Författare Ämne: Handla efter säsong?  (läst 579 gånger)

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
Handla efter säsong?
« skrivet: 27 maj 2018 kl. 10:29:09 »
Börjar nästan bli så många mat-trådar att det förtjänar ett eget bord.
Hur som helst, så undrar jag vad handla efter säsong innebär i praktiken?
Har aldrig reflekterat över hur priserna förändras över året, men fattar ju att de gör det. Vad ska man köpa och när ska man köpa det?
Tänkte försöka få ihop en lista med typ årets månader och vad som är bra pris på och vad som är dyrt för resp. månad.

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Handla efter säsong?
« Svar #1 skrivet: 28 maj 2018 kl. 14:12:21 »
Jag har noterat att priset justeras ofta i takt med tillgången, no shit ;) Alltså, när det är god skörd för exempelvis Apelsin, då är det också extrapris på dessa. Istället för att försöka handla efter säsong ska du alltså som ALLTID leta efter det som har lägst jämförbart pris och automatiskt handlar du då ofta efter säsong. Lägre pris för bättre kvalitet, oslagbart.

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 29 maj 2018 kl. 19:38:55 »
Hehe, ja no shit!  :)
Men lägst jämförpris mot vadå? Alla apelsiner är väl billiga under en viss tid av året?
Färskpotatis är t.ex. alldeles för dyrt nu, men antagligen snorbilligt till midsommar då butiker vill locka kunder för att sedan vara ganska billigt under resten av sommaren. Måste ju finnas massor av sådana här exempel som man inte känner till.

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 30 maj 2018 kl. 13:09:27 »
Hehe, ja no shit!  :)
Men lägst jämförpris mot vadå? Alla apelsiner är väl billiga under en viss tid av året?
Färskpotatis är t.ex. alldeles för dyrt nu, men antagligen snorbilligt till midsommar då butiker vill locka kunder för att sedan vara ganska billigt under resten av sommaren. Måste ju finnas massor av sådana här exempel som man inte känner till.

Vad jag menar är att du vill kanske äta 1 frukt om dagen och väljer då helt enkelt det som kostar 10 kr/kg eller lägre, oavsett vilken frukt det är. Så här försöker jag själv göra i viss utsträckning. På senhösten går småcitrus ofta att köpa för 10 kr/kg, under vintern är det apelsiner och under sommaren svenska frukter.

Eller så har du dille på just apelsiner. Och då får du ju leta upp de billigaste apelsinerna helt enkelt hehe.

Färskpotatis är ju ett strålande exempel!

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2 juni 2018 kl. 08:06:26 »
Jaha du menar så! Det var ju förstås smart! Är just under 10 kr/kg ett bra riktvärde att spana efter när det gäller frukt?
Har dålig koll för jag äter så sällan frukt, men för att försvara mig så är jag ganska bra på att få i mig grönsaker istället.

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 4 juni 2018 kl. 08:38:06 »
Under 10 kr skulle jag säga är väldigt bra, ofta ligger bra kampanjer på just 10 kr/kg. Egentligen så är ett pris på under 15 kr köpvärt i mina ögon..