Författare Ämne: Resor - tips på poäng och rabatter i Sverige  (läst 168 gånger)

Solrosen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Resor - tips på poäng och rabatter i Sverige
« skrivet: 13 maj 2018 kl. 13:41:45 »
Hej!
Jag lyssnar på amerikanska poddar och där pratar de mycket om att de tjänar in poäng hos flygbolag och hotell genom att öppna nya kreditkort.
Jag har plockat upp en del idéer på hur man kan göra i Sverige här: http://www.businessclass.se/forum/.

Mitt problem är att jag inte reser i tjänsten så jag kan inte tillgodoräkna mig något där. Jag har heller inga stora utgifter i vardagen så med den låga procent som man numera får på kreditkort här i Sverige skulle det ta lång tid innan jag fick ihop nån resa.

Hur kan man se på detta utifrån ett Svenskt FIRE-perspektiv? Hur tänker ni? Hur gör ni?

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
SV: Resor - tips på poäng och rabatter i Sverige
« Svar #1 skrivet: 16 maj 2018 kl. 07:40:07 »
Hej!

Har tyvärr inget konkret tips hur man går tillväga på bästa sätt privat.
Jag reser ibland i tjänsten och senast fick jag tips av en kollega om att bli medlem på hotellkedjan som vi oftast brukar bo på via jobbet.
Det genererar ca 50 kr/natt att köpa mat/dryck för alt. billigare hotellnätter. Trodde inte det skulle vara så mycket! Grämde mig att jag inte upptäckt detta tidigare då jag haft ca 15-20 nätter senaste året som jag missat bonus på :/. Men men nu är jag med på banan i alla fall!

En annan sak som slog mig under senaste resan är hur satans dyrt det är att vara iväg om man inte hinner planera ordentligt, men det är kanske en helt annan diskussion...
- "Man gör så gott man kan och man fattar så fort man hinner" - okänd bloggare

Frilosofen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 23 maj 2018 kl. 11:20:44 »
Hej Solrosen,

Själv har jag ett SAS Eurobonus American Express Premium (gratis avgift första året, 12.000 välkomstpoäng vid användande av registreringslänk om du spenderar 15.000 under första 3 månaderna, 15 poäng per 100 kr spenderat) och ett SAS Eurobonus Mastercard (395 kr årsavgift (halva första året), 3000 välkomstpoäng, 10 poäng per 100 kr).

Köper allt på kredit numera. Har även bytt till Skandiabanken som har gratis konto och internetbank så jag inte behöver ett kort kopplat till lönekontot. Använder i första hand AmEx p.g.a. högre bonus, annars Mastercard. Planerar att säga upp AmEx efter första året då årsavgiften därefter är för hög för att det ska vara försvarbart.

Flyttar snart och tecknar då Fortum Eurobonus = 13.000 poäng efter första året. Därefter byter jag elbolag igen.

Totalt på dessa manövrar skrapar du ihop 28.000 poäng. Lägg därtill att du kanske drar kortet för några tusenlappar i månaden, gör något större inköp, o.s.v.

Du kan göra en del intressanta resor med poängen. Då jag är baserad på västkusten och enkelt kan ta mig till Oslo/Köpenhamn med buss så kan jag resa till exempel till Svalbard eller Färöarna tur och retur för 10.000 poäng. Alltså bara genom att registrera dig för ett AmEx Premium kan du göra en sån resa.

Om du är intresserad av att skaffa ett AmEx Premium så kan jag bjuda in dig, det tjänar vi båda 12.000 poäng på :)

Billy

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 15 juni 2018 kl. 09:03:50 »
Kom också ihåg att koppla era kort till Preem. De har samarbete med SAS och ger 2 p / liter på bemannad och 1 p / liter obemannat. Inte supermycket men många bäckar små...

https://www.preem.se/privat/kort-och-formaner/sas-eurobonus/

Frilosofen

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 15 juni 2018 kl. 09:59:31 »
Kom också ihåg att koppla era kort till Preem. De har samarbete med SAS och ger 2 p / liter på bemannad och 1 p / liter obemannat. Inte supermycket men många bäckar små...

Ryms ingen bil i min ekonomi :D Cykel som gäller.

Billy

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 15 juni 2018 kl. 13:20:46 »
Hatten av för det. Ryms det en bil i någons ekonomi egentligen?

Vi är en cyklande familj men har en kontantköpt etanolbil från 2008 som tar oss till våra utflyktsmål i naturen. Blir inte många kronor då med trafikförsäkring och service som görs själv.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 16 juni 2018 kl. 10:02:59 »

Jag har preem-kort men det här hade jag ingen aning om. Flyger dock väldigt sällan, har de fler samarbeten som är vettiga?
Kör knappt någon bil heller iofs, cykel som gäller här med! :)
- "Man gör så gott man kan och man fattar så fort man hinner" - okänd bloggare

Billy

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 16 juni 2018 kl. 18:03:00 »
De har samarbete med Coop, Fortum (tror jag) och SEB (tror jag). Jag körde tidigare Coops Medmera Mer men villkoren blev sämre så bytte till SAS Mastercard. Nu satt de limit för spend och det ger heller inte så mycket. Är lite rådvill nu... vi flyger väldigt sällan så poängen måste tjänas på marken :)

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 28 juni 2018 kl. 20:50:55 »

(...) resa till exempel till Svalbard eller Färöarna

Off Topic: res till Färöarna! Jag har varit där och vandrat. Riktigt toppen.

On topic: Jag har SAS Eurobonus Amex classic, mest för att det var gratis. Krångligt ibland med amex, men jag har så låga utgifter att inget dyrare kort riktigt passar. Samtidigt har jag lite större inköp planerade, resor och kanske en bil, så vem vet...

Frilosofen

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 18 juli 2018 kl. 10:56:57 »

(...) resa till exempel till Svalbard eller Färöarna

Off Topic: res till Färöarna! Jag har varit där och vandrat. Riktigt toppen.

On topic: Jag har SAS Eurobonus Amex classic, mest för att det var gratis. Krångligt ibland med amex, men jag har så låga utgifter att inget dyrare kort riktigt passar. Samtidigt har jag lite större inköp planerade, resor och kanske en bil, så vem vet...

Fortsätter på OT och hoppas admin är förlåtande:

Jag har ännu ingen erfarenhet av att vandra mer än längre promenader, men är väldigt sugen! Skulle du säga att det är enkelt för en nybörjare att vandra på Färöarna?