Författare Ämne: Sommar, semester och ledighet  (läst 215 gånger)

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Sommar, semester och ledighet
« skrivet: 9 juli 2018 kl. 08:47:24 »
Det fina vädret, fotbolls-vm, semester och sommar har resulterat i en ganska oplanerad paus från FIRE-tankarna. Har knappt ens läst bloggar det sista och än mindre brytt mig om att logga in på Avanza. Har spenderat mycket mer pengar än vanligt, men märker ändå att mina numera ryggmärgsreflexer kickar in när kostnader känns orimliga. Det bästa är ändå vetskapen att mina pengar jobbar för mig som vanligt trots att jag inte tänker på det. Min hel-automatiska ekonomi ser till att jag betalar räkningar i tid och investeringarna rullar på som vanligt. Otroligt skönt!

Hur gör ni på sommaren och semestern? Spenderar ni som vanligt eller flyger pengarna iväg? Förändrar ni något?
Hoppas egentligen inte på nått svar på det här utan att ni istället ägnar er åt andra aktiviteter i värmen och den eventuella ledigheten  :)
5000:- /mån = FIRE vid 50 

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Sommar, semester och ledighet
« Svar #1 skrivet: 9 juli 2018 kl. 08:57:49 »
Semestern väntar jag ännu på, men jag räknar med att det drar iväg lite grann då. Trots allt är det ju på semestern det känns värt att lägga lite pengar på att göra roliga saker, en vanlig arbetsvecka bruakr jag kunna slippa tankar på arbetet runt söndag eftermiddag, i någon timme, innan tankarna på hur nästa vecka kommer bli infinner sig.

Sköter jag mig bra resten av året är det helt okej att "sväva ut" lite grann under semestern. Jag har satt ett ganska högt personligt mål om 70% sparkvot, då känns det onödigt att i varje situation försöka maximera denna då den ändå är så pass hög. Helt klart värt att ta en öl på något ställe i solen, eller en glass, eller en liten resa.

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 11 juli 2018 kl. 21:44:30 »
Håller koll på Avanza, men tradingportföljen parkerad i några fonder över sommaren. Semestern kostar lite eftersom vi är utomlands. Men bor i familjens hus och har familjens bil, så egentligen bara flyget som kostar. Maten billigare än hemma.

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 12 juli 2018 kl. 17:00:23 »
Jag har allvarligt börjat fundera på att köpa en bil  :o :o :-\ Kanske solsting...

Annars är det trevligt med sommar och snart semester. Visst har det gått lite extra till sol och bad på sistone. Snart är det semester med budgetkänsla men ändå lite extra kostnader. Tälta och kosta på sig lite restaurangbesök och glass längs vägarna och på stränderna i vackra sommarsverige!

Lagom av allt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 13 juli 2018 kl. 22:22:23 »
Förändrar absolut en del jämfört med vardagen men håller det ändå inom extremt rimliga gränser. I år reser vi inom Sverige istället för utomlands, dels för att spara lite pengar men framförallt för att spara på miljön genom att undvika flygresor. Väljer smarta avgångar och billigt boende. Det är riktigt roligt att sikta på att maxa upplevelse per krona och miljöbelastning istället för att boka något glassigt och utsläppsgenererande för att vi kan.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 15 augusti 2018 kl. 12:48:42 »
Kul med svar! Även om förhoppningen var att ni tagit paus från FIRE-världen :P

Nu är man tillbaka i rutinen igen, segt och tankarna på FIRE blir ju bara större!
På ett sätt är det dock skönt att få lite fokus igen, har slappat alldeles för mycket i sommar. Kosten har skenat och skönt att den är åter i en mer hälsosam och ekonomisk form.
5000:- /mån = FIRE vid 50 

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 17 augusti 2018 kl. 13:04:13 »
Min semester är på upphällningen också. Har vandrat, badat och tältat/sovit under bar himmel i anslutning till den plats jag ska dra mig tillbaka på som FIREd. Säkrare än någonsin på att jag ska ta mig till FIRE så fort det bara går. Dyra resor och lyx? Absolut inte! Havsbris, sovmorgnar, natur, fågelsång och stjärnklara nätter i Sverige/Norge - ja!

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 20 augusti 2018 kl. 10:28:30 »
Njutit av väldigt många lediga dagar, utomlands och runt om i Sverige.
Nu vill jag bara organisera mitt liv och företag så jag arbetar ännu mindre. Det finns så mycket annat jag vill hinna göra, arbetet hindrar detta nu.