Författare Ämne: Antal poster i portföljen...  (läst 282 gånger)

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
Antal poster i portföljen...
« skrivet: 24 april 2018 kl. 22:08:58 »
...jämförelsevis med folk vars portföljer närmast går att beskriva som små indexfonder (20-30 poster) så är jag en riktig risktagare med endast 5-7 ägg i min lilla korg (ISK).

Jag tycker jag är ganska diversifierad, med 3-4 tillväxtföretag inom branscher där jag har koll (medtech, läkemedel och gaming) och 2-3 större svenska stabila företag (industri, fastigheter och investmentbolag). Mina pengar är jämnt fördelade mellan bolagen.

Det skall erkännas att jag är riktigt nöjd med min lilla samling, som är tillräckligt liten för att jag ska hinna ha koll men där jag samtidigt känner mig tillräckligt diversifierad för att kunna sova gott om natten. Jag sålde av USA och verkstad förra året med god vinst, men såhär i efterhand hade jag mycket väl kunnat ha kvar dem (t ex 100k i Atlas Copco B in på 180, ut på 295, nu 320+).

I min framtida egenförvaltade portfölj ”Mumrikfonden” kommer jag fokusera mer på utdelning och större bolag än nu. Då planerar jag ha 10–20 bolag, men också mer tid att ta hand om mina investeringar än jag har nu.

Hur tänker ni andra avseende antalet poster i portföljen (eller rentav antalet portföljer?)

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Antal poster i portföljen...
« Svar #1 skrivet: 30 april 2018 kl. 08:21:21 »
Nu är jag, som du vet, en indexkramare men skriver ändå hur jag tänker...  :)

Försöker balansera mellan vad jag stoppar i min bostad, indexfonder, räntefonder, cash och även en viss del reella tillgångar i form av samlarprylar.
Det jag känner att jag saknar är guld, har inte hittat något vettigt/enkelt sätt att köpa det än. Jag ligger även lite snett mot önskad fördelning just nu p.g.a. tvånget att stoppa in i bostaden, ett rätt vanligt problem?
Sen har jag lite för mycket cash, skall eventuellt använda det inom närtid så vet inte om jag vill stoppa in det på börsen än, eller så kanske jag omedvetet går och väntar på en krasch  ;)

Indexfonderna/räntefonderna har jag relativt nyligen minskat ner i antal(ca 10 olika totalt) då jag vill hålla det enkelt. Den viktade fördelningen blir något i still med:
25% USA
25% Europa(inkl. ca 15% Sverige)
20% Asien
15% Korta räntefonder
15% Lite längre räntefonder

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2 maj 2018 kl. 23:04:36 »
MrFIRE, tack för ditt inlägg! Man kan väl säga att du ändå ägnar dig åt en slags diversifiering, bara inte med aktier i din portfölj?

Är det samlarprylar du planerar att sälja, eller sådant du gillar som du har som sista reserv om allt skulle gå åt pipsvängen? Jag har lite ideer att köpa konst av ett par konstnärer jag tror kommer hålla/bli mer värdefulla med åren. Men samtidigt så tror jag att jag mest skulle vilja köpa för att ha kvar. Å andra sidan taxeras väl inte det jag har på väggarna årligen, till skillnad från ISKen. Men den smällen kommer väl å andra sidan när man säljer... hm...

Jag är påverkad av Buffetts antipati och mycket skeptisk mot guld. Googla, han har sagt en del övertygande och ganska beska (och roliga) saker om guld. Men jag känner folk som tycker det är en säker investering som ett sätt att diversifiera.

Jag funderar just nu på vilka ytterligare företag jag ska ta in i min portfölj. Jag har just nu bara fem, så ett par tre till vore inte dumt.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 5 maj 2018 kl. 10:59:17 »
Ja absolut, någon form av fördelning tycker jag ändå behövs!
Har köpt och sålt en del samlarprylar genom åren, men just nu har det landat lite i att jag vill behålla det jag har. Kan ju förstås ändras! Prisuppgången har varit nästan löjlig(hänger säkert ihop med börsuppgången) och skatten på den vinsten jag gjort är lika med noll  :)

Visste inte att Buffett ogillar guld, ska kolla upp det!

Måste ju finnas massor av tips om bra företag bland alla utdelningsbloggare ?