Författare Ämne: Heltid eller deltid?  (läst 320 gånger)

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
Heltid eller deltid?
« skrivet: 28 juni 2018 kl. 20:38:05 »
Jag funderar på att gå ned till 80% på mitt ordinarie jobb och lägga en del extra på extrajobbet och andra inkomstströmmar de resterande 20%, samt ta det lite lugnare.

Investera ett inkomstbortfall i form av lite mer fritid och udda jobb och förhoppningsvis ändå hamna på en motsvarande 100% inkomst genom att under ett par år använda de där 20% (en dag i veckan, lämpligtvis) för att skapa andra aktiva och passiva inkomstströmmar. Just nu har jag svårt att hinna annat än ordinarie jobbet och en fyradagars arbetsvecka skulle lätta lite på trycket. Samtidigt kan jag känna att jag genom lite ansträngning skulle kunna jobba motsvarande 120% egentligen... men hur länge?  ???

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Heltid eller deltid?
« Svar #1 skrivet: 15 juli 2018 kl. 22:01:23 »
 Vi har valt lite annorlunda och har använt våra passiva inkomster till att gå ner i tid. Förhoppningsvis kan vi fortsätta minska arbetstiden sakta men säkert framöver varefter våra passiva inkomster ökar. Det är planen. Tills vi jobbar så mycket eller lite så vi är nöjda.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 15 augusti 2018 kl. 13:12:38 »
Funderar med på att gå ner något i tid efter att den långa föräldraledighets-tiden är över.
Främst för att få bättre balans i livet och få mer tid med vårt barn(som är på väg) även när hen är mindre. Givetvis har jag inte tänkt tumma på mitt/vårt mål utan klara det ändå, målet är satt tillräckligt luftigt för att kunna tåla det.

Lös plan nu är alltså att vi båda går ner till 80% arbetstid när vi båda är tillbaka i tjänst och fortsätta investera minst 5000 kr/mån var.
5000:- /mån = FIRE vid 50 

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 17 augusti 2018 kl. 08:00:42 »
https://svenskafire.se/index.php?topic=97.0

Saxar in frågan från tråden ovan även här:
En bra fördel med att skaffa barn är att man har rätten till att gå ner till 75% tjänst tills barnet är 8.
Hur gör andra? Är det vanligt att arbetsgivare beviljar nedsatt arbetstid annars?

« Senast ändrad: 17 augusti 2018 kl. 12:35:40 av msFIRE »

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 17 augusti 2018 kl. 10:09:03 »
Jag funderar på att gå ned till 80% på mitt ordinarie jobb och lägga en del extra på extrajobbet och andra inkomstströmmar de resterande 20%, samt ta det lite lugnare.

Investera ett inkomstbortfall i form av lite mer fritid och udda jobb och förhoppningsvis ändå hamna på en motsvarande 100% inkomst genom att under ett par år använda de där 20% (en dag i veckan, lämpligtvis) för att skapa andra aktiva och passiva inkomstströmmar. Just nu har jag svårt att hinna annat än ordinarie jobbet och en fyradagars arbetsvecka skulle lätta lite på trycket. Samtidigt kan jag känna att jag genom lite ansträngning skulle kunna jobba motsvarande 120% egentligen... men hur länge?  ???

Får man fråga vad du har för extrajobb? Är själv intresserad av "side hustles".
iblandgormanratt.blogspot.com

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 17 augusti 2018 kl. 13:00:42 »

Får man fråga vad du har för extrajobb? Är själv intresserad av "side hustles".

Jag konsulterar privat inom ett tekniskt område relaterat till min utbildning (medicin). Det är mycket få i Sverige som gör något som liknar denna syssla (<20) och det är ett udda knippe kvalifikationer som krävs, så jag går inte in på det närmare.

Jag har också funderat mycket på side hustles och har kommit fram till att kvalificerade extrajobb relaterade till kompetens uppnådd i studier/yrkeslivet är bra (mindre konkurrens och mer betalt). Nackdelen är väl brist på variation från ordinarie jobbet (samma typ av bransch - gäller dock inte just mitt extrajobb) och ofta mer ansvar om det går åt helsike. Att jobba på restaurang en lördag i månden vore mer avslappnande, ärligt talat. Jag har också funderat på gym, då jag har en certifikation i ett särskilt område där som jag skulle kunna använda. Just nu räcker det med ett extrajobb, dock.

En liten uppdatering sedan jag skrev föregående inlägg: jag ska absolut inte gå ned i arbetstid på mitt ordinarie jobb. Var bara lite utarbetad innan semestern. Har kommit fram till ett sätt att lägga upp min arbetsdag på ett effektivt sätt istället. Fortsätter jobba med mitt extrajobb, har tjänat ca 2k/mån på det i år.

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 21 augusti 2018 kl. 13:06:00 »
Jag tänker på historien om fiskaren,

En affärsman var på semester i en liten mexikansk fiskeby. Han var ute och promenerade i hamnen en morgon när han såg en fiskare komma in med sin båt. I båten låg flera stora fiskar och affärsmannen gick nyfiket fram och frågade: ”Hur lång tid tar det att få en sådan fångst?”
Fiskaren svarade ”Bara ett litet tag”.
Affärsmannen blev nyfiken: ”Varför stannar du inte ute längre och fångar fler fiskar?”
Fiskaren svarade att det här var tillräckligt för att han skulle kunna ge familjen ett bra liv med allt de behövde.
”Men vad gör du då resten av dagen?” frågade den nyfikne affärsmannen.
Fiskaren svarade: ”Vanligtvis vaknar jag upp tidigt på morgonen, åker ut och fiskar. Sen åker jag tillbaka på förmiddagen och leker med mina barn. På eftermiddagen umgås jag med min fru och vilar med min familj och på kvällarna går vi ner till byn för att spela gitarr, sjunga och dansa.”

Affärsmannen tyckte lite synd om fiskaren och sa: ”Du, jag har en civilekonomexamen och jag kan hjälpa dig att bli rik. Från och med nu är mitt förslag att du ska lägga mer tid på att fiska. Då får du mer fångst och när du säljer fisken får du snart råd med en större båt. Då kan du fånga ännu mer fisk och då har du snart råd med en hel fiskeflotta. Istället för att sälja fisken här i hamnen kan du börja sälja direkt till butikerna. Då kan du flytta in till storstaden och sköta din expanderade verksamhet, sen kan du flytta kontoret in till Mexiko city och expandera i hela världen.”
”Och vad händer efter det?” frågade fiskaren.
Affärsmannen skrattade.
”Då kan du leva som en kung! Och när rätt tid är kommen så kan du sälja företagets aktier och tjäna flera miljoner.”
”Och efter det?” frågade fiskaren.
”Efter det kan du dra dig tillbaka, flytta till ett litet hus här i fiskebyn. Vakna tidigt på morgonen, fånga några fiskar, åka hem, leka med barnen, njuta av dagen med din fru och på kvällarna kan ni gå ut och spela gitarr, dansa och sjunga”.

Den har säkert de flesta läst tidigare. Men jag försöker tänka på mig själv, om jag var helt ekonomiskt fri, vad skulle jag göra då? Och inser att som entreprenör så skulle jag nog "jobba" på något vis. Starta ngt bolag, och kanske ett till, lite roliga ideer osv.

Så alltså skulle jag på något vis ändå jobba, men mindre och friare. Och med tanke på historien ovan så väljer jag ju att jobba mindre redan nu. Istället för att jobba 100% och kanske lite till för att kunna spara ihop mer pengar för att SEN kunna gå ner i tid. Jag väljer alltså att gå ner i tid nu. Och jobbar nu hela tiden på att kunna gå ner ännu mer i tid, eller iaf för att kunna ha friare uppdrag.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 22 augusti 2018 kl. 07:42:23 »

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 11 september 2018 kl. 11:39:44 »

Hur har det gått Mumrik? Har du gått ner i tid?

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 12 september 2018 kl. 15:51:17 »
Hur har det gått Mumrik? Har du gått ner i tid?

Nej, jag beslutade mig för att ändå inte göra det. Var trött innan semestern, därav mitt första inlägg. Men jag väntar fortfarande på att förhandla kring en ny tjänst och nya arbetsuppgifter och jag ska kolla hur mycket jag faktiskt förlorar på att gå ned till 80% med min nya lön där mycket av höjningen kommer att försvinna i skatt. Rör det sig om bara 2-3k i skillnad mellan 80 och 100% så är 4 dagar extra ledigt per månad svårt att motstå. Men jag missar kompetensutvecklingen jag får av att jobba. Jag är för att betala skatt till en viss gräns. men när det kommer upp i 55% så tar jag hellre ledigt och jobbar lite mindre (d v s 100% inkl extrajobbet istället för 120%). Ett annat alternativ är att börja starta eget och hyra ut mig själv för att sänka skatten till rimliga nivåer, men det har jag inte satt mig in i så noga än. Så, summa summarum, vet inte riktigt...

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 13 september 2018 kl. 09:56:23 »

Så, summa summarum, vet inte riktigt...

Man behöver inte veta riktigt, det brukar ge sig med tiden. Rätt som det är känner man i magen vad som är rätt.

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 22 september 2018 kl. 21:53:11 »

Så, summa summarum, vet inte riktigt...

Man behöver inte veta riktigt, det brukar ge sig med tiden. Rätt som det är känner man i magen vad som är rätt.

Fasen, nu har det varit ett par jobbiga jobbveckor igen. Räknade på det och förlorar ca 10-12% av lönen på att gå ned 20% i arbetstid. Återigen, är det värt det? Jag fortsätter fundera...

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2 oktober 2018 kl. 20:01:19 »
Jag kan nog tänka mig att jobba heltid. Kanske 30-40% trading, 20% konsult, 30-40% mitt nya bolag.
Sen kanske lägga ner konsultandet helt, satsa på lite olika start-ups, och så mer trading.
Just nu är det mest känslan av att andra bestämmer min tid som tär på mig. Vill vara friare, jobba mer hemifrån, på egna fria tider.