Tjänster samt träning
« skrivet: 6 augusti 2018 kl. 11:16:39 »
Hej på er alla,

Tänkte komma med tre tips som jag nyttjar frekvent och som har minskat mina kostnader.

1. Mobiltelefon. Jag och min fru har slutat att köpa bundna abonnemang där man "får" telefonen. Vi cashar våra telefoner och har sedan tre år tillbaka använta Vimla. Vimla går på Telenors när och är deras billiga abonnemang. Det har fungerat väldigt bra och sänkt våra kostnader väldigt. Vi kör nu ett abonnemang med 2GB surf och fria samtal för 100 kr. De har dessutom en tipsrabatt där de drar av 10 kr per månad/person både för tipsaren och den tipsade. Går alltså att komma ner till 0 kr / mån! Tips: https://vimla.se/?201512282006194666

2. Refunder. Refunder är en cashback sajt där man får tillbaka en del av köpesumman i pengar. Ibland måste man tyvärr konsumera... Vi handlar tex alla våra medusiner på Apoteket Hjärtat med 7,5% cash back. Annat vi nyttjat är cashback på resor/hotellnätter, 4-5% tillbaka. De har snart 1000 anslutna butiker och vi har senaste året fått knappa 2000 kr tillbaka (som investeras). Man kan lägga till deras app i tex webläsaren Chrome så känner webläsaren av om butiken du besöker är ansluten. Tips (ni och jag får 50 kr tillbaka) : https://www.refunder.se/bjud-in/58cfc48b0f90b

3. Träning. En fantastiskt fin gratisapp för träning är NTC, Nike Training Club. Den sätter ihop ett träningsschema beroende på hur tränad man är, vilka redskap man har etc. Jag har använt denna nu i en månad och kan inte annat än att rekommendera den. https://itunes.apple.com/us/app/nike-training-club/id301521403?mt=8

« Senast ändrad: 7 augusti 2018 kl. 14:31:23 av Billy »
iblandgormanratt.blogspot.com

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
SV: Spartips! Tjänster samt träning
« Svar #1 skrivet: 7 augusti 2018 kl. 14:28:36 »
Svarar på mitt eget meddelande med ytterligare tips. Gillar ni inte invitelänken som ger er och mig en kickback - regga er bara som vanligt.

Sellpy - Sellpy säljer ens varor på Tradera och i sin egen webshop. Jag har både sålt och handlat en hel del på Sellpy - främst barnkläder men också prylar (fina sovsäckar till sommarens tältande tex.). Det går till så att man reggar sig och beställer hem en påse som man fyller med det som man vill sälja. I denna följer även med en miljöpåse som man kan fylla med textilier för återvinning. Man bokar sedan en upphämtning via mina sidor och påsen hämtas upp. I vårt fall har vi bara ställt ut påsen på trappen och ett cykelbud har hämtat upp. Det tar sedan ett antal veckor innan de sorterat upp, fotograferat och auktionerat sakerna man vill sälja. När en vara säljs får man en del av priset som kan begäras ut via en kontoöverföring. Jättesmidigt.

Man får förstås inte lika mycket pengar som om man säljer själv men det är ett väldigt bra sätt att göra sig av med saker och det sparar tid + miljö.

Som sagt, detta är min invitelänk till Sellpy. Gillar ni inte sådana gå bara in på hemsidan för det är en grym tjänst. https://www.sellpy.se/invite/hmelh

Bredbandsval.se Supertjänst som jag använder varje halvår för att lägga om mitt internetabonnemang via fiber. Ofta finns det erbjudanden om 50% rabatt i ett halvår (och sedan byter jag tjänsteleverantör).

Elskling.se Samma sak här. Med ungefär ett års intervall byter jag elleverantör via denna tjänst till den billigaste miljöelen jag kan hitta.

Repamera.se Skräddartjänst på nätet som lagar kläder. Har inte använt själv men vänner till mig har och det är smidigt och miljövänligt.
« Senast ändrad: 7 augusti 2018 kl. 14:37:48 av Billy »

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 8 augusti 2018 kl. 13:17:14 »
Tack. Jag ska precis sälja av massa kläder i ett dödsbo. Sellpy låter super. Ska bara kolla att de verkligen hämtar ute i urskogen där jag bor.

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 8 augusti 2018 kl. 17:13:14 »
Tack. Jag ska precis sälja av massa kläder i ett dödsbo. Sellpy låter super. Ska bara kolla att de verkligen hämtar ute i urskogen där jag bor.

Gött! Se till att beställa flera påsar om det är mycket.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 15 augusti 2018 kl. 13:25:35 »
1. Mobiltelefon. Jag och min fru har slutat att köpa bundna abonnemang där man "får" telefonen. Vi cashar våra telefoner och har sedan tre år tillbaka använta Vimla. Vimla går på Telenors när och är deras billiga abonnemang. Det har fungerat väldigt bra och sänkt våra kostnader väldigt. Vi kör nu ett abonnemang med 2GB surf och fria samtal för 100 kr. De har dessutom en tipsrabatt där de drar av 10 kr per månad/person både för tipsaren och den tipsade. Går alltså att komma ner till 0 kr / mån! Tips: https://vimla.se/?201512282006194666

Lustigt! Satt precis och kollade över mitt abonnemang som snart går ut(tack och lov!) och kom fram till att Vimla troligtvis är den operatör som har det erbjudandet som passar mig bäst. Hur stor är egentligen vinsten på att casha en telefon gentemot att binda en på abonnemang?
5000:- /mån = FIRE vid 50 

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 15 augusti 2018 kl. 13:30:50 »
Bredbandsval.se Supertjänst som jag använder varje halvår för att lägga om mitt internetabonnemang via fiber. Ofta finns det erbjudanden om 50% rabatt i ett halvår (och sedan byter jag tjänsteleverantör).

Blir det inte väldigt mycket avbrott i leveransen och strul med bredbandet i skiftet mellan leverantör? Har dåliga erfarenheter av det från tidigare i livet... :'(

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 17 augusti 2018 kl. 09:16:53 »

Blir det inte väldigt mycket avbrott i leveransen och strul med bredbandet i skiftet mellan leverantör? Har dåliga erfarenheter av det från tidigare i livet... :'(

Det har hänt en gång att vi hade avbrott en dag. Sett till vad vi sparar samt att vi kan dela ut internet från våra ajfåns till paddan etc så hade det ingen påverkan.

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 17 augusti 2018 kl. 09:21:19 »

Lustigt! Satt precis och kollade över mitt abonnemang som snart går ut(tack och lov!) och kom fram till att Vimla troligtvis är den operatör som har det erbjudandet som passar mig bäst. Hur stor är egentligen vinsten på att casha en telefon gentemot att binda en på abonnemang?

Min telefon kostade 6000 kronor och jag räknar med att ha den minst tre år (166 kr/mån). Min fru gjorde en bättre deal via den lokala fejsbookgruppen och köpte en halvår gammal Iphone för 1800 kr och den räknar vi håller i tre år också (50 kr/mån). Min telefon kostar mig under 200 kr i månaden med Vimla totalt och min fru är under 100 kr i månaden inklusive Vimla. Deras tipsrabatt är grym! Det lönar sig alltså big time.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 22 augusti 2018 kl. 07:11:16 »
Det har hänt en gång att vi hade avbrott en dag. Sett till vad vi sparar samt att vi kan dela ut internet från våra ajfåns till paddan etc så hade det ingen påverkan.

Det känns ju ändå ok! Jag gillar dock att ha saker på autogiro och slippa krångel, men det behöver ju onekligen ses över emellanåt. Har funderat på att sänka hastigheten från 100/10 till 10/10 och därigenom spara 80 kr/mån, men osäker på hur streaming kommer påverkas.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 22 augusti 2018 kl. 07:16:11 »
Min telefon kostade 6000 kronor och jag räknar med att ha den minst tre år (166 kr/mån). Min fru gjorde en bättre deal via den lokala fejsbookgruppen och köpte en halvår gammal Iphone för 1800 kr och den räknar vi håller i tre år också (50 kr/mån). Min telefon kostar mig under 200 kr i månaden med Vimla totalt och min fru är under 100 kr i månaden inklusive Vimla. Deras tipsrabatt är grym! Det lönar sig alltså big time.

Låter ju onekligen mer fördelaktigt! Längtar till november när mitt alldeles för dyra abonnemang går ut!
3 år ska ju inte heller vara några konstigheter att hålla en telefon vid liv om nu inte tillverkarna medvetet gör dem sega genom uppdateringar.