Författare Ämne: Tomträtt - behöver input  (läst 24 gånger)

Billy

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Tomträtt - behöver input
« skrivet: 13 juni 2018 kl. 11:25:57 »
Hallå,

Sitter i ett radhus med tomträtt i Sveriges tredje största stad. Avgiften är just nu under omförhandling. Idag betalar jag 9800 kr per år för min tomträtt och har fått två bud från kommunen. Skulle vara kul att se hur ni resonerar...

Avtalet säger att var 20:e år skall avgiften omförhandlas.

Bud 1: Kommunen vill höja till 32 000 per år i ett 20 års avtal.
Bud 2: Kommunen vill höja till 21 000 per år men korta avtalstiden till 10 år.

Det är rätt mastigt med en 100 + % höjning men för just tomträtter finns inget tak för hur höga höjningar får vara. Avgiften följer taxeringsvärdet.

Hursomhaver - jag lutar spontant mot bud 2, dvs 21 000 kr per år och 10 årigt avtal. Hur tänker ni?

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Tomträtt - behöver input
« Svar #1 skrivet: 14 juni 2018 kl. 13:16:03 »
Hmm, knepigt, men det känns ju som att det hänger på hur länge du skall bo kvar?
Tänker du lämna inom 10 år så kör på 10-års alternativet!
Stanna längre så kör på 20 års-alternativet! Även om man dock kan tänka sig att framtida inflation inte kommer äta upp avgiften så mycket över tid som den gjort historiskt. Om de dubblar avgiften nu, så är det ju inte orimligt att de vill göra det igen om 10 år och då landar det på 42 000 istället för 32 000.
- "Man gör så gott man kan och man fattar så fort man hinner" - okänd bloggare

Billy

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Tomträtt - behöver input
« Svar #2 skrivet: 15 juni 2018 kl. 08:54:37 »
Jo du sätter huvudet på spiken. Ambitionen är att bo kvar men historien säger mig att vi kommer ha flyttat inom 10 år. Kör på billiga alternativet mao. Tack för input!