Författare Ämne: Akassans vara eller icke vara ?  (läst 342 gånger)

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
Akassans vara eller icke vara ?
« skrivet: 9 juni 2018 kl. 08:35:21 »
Behöver hjälp!
Är medlem i en akassa som kostar 110 kr/mån och jag har börjat att irritera mig på kostnaden så funderar på att säga upp den.
Har hittills i mitt liv aldrig varit arbetslös och jag känner själv att jag har så mycket jag skulle kunna göra om jag blev arbetslös att det inte skulle vara ett problem om jag blev det. Jobbar dessutom i en bransch där det är väldigt osannolikt att jag skulle bli uppsagd, är mer rädd att jag själv tröttnar på jobbet och säger upp mig själv.
Av någon anledning har jag ändå valt att behålla inkomstförsäkringen, men nu har jag alltså börjat ifrågasätta kostnaden.
Hur gör ni? Är det värt att behålla den? I övrigt så har jag såklart en buffert att jag skulle klara mig ett tag utan inkomst.

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Akassans vara eller icke vara ?
« Svar #1 skrivet: 11 juni 2018 kl. 08:41:52 »
Jag går själv i samma tankar... Men jag har beslutat mig för att fortsätta vara medlem. Om jag av någon anledning skulle bli av med jobbet skulle jag verkligen njuta av att inte behöva stressa in i ett nytt arbete. Givetvis har jag sparat så jag ändå klarar mig men då skulle hela planen förskjutas åt höger. Det är en billig försäkring mot faktorer som jag själv inte kan påverka, exempelvis att firman går i konken...

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 13 juni 2018 kl. 11:17:34 »
För min egen del är just den försäkringen obligatorisk. Med hus och familj tycker jag att det är en extremt billig försäkring att ha. Jag väljer att optimera allt annat istället...

Gjorde en snabb kalkyl på rikatillsammans ränta på ränta kalkylatorn. Om du sparar de 110 kr i 10 år i en ISK med 8% avkastning så blir det cirkus 19 500 efter skatt.

iblandgormanratt.blogspot.com

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 14 juni 2018 kl. 13:07:19 »
Gjorde en snabb kalkyl på rikatillsammans ränta på ränta kalkylatorn. Om du sparar de 110 kr i 10 år i en ISK med 8% avkastning så blir det cirkus 19 500 efter skatt.
Tack för inputen! Det är inte mycket pengar i sammanhanget, men jag drivs starkt att minimera mina månadsutgifter.
Är som sagt mest rädd att jag själv tröttnar på jobbet och säger upp mig så det känns mest som en försäkring mot mitt egna eventuella olämpliga beteende. Vid egen uppsägning har man dessutom 90 dagars karens och på den tiden så har man ju troligtvis hunnit hitta ny inkomst.
Hmm får lura lite till på hur jag ska göra...