Författare Ämne: Sidoinkomst fastigheter  (läst 312 gånger)

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Sidoinkomst fastigheter
« skrivet: 12 juni 2018 kl. 07:29:30 »
En av våra sidoinkomster består i att vi hyr ut ett hus.
Någon annan som har sidoinkomst av detta, eller som kanske har en uthyrningsfastigheten med fler lägenheter?

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Sidoinkomst fastigheter
« Svar #1 skrivet: 14 juni 2018 kl. 13:09:41 »
Är med nyfiken på detta. Visst är det så att upp till ett visst belopp varje år så behöver man inte heller deklarera inkomst från hyror?
Jag själv är lite nyfiken på AirBnb, någon som kör uthyrning via det? Bor i en populär sommarstad så funderar på om man skulle testa att hyra ut någon vecka. Tror dock bostadsrättsföreningen kan ha synpunkter på det och kräver en viss procent.
5000:- /mån = FIRE vid 50 

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 14 juni 2018 kl. 15:50:02 »
Är med nyfiken på detta. Visst är det så att upp till ett visst belopp varje år så behöver man inte heller deklarera inkomst från hyror?
Jag själv är lite nyfiken på AirBnb, någon som kör uthyrning via det? Bor i en populär sommarstad så funderar på om man skulle testa att hyra ut någon vecka. Tror dock bostadsrättsföreningen kan ha synpunkter på det och kräver en viss procent.

Vill minnas att du får hyra ut för upp till 50.000 kr om året skattefritt.

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 14 juni 2018 kl. 16:14:10 »
Jag vet inte hur det fungerar hyra ut en brf, där kan det finnas regler i stadgarna som förhindrar det.

För hus gäller 40.000 kr + 20% , så i realiteten blir det 50.000 kr du kan hyra ut för innan du betalar skatt. Men det är ändå väldigt förmånligt, vi hyr ut för 168 tkr och betalar 28 tkr i skatt.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 16 juni 2018 kl. 09:59:49 »
Ja min förening är inte förtjust i uthyrningar i korta perioder utan då kräver de en viss procent av inkomsten. Längre perioder av andrahandsuthyrning går dock bra.

Låter ändå som helt ok skattesats trots att vi bor i skatternas förlovade land :)

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 15 juli 2018 kl. 21:59:06 »
Exakt, förmånlig skatt på det än så länge. Kommer nog hyra ut ett hus till framöver vilket kommer öka våra passiva inkomster!

MiljardärInnan90

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 11 augusti 2018 kl. 12:29:58 »
Jag har en lägenhet med uthyrningsdel. Lägenheten har två ingångar. Jag har byggt en skiljevägg så det är som två separata lägenheter. Får in 5800 i månaden på att hyra ut uthyrningsdelen och 40000 kr om året är skattefritt så det blir en bra affär. :)

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 11 augusti 2018 kl. 20:34:09 »
Jag har en lägenhet med uthyrningsdel. Lägenheten har två ingångar. Jag har byggt en skiljevägg så det är som två separata lägenheter. Får in 5800 i månaden på att hyra ut uthyrningsdelen och 40000 kr om året är skattefritt så det blir en bra affär. :)

Ett äkta house hack. Bra jobbat!
iblandgormanratt.blogspot.com

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 17 augusti 2018 kl. 13:19:35 »
Min plan är att bygga upp en aktieportfölj om åtminstone 3M. Därefter ska jag lägga allt krut på en bostad i det område jag ska bo som FIREd (populär turistort). Sedan blir det att bo i bil/sommarstuga/tälta/resa 10-12 veckor per år (juni-aug) och hyra ut huset under denna period och huset kommer då att betala sig själv (räntor/amorteringar) samt med tiden gå plus. Under vinterhalvåret kan jag bo i det eller kanske hyra ut det under längre perioder beroende på vad jag gör då (kan tänka mig att säsongsarbeta, vagabonda, jobba utomlands i perioder som FI).

Summa summarum räknar jag med att som FIREd 2025 (ca) ha ca 50% i aktier, 50% i fastigheter. Jag kommer sannolikt jobba för nöjes skull en del och ha så låga utgifter att min förmögenhet bara kommer att växa. Har inte bestämt mig för om jag ska betala av huset till 50% eller 75% eller helt (det kommer troligen kosta en del att köpa). Eventuellt ska jag skapa ett stipendium för vistelse i huset, eller upplåta det till föreningar eller vänner ett par veckor om året utan att ta betalt för det. Det beror på hur ekonomin och omvärlden ser ut då, samt om jag hittat en partner att vara FIREd med och vad den personen tycker.

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 11 september 2018 kl. 11:41:12 »
Min plan är att bygga upp en aktieportfölj om åtminstone 3M. Därefter ska jag lägga allt krut på en bostad i det område jag ska bo som FIREd (populär turistort). Sedan blir det att bo i bil/sommarstuga/tälta/resa 10-12 veckor per år (juni-aug) och hyra ut huset under denna period och huset kommer då att betala sig själv (räntor/amorteringar) samt med tiden gå plus. Under vinterhalvåret kan jag bo i det eller kanske hyra ut det under längre perioder beroende på vad jag gör då (kan tänka mig att säsongsarbeta, vagabonda, jobba utomlands i perioder som FI).

Summa summarum räknar jag med att som FIREd 2025 (ca) ha ca 50% i aktier, 50% i fastigheter. Jag kommer sannolikt jobba för nöjes skull en del och ha så låga utgifter att min förmögenhet bara kommer att växa. Har inte bestämt mig för om jag ska betala av huset till 50% eller 75% eller helt (det kommer troligen kosta en del att köpa). Eventuellt ska jag skapa ett stipendium för vistelse i huset, eller upplåta det till föreningar eller vänner ett par veckor om året utan att ta betalt för det. Det beror på hur ekonomin och omvärlden ser ut då, samt om jag hittat en partner att vara FIREd med och vad den personen tycker.

Ja bor man i populär turistort får man några kronor för att hyra ut. Våra vänner hyrde ut för 20.000 i veckan i tre veckor varje sommar, och då bodde de själva i deras egen båt.
Trevliga pengar in.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 11 september 2018 kl. 12:11:53 »

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 13 september 2018 kl. 09:58:37 »

Det optimala, som gör att du bor väldigt billigt eller tom gratis!
Vi går plus på boendet, typ.
Får in hyresintäkter på 12 i månaden efter dragna kostnader, vårt eget hus kostar 6000 i boende totalt varje månad inkl el, sophämtning, slamtömning, försäkring mm