Författare Ämne: Betala av CSN eller inte... ?  (läst 448 gånger)

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 207
    • Visa profil
Betala av CSN eller inte... ?
« skrivet: 20 april 2018 kl. 11:03:54 »
Intressant inlägg om man skall betala av studielånen eller inte:
http://frihetsmaskinen.blogspot.se/2018/04/betala-av-csn-eller-inte.html

Ni med studielån här, hur har ni gjort?
Jag själv låter det bara rulla på månadsvis på autogiro. På nått sätt känns det som att jag få ta mitt straff och betala av gamla slösaktiga synder...

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: Betala av CSN eller inte... ?
« Svar #1 skrivet: 20 april 2018 kl. 18:02:14 »
Själv betalar jag minsta möjliga, planerar att göra så till jag har så pass lite att den effektiva räntan blir högre än några % pga avgifterna. Då tänker jag betala av rubbet. Men det är många år kvar tills dess.

Lagom av allt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 21 april 2018 kl. 08:30:04 »
Jag har en rejäl skuld kvar och innan jag klickade på länken så undrade jag varför någon någonsin skulle vilja betala av lånet snabbare än vad som krävs. Men okej, när skulden är så liten att årsavgiften har en ordentlig effekt på den totala kostnaden för lånet så förstår jag bättre.

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 93
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 22 april 2018 kl. 13:53:03 »
I stort så tänker jag som Frilosofen. Mina investeringar har snittat fint de senaste åren och att betala av lånet vore att förlora ca 10-15% i avkastning per år. Å andra sidan, tidigare vinst är inga garantier för framtida vinst, etc. Dessutom så gillar jag verkligen tanken på skuldfrihet och har inga planer på varken huslån eller billån i framtiden, så studielån är mitt enda lån.

Med detta sagt, det vore jäkligt nice att vara helt skuldfri. Snacka om skön känsla! Visst, det är psykologiskt och inte så ekonomiskt... Men det lockar ändå för mig. Kanske betalar jag av det om ett par år, har ett par 100k kvar.

För några år sedan hamnade jag på nettoplus i tillgångar vs skulder. Det var också jäkligt nice och räcker en lång väg. Fortfarande nöjd när jag tänker på det. Men så har jag avstått bolån också...

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 207
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 15 augusti 2018 kl. 12:35:03 »
Ja känslan av skuldfrihet hade vart grym!
Det hade också vart skönt att bli av med den där månadskostnaden på flertalet hundralappar som man har idag...
Lustigt nog så är mitt lån i nuvarande takt avbetalt samma tid som min plan för FIRE  :)

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 11 september 2018 kl. 11:46:12 »
Jag vet att räntan är låg på det lånet. Men ändå tänker jag att det vore bra bli av med det, helt och hållet. Bara en skön känsla.
Men vi har just nu lån till högre ränta så de kommer avbetalas först.

Men betala av lånet husbil och csn ligger ändå på min lista. Minskar då våra månadskostnader med 2350 kr. Och just nu känns börsen lite orolig så kanske är bättre betala av dem två och alltså ta pengar från börsen, mindre pengar på börsen är mindre pengar som är med om en sättning.