Författare Ämne: Skatteregler i utlandet?  (läst 434 gånger)

Grillaläget

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Skatteregler i utlandet?
« skrivet: 17 maj 2018 kl. 11:30:33 »
Liksom många andra funderar vi på att bosätta oss utomlands av klimatskäl i samband med att vi slutar jobba. (Klarar inte riktigt av att kalla det att vi pensionerar oss.) För vår del antagligen Sydeuropa, framförallt av bekvämlighetsskäl - nära till familj och sommarboende i Sverige. Vi har rest en hel del i Spanien, Portugal, Frankrike, Italien, Kroatien etc och har trivts bra oavsett land så ur den synvinkeln inga uttalade preferenser. Vi är dessutom flytande på alla nu kända språk och dialekter, plus ett antal utdöda språk, och därför får vi ta hänsyn till andra faktorer! ;)   

Är det någon som sett en bra sammanställning av tillämpliga skatteregler för de olika länderna, eller kanske någon med specialkunskap eller personlig erfarenhet/insikt från enskilda länder? Jag tänker främst på beskattning av pension, kapitalinkomster, förmögenhetsskatt, gåvo- och arvsskatt.

Allt blir bättre av att grilla

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
SV: Skatteregler i utlandet?
« Svar #1 skrivet: 17 maj 2018 kl. 22:04:43 »
Har inte kikat på det alls, dels för att det är oerhört långt kvar tills det skulle vara aktuellt och dels att jag trivs väldigt bra i Sverige.
Hur som helst så skrev miljonärinnan30 om det här:
http://miljonar.blogspot.se/2018/02/flytta-utomlands.html
Läst det? På riktigt-podden verkar ha tagit upp det med, där kanske finns bra tips?

slumpen509

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 19 maj 2018 kl. 15:34:06 »
Hej. Passa på att flytta till Portugal och få såkallad Non habitual resident status så får du plocka ut tjänstepensionen utan skatt. Grattis.
Personligen tycker jag att det upplägget är moraliskt förkastligt och en lucka som borde täppas igen. Men det är alltjämt lagligt. Kräver dock klippta band till Sverige vad avser bostäder , företag mm.

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 18 juni 2018 kl. 12:54:46 »
Några bekanta flyttade till Spanien för 8-10 år sedan och skrev sig där då. Men nu börjar det närma sig arv här hemma så då skrev de sig här igen för tydligen 34% arvsskatt där.

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 26 juni 2018 kl. 12:40:55 »
Måste vara oerhört svårt att få en helhetsbild på det här! Vad är värt och vad är inte värt, känns som risken är stor att det kan kosta om man missar något.

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2018 kl. 10:49:02 »
Vi kommer nog inte skriva oss i något annat land, inte vad jag kan se nu. Men om inget händer så ärver jag ett mindre hus i spanien, men tänker nog att vi ändå har vårt huvudboende här i Sverige även om vi kommer vara ganska mycket där. Vi kommer också att vilja göra någon resa längre bort varje vinter.