Författare Ämne: Excelmallar eftersökes  (läst 541 gånger)

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Excelmallar eftersökes
« skrivet: 27 juni 2018 kl. 14:10:34 »
Igår satte jag mig och knåpade ihop ett excelblad där vi kan följa inkomster, sparande, sparkvot, nettoförmögenhet, belåningsgrad på huset och annat nyttigt. När jag sedan satte mig och skulle göra samma sak för en månadsbudget blev det lite svårare. Vi har tidigare använt appen Tink men det slutar med att jag har koll och min fru har det inte. Så kan vi inte ha det utan vi behöver kunna sätta oss vid datorn.

Är det någon vänlig själ som har ett ok excelblad för en månadsbudget?

iblandgormanratt.blogspot.com

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
SV: Excelmallar eftersökes
« Svar #1 skrivet: 15 juli 2018 kl. 22:03:01 »
Följer upp våra kostnader a al lyxfällan iexcel med rubriker som boende resor hästar mat övrigt.  Fyller i varje månad manuellt

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 16 juli 2018 kl. 09:02:37 »
Använder mig inte av en budget utan månadsvis uppföljning. Exempelvis mat vill jag hålla under 2500 kr/månad för oss två, men det är först vid summeringen av månaden jag ser om vi klarar det eller inte. Ofta har jag en viss känsla innan hur det ska gå.

Jag gillar inte tanken att sätta upp för strikta regler i form av en budget som sedan riskerar att brytas. Hellre har jag ett mål som jag strävar mot och klarar (bra!) eller misslyckas med (då anstränger jag mig extra nästa månad).

Kanske ett meningslöst inlägg för er Billy, men ett annat sätt att se på saken :)

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 6 augusti 2018 kl. 13:19:06 »
Använder mig inte av en budget utan månadsvis uppföljning. Exempelvis mat vill jag hålla under 2500 kr/månad för oss två, men det är först vid summeringen av månaden jag ser om vi klarar det eller inte. Ofta har jag en viss känsla innan hur det ska gå.

Jag gillar inte tanken att sätta upp för strikta regler i form av en budget som sedan riskerar att brytas. Hellre har jag ett mål som jag strävar mot och klarar (bra!) eller misslyckas med (då anstränger jag mig extra nästa månad).

Kanske ett meningslöst inlägg för er Billy, men ett annat sätt att se på saken :)

Inte alls meningslöst. All input är värdefull! Vi har samtalat och kommit fram till en hållbar summa att leva för. Vi budgeterar inte men ser nu till att föra över alla pengar utöver den summan som kommer in INNAN vi börjar spendera. Betala sig själv först kallas det väl  ;)
iblandgormanratt.blogspot.com