Författare Ämne: Era drömmar och planer post-FIRE  (läst 1195 gånger)

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
SV: Era drömmar och planer post-FIRE
« Svar #15 skrivet: 18 juni 2018 kl. 12:52:09 »
Nej inte Rbnb utan bara hyrt ut långtidskontrakt. Med varierande resultat. Ibland finns det en anledning till att man hyr istället för att äga. Men det gäller ta depositionshyror och även ha en bokrgensman. Sen snabb med påminnelser.

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 28 juni 2018 kl. 20:30:20 »
Kanske lite flummigt, men en grej jag uppskattar är möjligheten som FIREd att inte ens ta betalt. T ex byta boende med någon annan under en period, eller erbjuda någon man litar på att få låna boende mot att hämta posten och vattna blommorna. Eller erbjuda ”kom och bo hos mig, ta med dig någon lokal delikatess/laga mat åt mig”. Att inte alltid maxa inkomsten, att kunna ge och ta utan att blanda in pengar. Sånt kan man förstås göra även innan FIRE, men jag kommer uppskatta att helt sluta behöva en aktiv inkomstström som finansiellt oberoende.

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 29 juni 2018 kl. 10:42:37 »
Kanske lite flummigt, men en grej jag uppskattar är möjligheten som FIREd att inte ens ta betalt. T ex byta boende med någon annan under en period, eller erbjuda någon man litar på att få låna boende mot att hämta posten och vattna blommorna. Eller erbjuda ”kom och bo hos mig, ta med dig någon lokal delikatess/laga mat åt mig”. Att inte alltid maxa inkomsten, att kunna ge och ta utan att blanda in pengar. Sånt kan man förstås göra även innan FIRE, men jag kommer uppskatta att helt sluta behöva en aktiv inkomstström som finansiellt oberoende.

Håller helt och hållet med!

Finns de som älskar kapitalismen och tycker det är en skön känsla att äga aktier, som ser privat företagande och tillväxt som något gott och nödvändigt. Vill ofta vinstmaximera i alla situationer.

Sen finns de som ser kapitalismen som en destruktiv kraft som genomsyrar vårt samhälle och dikterar spelregler och inser att det bästa är att utnyttja hål i dessa spelregler för att slippa bli kapitalismens slav. Jag tillhör denna kategori. Att leva på företagens vinster är min egna Robin Hood-verksamhet.

Bjöd på lite extra gratis flum.

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 2 juli 2018 kl. 21:04:40 »
Citera
Finns de som älskar kapitalismen och tycker det är en skön känsla att äga aktier, som ser privat företagande och tillväxt som något gott och nödvändigt. Vill ofta vinstmaximera i alla situationer.

Sen finns de som ser kapitalismen som en destruktiv kraft som genomsyrar vårt samhälle och dikterar spelregler och inser att det bästa är att utnyttja hål i dessa spelregler för att slippa bli kapitalismens slav. Jag tillhör denna kategori. Att leva på företagens vinster är min egna Robin Hood-verksamhet.

Gratis flum är det bästa flummet.

Jag ser det lite som att leva ovanpå, lite vid sidan av samhället, på egna villkor. Men ändå delta och bidra där jag vill. Lösgöra mig lite i smyg genom att frikoppla mig från måsten och social press, men inte göra en så stor grej av det. På så vis märks det knappt, och jag prioriterar mitt utan att göra andra nervösa, men jag får ändå som jag vill. Den som vet bäst hur jag vill ha det är ju trots allt... ...jag.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 15 augusti 2018 kl. 12:43:06 »
Citera

Jag ser det lite som att leva ovanpå, lite vid sidan av samhället, på egna villkor. Men ändå delta och bidra där jag vill. Lösgöra mig lite i smyg genom att frikoppla mig från måsten och social press, men inte göra en så stor grej av det. På så vis märks det knappt, och jag prioriterar mitt utan att göra andra nervösa, men jag får ändå som jag vill. Den som vet bäst hur jag vill ha det är ju trots allt... ...jag.

+1 på er båda!

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 21 augusti 2018 kl. 12:40:38 »
Spånar vidare:

jag tänker också att jag ska odla mer, att vi ska vara mer självförsörjande på grönsaker april - november. Kräver lite pyssel och planering men helt görbart. Sen vara noga med att planera matsedeln efter vad vi har i trädgården och efter butikernas erbjudanden.
På det sättet borde vi kunna få ner vår matkostnad och därmed är FIRE närmare i tiden.

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 30 augusti 2018 kl. 13:26:19 »
Spånar vidare:

jag tänker också att jag ska odla mer, att vi ska vara mer självförsörjande på grönsaker april - november. Kräver lite pyssel och planering men helt görbart. Sen vara noga med att planera matsedeln efter vad vi har i trädgården och efter butikernas erbjudanden.
På det sättet borde vi kunna få ner vår matkostnad och därmed är FIRE närmare i tiden.

Jag kommer konservera en del, men även ha en gigantisk frys i garaget. Räknar med mycket tomatsås, paprika, bär och fruktprojekt. Kanske bygger en jordkällare också, men det är ett större projekt som dock vore lite kul att göra.

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 30 augusti 2018 kl. 13:49:07 »
Spånar vidare:

Jag kommer konservera en del, men även ha en gigantisk frys i garaget. Räknar med mycket tomatsås, paprika, bär och fruktprojekt. Kanske bygger en jordkällare också, men det är ett större projekt som dock vore lite kul att göra.

En stor matkällare har vi.
Odlade tomater i år, och har kokat massa tomatsås och fryst in. Slipper kanske Willys krossade tomater i vinter.

LinneaH

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 27 oktober 2018 kl. 12:19:08 »
Hur planerar ni att lösa djur med resande (intresserad då jag själv funderar en del på hur det kan gå att kombinera småbruk med resande, det känns närmast omöjligt att få ihop med djur utan hjälp från familj eller med mycket pengar)

Efter FIRE vill jag blnad annat "prova på" livet med djur. Tänker alltså ett mindre antal bondsgårdsdjur, jag har stor erfarenhet av katter och smådjur/reptiler/fåglar, lite mindre av hundar. Jag skulle vilja ha kor, men inser att jag kommer aldrig ha det "på riktigt". Men man kanske kan få låna/sköta om någons djur några veckor (efter en inlärningsperiod så klart, jag får väl gå dräng mot mat och husrum först). Tanken är att jag får inget betalt men jag behöver inte heller betala eller investera tid och pengar utöver detta för att få prova på. (Måste dock kolla upp så man inte konkurrerar ut de som jobbar som riktiga avbytare)

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 29 oktober 2018 kl. 10:52:04 »
Jag tror att det är jättesvårt att vara helt FIRE och vilja resa massor och ändå ha djur. Djuren kräver daglig omsorg. Jag tänker att vi kommer sakta men säkert avveckla djuren. Om vi inte gör tvärtom och växlar upp den verksamheten och har anställda. Men har svårt se någon lönsamhet i det.
Nej det blir nog så att vi får avveckla djuren den dagen jag vill vara utomlands betydligt mer än idag.