Författare Ämne: Vilken mat lämpar sig att köpa bulk av?  (läst 654 gånger)

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
Vilken mat lämpar sig att köpa bulk av?
« skrivet: 20 april 2018 kl. 14:12:01 »
Vill starta en tråd om vad som lämpar sig för att köpa bulk av. Vilket krav skall man ha på hållbarhet? Ett halvår, ett år?
Sen kanske det är en bra ide att dela upp det som behöver förvaras i typ matkällare(vilket är svårt om man bor i lgh) och vad som funkar i vanligt skafferi?

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Vilken mat lämpar sig att köpa bulk av?
« Svar #1 skrivet: 20 april 2018 kl. 18:07:44 »
Beror lite på vad du menar med bulk. För oss som bor i en etta med långt ifrån oändliga lagringsmöjligheter får bulk en helt annan innebörd än den som bor på en gård med jordkällare, som du nämner.

Själv försöker jag fylla skafferiet så gott det går, men inte bara för att! Det måste ge mig ett lägre kilopris för att jag ska göra ansträngningen att bära hem mycket på en gång. Ett exempel är Garants sojadryck som kostar 14,50 kr/st, men om du köper 10 får du dem för 99 kr. Du sparar alltså 46 kronor på att köpa 10l åt gången, detta nyttjar jag givetvis.

Konserver som är på extrapris: bönor, krossade tomater, osv på extrapris, brukar jag länsa lokala Ican :D om inte någon annan hunnit före...

Egentligen ganska enkelt; så länge du hinner äta upp allt innan det blir dåligt och har plats att lagra det, köp så mycket du kan förutsatt att du får ett lägre kilopris!

Mumrik

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Mot FI 2025.
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 22 april 2018 kl. 13:57:52 »
Gul lök om du har matkällare. Jag avstår från det i lägenhet, de blir dåliga. Tyvärr. Lök är nyttigt och billigt och smakar dessutom riktigt bra i många slags rätter.

Pasta köper jag bättre kvalitet i bulk. Visst är det billigt redan till att börja med, men smaken är bättre på dyra varianter. Affärer som har storköksavdelning brukar ha bulkpasta. Men så är jag inte rädd för kolhydrater heller (mmm, brain food...   ;D)

Jag borde, men brukar inte, köpa bönor, ärter och linser i bulk. Köper man torrvaror så är kilopriset väldigt billigt ändå. Detsamma gäller havregryn.

Varning/avråds: lax och annan fet fisk till frysen. Jag har gjort misstaget ett par gånger att upptäcka att det härsknad lite efter ca 6-7 månader i frysen. Ibland är det superbilligt och/eller säljs hel (folk vill/kan inte stycka själva hemma) och man frestas att bulka, men då tror jag man skall ha en plan för att göra av med det också.

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 22 april 2018 kl. 19:42:09 »
Vi bor på landet med jordkällare.
I september varje år åker vi till potatisboden och köper en årsförbrukning, eller rättare sagt, det som går åt fram till att färskpotatisen kommer.
Sen slaktar vi en kalv varje år i november, då får vi en årsförbrukning kött i frysen.

I övrigt är vi nog som glesbygdsbor är mest, vi har många mil till en affär, så skafferi, kyl och frys är alltid välfyllda. Har alltid tex smör i frysen, köper alltid flera pasta, konserver, kaffe mm och fyller skafferiet.

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 28 april 2018 kl. 08:31:45 »
Ja man får nog dela upp det här i tre kategorier minst; jordkällare/matkällare, frys och skafferi.

Jordkällare:
Potatis
Lök

Frys:
Kött
Smör ?! Aldrig hört om tidigare, hur länge håller det i frysen?

Skafferi:
Pasta
Konserver(bönor, krossade tomater)
Sojadryck
Havregryn
Linser
Ärter
Kaffe

Rätta mig om jag har fel här, men det mesta ovan håller i ett år ?