Författare Ämne: Ekonomisamtal på jobbet... och hur man pratar med vanligt folk om FIRE?  (läst 383 gånger)

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
...hur slingrar ni er? Eller är ni öppna med era mål och vägen dit?

Min arbetsplats är full med en blandning av folk som misstror börsen, som förlorat pengar Dotcom/2008/2014, som investerat och bränt sig på förhoppningsbolag eller aktier som ”alla andra har” (Eniro, olja i Dalarna, mm) som tror att ”robotarna” (jag tror de menar robothandel, men jag vet inte om de fattar detta själva) gjort det omöjligt att gå plus på börsen. Många av dem uppskattar också fina bilar, resor, städhjälp och vissa har vuxna barn som verkar behöva ständig hjälp med alltifrån hyror till mobilabbonemang. Flera har ekonomiska rådgivare/goda vänner som verkar ha noll koll på pengar.

Jag brukar, om ämnet kommer upp, mumla något om passivt förvaltade breda indexfonder och ”ja, pengar det går ju åt!” eller ”höhö, snart dags att köpa en villa för 6 miljoner””, då jag verkligen inte vill dela med mig av detaljer kring min ekonomi på jobbet. Men stämningen verkar variera rejält på olika arbetsplatser. Hur är det på din?
« Senast ändrad: 5 maj 2018 kl. 11:14:24 av mrFIRE »

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Ekonomisamtal på jobbet...
« Svar #1 skrivet: 5 maj 2018 kl. 11:12:16 »
Kul att du startat en tråd ang. detta, har själv haft det i tankarna!
Hur pratar man egentligen med oinvigda drönare om detta?

Själv har jag nämnt någon gång för kompisar/syskon att jag slutat köpa skit och sparar pengarna istället och med målet att faktiskt kunna gå i pension (samtidigt som jag raljerat över att vår generation aldrig kommer kunna gå i pension, jobba tills man dör o.s.v. o.s.v.). De flesta är tämligen ointresserade och har antagligen själva gett upp. Har sällan fått någon motfråga i alla fall och ingen har frågat hur jag tänkt uppnå det.
En del är intresserade av att försöka spara mer, har då tipsat om enkelheten med indexfonder och att allt man behöver veta finns på diverse bloggar. Jobbet att lägga ett par timmar att läsa på vet jag dock ingen som gjort ännu. Folks tafatthet kring sin egna ekonomi kan vara skrämmande.

På min arbetsplats är det ingen som vet något och det är tämligen ointressant att ta upp det där då det är en sån långsiktig plan att jag kommer ha hunnit byta jobb flera gånger innan det är dags att sluta.

5000:- /mån = FIRE vid 50 

Solrosen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
I vissa kretsar är det ”tufft”/norm att man ska ha ont om pengar i slutet av månaden! Man ska tycka att det är tråkigt och jobbigt med ekonomi och om man alls pratar om det så är det i negativa ordalag.
Ibland kan jag känna mig som en udda fågel...

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
Haha ja, eller det vanliga att man spelar lite nonchalant när det kommer till pengar och ekonomi för man vill absolut inte uppfattas som snål/gniden.
Vi diskuterade bl.a. föräldraledighet under senaste middagen med ett gäng vänner, de flesta har inte ens en aning om hur systemet fungerar än mindre hur man optimerar det. Beklämmande om du frågar mig!
« Senast ändrad: 16 maj 2018 kl. 07:46:01 av mrFIRE »

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
Brukar vara ganska öppen i privata livet men säger inget på arbetet. Men jag kan klämma ur mig kommentarer som att det borde vara låg skatt på arbete och kapital och hög moms, sen får folk dra sina egna slutsatser utifrån det...

Privat har jag nästan bara fått negativa reaktioner, så har tonat ner lite grann. I början när jag var nyfrälst och kände att jag hittat lösningen så ville jag bara dela med mig för att så många som möjligt ska kunna göra samma sak! Men blev snabbt besviken när knappt någon ens verkade det minsta intresserad.

En lustig sak, min mamma berättade för några vänner vad jag har för projekt. Dessa vänner till familjen är mycket välbeställda men likväl arbetande. De skulle kunna sluta jobba nu om de ville. Deras reaktion var praktiskt taget bestörtning. De ansåg att det är varje medborgares plikt att bidra. Och visst, självklart tycker jag också att man ska bidra, men deras syn är nog snarare att betala skatt och sen ha ryggen fri att svina på som den värste. Medan min syn på att bidra snarare är att betalasta de allmänna systemen så lite som möjligt, vara en god medmänniska, donera blod, låg klimatpåverkan och resursförbrukning, och så vidare. Tyvärr delar nog de flesta deras syn, att så länge du jobbar och betalar skatt så behöver du inte ta något ansvar alls...

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
... I början när jag var nyfrälst och kände att jag hittat lösningen så ville jag bara dela med mig för att så många som möjligt ska kunna göra samma sak! Men blev snabbt besviken när knappt någon ens verkade det minsta intresserad.
Haha, det där känner jag igen! Man vill ju ha med sig fler på tåget nu när man hackat livet (så det känns i alla fall!), hur får man fler att bli intresserade? För egen del var jag helt fast efter att ha hittat MMMs-blogg. Även om jag långt innan det levt relativt enkelt och sparat/investerat pengar.

En lustig sak, min mamma berättade för några vänner vad jag har för projekt. Dessa vänner till familjen är mycket välbeställda men likväl arbetande. De skulle kunna sluta jobba nu om de ville. Deras reaktion var praktiskt taget bestörtning. De ansåg att det är varje medborgares plikt att bidra. Och visst, självklart tycker jag också att man ska bidra, men deras syn är nog snarare att betala skatt och sen ha ryggen fri att svina på som den värste. Medan min syn på att bidra snarare är att betalasta de allmänna systemen så lite som möjligt, vara en god medmänniska, donera blod, låg klimatpåverkan och resursförbrukning, och så vidare. Tyvärr delar nog de flesta deras syn, att så länge du jobbar och betalar skatt så behöver du inte ta något ansvar alls...
Låter som att de missuppfattat allt? Det handlar ju verkligen inte om att smita undan utan om att ta ansvar för sig själv, sin ekonomi, sin hälsa och minska miljöförstöringen.

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Ekonomisamtal på jobbet... och hur man pratar med vanligt folk om FIRE?
« Svar #6 skrivet: 18 juni 2018 kl. 19:15:18 »
Både och är svaret på din fråga.

Ingen på mitt arbete vet vårt mål att bli fria,men de vet jag jobbar mindre och att jag gör det för att vi valt ett "billigt" liv och att vi väljer att bara jobba så mycket som vi behöver. Och så långt är de flesta med, de tycker att det är klokt och förståndigt. Sen tror jag faktiskt inte riktigt att de reflekterar över hur mycket eller lite jag jobbar.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 26 juni 2018 kl. 12:45:26 »
Har på senare tid fått frågor från olika vänner/kollegor om vad jag gör av mina pengar. De har tydligen börjat märka att jag inte slösar som dem. Har tyvärr i de flesta fall valt att ljuga och säga att vi kämpar med att kunna amortera ner bolånen lite...

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 11 september 2018 kl. 10:48:30 »
Jag pratar inte direkt om FIRE och att sluta jobba.
Men jag pratar om att jag investerar i aktier och fonder och tradar lite, att det är min hobby som jag lägger tid på.