Skulle säga att de flesta som kör utdelningsstrategier har gjort det för att de kommit i kontakt med aktier tidigare än indexinvesteringar (gissning).
Att köra den strategin enkom för utdelningen verkar ju lite intressant för om man inte ens tror att ens innehav kommer performa bättre än index så kan man ju lika gärna sälja av 4% av sitt innehav varje år.
Jag kör lite både och men för att jag tycker att det är intressant med aktier men vill inte lägga all min tid på det. Det andra kan vara att historisk så har "högutdelare" (inom gränser) setts som mer defensiva och därmed haft lägre volatilitet men med dagens värderingar så får vi se vad som händer kring just den punkten. Viss statistik visar ju även att utdelande bolag gått bättre än bredare portföljer, igen så kan man ju visa det mesta med statistik..
Själv tror jag att vi kan få en ganska dramatisk sättning och försöker hålla min portfölj lite mer defensiv än index och utdelande bolag är del in den strategin om jag inte använder kassaflödet när det kommer så kan jag då bestämmar hur det skall återinvesteras jämfört med TR index eller ETFer där återinvestering sker automatiskt.
Bara några tankar, kommer även komma någon eller några post kring detta ämne på min hemsida men har inte publicerat det ännu.
Mvh,
Jakob
Är själv en indexkramare och tycker det är ett smidigt enkelt och förståeligt sätt att investera pengar. Men vad jag förstått så är det väldigt många som bloggar inom investeringar och passiva inkomster som kör med utdelningsstrategi. Vad är egentligen fördelen med det? Och om det nu skulle ge högre avkastning (vilket jag tvivlar) är det värt besväret?