Tjäna, Spara, Slösa(!?) och Investera > Personliga ekonomiska mål

Höstens mål

<< < (2/2)

Ekonomitankar:
För mig har det inte riktigt gått som plan, alltså lediga fredagar, och just nu är det min högsäsong med massor med jobb, så känns inte som det kommer bli så vare sig i mars eller april.

Trendsökaren:
Nu är det ju höst. Jag fyllde 65 i år men har sedan några år inte haft ett lönearbete utan tagit ut tidig pension och haft olika typer av uppdrag samt delvis använt avkastningen. Har ett uppdrag kvar som ger ett ekonomist tillskott. Jag har det nya pensionssystemet. Min hustru är äldre och har det gamla som ju är generösare. Hon lönearbetar extra 1 dag i veckan vilket hon tycker är kul.

Vi har systematiskt gått igenom kostnader av alla olika slag. Syftet är att inte förlora upplevd livskvalité men minska kostnaderna.

I någon liten mån odlar vi, hugger ved, plockar svamp, lagar och lappar. Eftersom vi sommarbor på en bergsluttning i Bohuslän så är den odlingsbara ytan, som tur är, något begränsad. Så vi kan långtifrån vara helt självförsörjande. Det är inte heller avsikten.

Sålt båten i sommar.

Sedan drar Torpet kostnader. Just nu håller vi på att totalrenovera skorstenen som var i mycket värre skick än vad vi trodde. Även som en följd av detta reparerat och förstärkt taket. Blev både besvärligare och kostsammare än vi trodde. Vi kommer ju också installera en mindre solcellsanläggning.

Torpet har tidigare  dragit en del pengar för exempelvis byte av panel och fönster, utbyggnad av rum, byte av takpannor, växthus o s v. Detta är i princip betalt av avkastningen från sparandet.

Alltså skall försöka undvika att hamna på ett ekonomiskt slutande plan. Åtminstone inte i ett stup.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion