Författare Ämne: Era drömmar och planer post-FIRE  (läst 391 gånger)

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 54
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
Era drömmar och planer post-FIRE
« skrivet: 2 april 2018 kl. 12:58:39 »
Det är inte många FIRED som börjat skriva i denna forumsdel ännu, så jag startar den här tråden.

Jag är nyfiken på era drömmar och planer när ni är ekonomiskt fria. Hur och hur mycket ska ni leva på (avkastning, deltidsjobb, andra sidoinkomster)? Var och hur skall ni bo (olika under årstiderna, lägenhet i stan, villa/stuga ute i skogen)? Någon särskild plats i Sverige eller utomlands? Hur mycket skall ni resa och var? Kommer ni vara självförsörjande på någonting (odling, djurhållning)?

Etc.

Jag postar snart mitt eget inlägg.

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
SV: Era drömmar och planer post-FIRE
« Svar #1 skrivet: 2 april 2018 kl. 19:37:55 »
...själv ska jag börja med att bara checka ut och ta det riktigt lugnt ett tag. Inga krav alls. Känner jag mig själv rätt kommer detta att innebära sovmorgnar och sävligt planerande av framtida äventyr varvat med att läsa alla böcker jag inte hunnit med (det finns alltid en bokhög att läsa).

Jag vet inte riktigt hur lång tid denna etapp kommer ta, jag tänker att det visar väl sig. Jag har ju ingen tid att passa.

När jag vill gå vidare i tillvaron tänker jag att jag antingen hoppar på en folkhögskolekurs inom något intressant ämne jag alltid varit nyfiken på men inte hunnit med, eller så börjar jag sätta igång flytten till mitt ”evigahem”...

...jag är ju en sån där idealist som tänkte återvända ut på landet. Ja, jag vet att det är överromantiserat och väldigt inne just nu. Men jag tänkte återvända till min hembygd där jag också lärde mig en del om småbruk när jag var yngre. Så jag tror jag har en rimlig bild av tillvaron av livet på landet. Nä, inga planer på off-grid, men absolut till viss del självhushållning. Men den första tiden ska jag ta det lugnt med det också och mest planera trädgård, odlingar och utrymmen för odling och djurhållning. Kanske ordna med någon renovering i huset. Det är en enorm fördel att kunna sjösätta en plan som denna med en så stor buffert som jag kommer ha och jag tänker förvalta denna fördel mycket omsorgsfullt.

Väl på plats ska jag också köra igång min sidosyssla igen, den som jag jobbar med sedan 2016. Det är en bra syssla som jag gillar och också ger en del inkomst. Jag räknar med att hålla på några timmar i veckan, max. Jag har inte räknat med inkomster från denna sidosyssla i mina kalkyler, så det skulle bli en liten bonus.

Vi får se hur mycket joxande med fastigheter det blir. Jag har en del idéer, men vi får se hur bostadsmarknaden ser ut ca 2025. Det finns en fin liten stad nära mitt planerade evigahem där jag skulle vilja köpa ett litet boende för att hyra ut (på sommaren) och/eller kanske själv bo i säsongsvis (under midvintern...). Men vi får se om jag tror det passar mig när det närmar sig, rätt objekt måste dyka upp. Själva letandet får också bli något jag sysslar med om jag känner för det.

Längre än så har jag inte kommit. Men fantasierna hjälper under långa tråkiga möten i landstingets regi.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 6 april 2018 kl. 23:19:18 »
Härlig tråd du startat, hoppas fler vill dela med sig!  :)

Själv så har jag några olika mål:
  • Bestämma mer över min tid! Men mest troligt kommer jag alltid jobba med något, några av tankarna är lärare/vikarie, god man, konsulta inom min nuvarande profession, elektriker, bonde/dräng. Allt skall naturligtvis vara på frivillig basis.
  • Har konstant väder/natur-stress, så möjlighet att vara utomhus oftare är ett högt värderat mål!
  • Därav kommer jag vilja bo på landet och i Sverige. Vid behov av värme på vintern så räcker några veckor på typ gran canaria gott.
  • Därav kommer jag mest troligt vilja odla och eventuellt ha djur. Men det beror lite på värde per insats i tid och pengar.
  • När barn och förhoppningsvis barnbarn kommer så tänker jag mig att man vill ha tid för dem.
  • Motionera mera !
  • Äta bra och ha tid för matlagning.
  • Musik! Saknar tid för musik, spela gitarr, piano e.t.c...

Det var det jag kom på nu och det kommer säkert ändra sig under livets gång!
« Senast ändrad: 8 april 2018 kl. 09:17:50 av mrFIRE »
- "Man gör så gott man kan och man fattar så fort man hinner" - okänd bloggare

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 8 april 2018 kl. 09:45:38 »
Håller såklart med min man i det mesta ovan, men vill lägga till följande:

• Ha tid att verkligen ta hand om allt i hemmet!
  • Läsa mer! Boklistan blir bara längre och längre...
  • Pyssla mer! Älska pyssel!
  • Sova ut varje dag och starta dagen lugnt.
...kommer säkert att utöka listan mer och mer under resans gång...
- "Tänk om alla bara kunde skärpa sig lite."

Ekonomitankar

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 10 april 2018 kl. 10:36:52 »
 vi bor på gård, så "jobb" finns det. Bara det att det är oavlönat.

Men tänk bara, att en sån här härlig vårdag, bara vara ute och fixa i trädgården, kanske mocka lite hagar eller fixa lite staket. Sen gå in framåt eftermiddagen, duscha av sig och börja med middagen i lugn och ro.
Inte komma in från stallet vid 19 och börja laga mat.

Jag vill bestämma över min egen tid.
Resa några månader varje vinter! Jag kan gärna jobba lite med något av mina företag, men skall vara geografiskt oberoende. Vill kunna hyra ett hus i Spanien några månader och jobba några timmar i veckan därifrån. Många tankar och mycket jag vill.

https://ekonomitankar.blogspot.se/

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 13 april 2018 kl. 07:40:42 »
Men tänk bara, att en sån här härlig vårdag, bara vara ute och fixa i trädgården, kanske mocka lite hagar eller fixa lite staket. Sen gå in framåt eftermiddagen, duscha av sig och börja med middagen i lugn och ro.
Inte komma in från stallet vid 19 och börja laga mat.

Låter underbart!

Ekonomitankar

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 23 april 2018 kl. 10:20:35 »
Kan verkligen skriva resa resa resa. Det är därför jag inte kommer driva stallet längre den dagen vi inte behöver. Stallet låser mig hemma.
Jag tänker ca 1-2 månader med maken i Thailand på vintern. Öka sakta men säkert, i år blev det tre veckor pga stallet och så blir det nog nästa vinter med. Sen kanske 5 veckor och så ökar vi sakta men säkert.

Sen tänker jag tillbringa all tid jag kan i pappas hus i Spanien, så fort han inte är där. Kanske kan bli ytterligare två månader uppdelat på kanske 3 resor. Tror inte maken kommer vara med jämt där, men det återstår att se. Tre-fyra veckor på våren, tre-fyra på hösten typ.

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 24 april 2018 kl. 21:48:49 »
Ekonomitankar: vad har ni för planer för att fortsätta hålla på med hästar efter FIRE? För jag antar att det inte är ett intresse man bara slutar med tvärt (sagt som den hästnovis jag är). Hur planerar ni att lösa djur med resande (intresserad då jag själv funderar en del på hur det kan gå att kombinera småbruk med resande, det känns närmast omöjligt att få ihop med djur utan hjälp från familj eller med mycket pengar)

Ekonomitankar

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 24 april 2018 kl. 22:12:07 »
Det är dotterns hästar och några inackorderingar i stallet. Dottern blir 19 i år och tar studenten, så snart blir det ju antingen så att hon har häst där hon väljer att bo, eller kvar hemma och då är det hennes ansvar när jag vill resa. Men ja, djur låser något fruktansvärt.

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 26 april 2018 kl. 17:03:26 »
Det är dotterns hästar och några inackorderingar i stallet. Dottern blir 19 i år och tar studenten, så snart blir det ju antingen så att hon har häst där hon väljer att bo, eller kvar hemma och då är det hennes ansvar när jag vill resa. Men ja, djur låser något fruktansvärt.

Ah, så det blir liksom en naturlig nedtrappning alternativt så får dottern ta vuxenansvar. Så bra! Då vet ni ju vad ni ger er in på sedan också, det finns nog många med en alltför romantisk syn på djurhållning som flyttar ut på landet och skaffar sig mer djur än de förmår ta hand om efter att ha gått i (eventuellt tidig) pension och bott i en instängd lägenhet under många år. Detsamma gäller hus...

Jag planerar att mjukstarta med katt och bin, sedan gå vidare till höns och först därefter överväga kaniner. Större djur finns inte på kartan. Men vi får se, det är några år kvar...

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 30 april 2018 kl. 08:05:03 »
Kan verkligen skriva resa resa resa. Det är därför jag inte kommer driva stallet längre den dagen vi inte behöver. Stallet låser mig hemma.
Jag tänker ca 1-2 månader med maken i Thailand på vintern. Öka sakta men säkert, i år blev det tre veckor pga stallet och så blir det nog nästa vinter med. Sen kanske 5 veckor och så ökar vi sakta men säkert.

Sen tänker jag tillbringa all tid jag kan i pappas hus i Spanien, så fort han inte är där. Kanske kan bli ytterligare två månader uppdelat på kanske 3 resor. Tror inte maken kommer vara med jämt där, men det återstår att se. Tre-fyra veckor på våren, tre-fyra på hösten typ.

Många inom FIRE som vill resa mer, eller i alla fall bo utomlands stora delar av året. Hur får man egentligen till en sådan lösning så att den inte blir för dyr?

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2 maj 2018 kl. 22:52:01 »
Många inom FIRE som vill resa mer, eller i alla fall bo utomlands stora delar av året. Hur får man egentligen till en sådan lösning så att den inte blir för dyr?

Som FIREd kan du...

...Undvika att åka de veckor då alla stressade semesterfirare åker, eller när samhällets barn har skollov (tja, för oss barnfria då...). Undvika industrisemestern. Billigare resor och trevligare på resmålet.

...Knipa de tidiga och de sena perioderna på semestermålen, då färre personer är där och det finns rikligt med erbjudanden för att förlänga säsongen för de som lever på turismen.

...Åka till flygplatsen och ta en sista minuten - ingen dyrbar jobbtid som resan måste klaffa med, inga dyra resor för att det är de enda tider som passar...

...Inget inkomstbortfall p g a resa (men man missar förstås semesterersättningen).

...Slow travel - ta sig fram lite allteftersom, ta billigare avgångar för att resan inte ska klämmas in på ett fåtal semesterveckor. Vandra, åka båt, cykla, åka tåg istället för att flyga, det gör inget om det går långsamt då det inte finns tider att passa.

...Leva på plats en längre tid, bo i rum eller lägenhet istället för hotell - billigare och mer intressant tycker jag.

...Jobba några veckor eller månader som volontär via förmedlingar, ofta ingår mat och husrum här. Även detta i mitt tycke mer givande än att åka kortare tid, bo på hotell och titta på sevärdheter.

...vissa inkomstbringande sysselsättningar som FIREd lämpar sig utmärkt för att resa långsamt. Att dra in lite pengar på distans kan mycket väl finansiera för lite reselyx, om man nu vill vill ha sådant.

Som FIREd behöver du inte resa för att ”slappna av” eller ”vila ut” från ett stressigt jobb. Detta gör att resandet antagligen kommer ta sig andra uttryck än tidigare. Själv är jag mer inne på mitt hus i skogen, men tänkte tillbringa åren strax innan FIRE med att jobba lite i andra länder. Det är 5-7 år fram i tiden, men jag har redan börjat planera, plugga språk och nätverka. Den typen av resande tilltalar mig mer än att åka till exotiska platser och bo på hotell.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 5 maj 2018 kl. 10:47:27 »
Åka i lågsäsong eller utanför säsong kan man ju oftast göra ändå, så länge man har en flexibel arbetsgivare. Eventuell föräldraledighet kan ju också göra det möjligt. Blir väl dock svårare om man har skolbarn, om man inte reser såpass länge att de kan gå i skola på resmålet(har bekanta som bott i Thailand i omgångar med barnen i svensk skola där).

Finns förresten sista minuten fortfarande? Tågresor t.ex är väl billigast om man bokar 3 månader i förväg.

Ekonomitankar

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 22 maj 2018 kl. 15:37:14 »

Vi bor billigt i sverige, och dra ner värmen, slopa sophämtning och slamtömning så tjänar vi in några kronor på svenska boendet.
Flyget är ju samma kostnad oavsett om du stannar två veckor eller två månader.
Min familj har hus i spanien, så där kan vi ibland bo om det är tomt. = gratis boende. Billigare mat i spanien med. Så kanske täcker lägre boendekostnad i sverige och lägre matkostnad biljetten?
Åker vi istället till Thailand, så finns det billiga boenden vi får leta fram, och maten är betydligt billigare än i sverige. Och samma här, lägre boendekostnad i sverige under resan och lägre matkostnad.
Annars det klassiska, hyra ut huset i sverige. Vi bor i en sk semesteridyll och kan få rejält mycket på veckobasis sommartid. Problemet är att vi gärna också är hemma och njuter sommartid, reser helst på vintern.
« Senast ändrad: 27 maj 2018 kl. 10:15:35 av mrFIRE »

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 27 maj 2018 kl. 10:18:19 »
Annars det klassiska, hyra ut huset i sverige. Vi bor i en sk semesteridyll och kan få rejält mycket på veckobasis sommartid. Problemet är att vi gärna också är hemma och njuter sommartid, reser helst på vintern.

Hyra ut sitt hem när man är på resa måste ju förstås vara värt, någon som testat AirBnb?