Författare Ämne: Snålmånader...  (läst 948 gånger)

Mumrik

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Mot FI 2025.
    • Visa profil
Snålmånader...
« skrivet: 2 april 2018 kl. 12:15:28 »
Hej forumet!

Har ni haft “snålmånad” någon gång? Hur gick det? Har ni det regelbundet? Hur mycket sparar ni på det? Hänger ni med bloggdrevet på deras (eller rentav startar drev som bloggare - ni är ju några registrerade här).

Själv har jag inte riktigt ägnat mig åt snålmånader, köpstopp och liknande. Jag försöker bete mig likadant som när jag var student fast varje månad. Det går ibland bra, ibland mindre bra. Men det vore kul att höra vad ni tycker om konceptet snålmånad!

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
SV: Snålmånader...
« Svar #1 skrivet: 3 april 2018 kl. 21:13:32 »

Inte testat, men det låter som något man borde prova! Framförallt för att testa sin egna flexibilitet och frugiality-muscle!
Bör ju finnas otaliga blogg-inlägg på det här, ingen som vet som kan länka ?

P

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 4 april 2018 kl. 23:32:02 »
Hmm, för mig är de flesta månader "snålmånader". Jag köper sällan saker och när jag gör det har de oftast planerats i förväg. Men någon uttalad "Nä, nu får det vara nog med handlandet"- månad har jag aldrig provat. Får överväga ifall det kan vara ett projekt för kommande månad. :)

/P

Mumrik

• Fullständig medlem
  • Mot FI 2025.
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 5 april 2018 kl. 19:03:24 »
Jag har tänkt att det skulle vara en kul utmaning. Men det är mer som en lek än som allvar och jag är inte överförtjust i regler. Annars kan man ju via forumet utmana varandra, t ex att sänka matkostnaderna till en viss nivå under en månad, eller liknande.

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 10 april 2018 kl. 10:38:31 »
Ser inte vitsen att ha snålmånad och tömma frys och skafferi för att månaden efter bunkra igen...
lever i urskogen med långt till affären så har alltid massor hemma och skulle lätt kunna leva länge på det.

Solrosen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 15 april 2018 kl. 09:01:39 »
Hej!
Inte snålmånader direkt, men väl ”göra-slut-dagar”!
Att få en översyn på vad man har i skåp o frys, vad är påväg att bli för gammalt o måste ätas upp, vad kan kombineras och vilka inköp behöver jag göra för att komplettera det jag redan har. Något av det värsta man kan göra ekonomiskt måste ju vara stt köpa saker som man sen måste slänga innan man använt dom!
Jag har regelbundna ”göra-slut-dagar” i kök, badrum och garderob! Befriande!

Det kan ju vara ett sätt att tillfälligt minska utgifterna en kort period, men jag sätter aldrig ekonomiska mål på detta. För mig handlar det mer om att ”rensa i röran” och utmana mig själv:

- Jag undrar hur länge det jag redan har räcker?
- Hur lite kan jag köpa till för att få ihop en måltid?

ninni

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 15 april 2018 kl. 09:57:06 »
För mig som inte är en supersparare så är en snålmånad en bra "detox" av ekonomin. Jag körde Frugalwoods "Uber Frugal Month Challenge" förra sommaren, det var bra för mig.

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 20 april 2018 kl. 10:16:07 »
Ja det kan verkligen fylla två syften med "snålmånad".
  • Inventering/rensning av det man har.
Inventera och rensa kan vara oerhört uppfriskande! Har börjat vårstäda lite smått hemma och det är otroligt vad mycket skräp man kan hitta som man inte trodde fanns. Ett väldigt bra sätt att se över så inte något i skafferiet blir för gammalt. Oerhört trist att slänga mat.
  • Eller köpstopp och klara sig på det man har alt. klara sig på så lite som möjligt.
Träning av snålmuskeln inför kärvare tider. Nyttigt att se vad man klarar + mer in på sparkontot!
[/list]

Lagom av allt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 21 april 2018 kl. 08:24:42 »
Har inte haft någon regelrätt snålmånad utan gör ungefär som du, Mumrik, och har löpande utgifter på ungefär samma nivå som om jag vore student. Blir lite sugen på att testa och se hur lågt de skulle gå att pressa. Någon annan som är sugen på att köra tillsammans, i maj?

En grej som jag stör mig på i vissa upplägg på snålmånader är att man verkar fokusera på utgifter/utbetalningar snarare än kostnader, vilket kan få lite kontraproduktiva resultat. "För att slippa handla så åt vi upp den frysta renskaven och de konserverade kantarellerna", typ. Jag förstår om folk inte orkar göra någon regelrätt inventering av skafferi, kyl och frys i början och slutet av snålmånaden för att kunna beräkna exakta kostnader men något hum får man väl ändå ha. Bättre att köpa nya och billiga livsmedel än att äta slut på värdefullt förrådsinnehåll, givet att det är just snålhet som är poängen d.v.s.

Mumrik

• Fullständig medlem
  • Mot FI 2025.
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 22 april 2018 kl. 14:13:01 »
Hej!
Inte snålmånader direkt, men väl ”göra-slut-dagar”!
(...)
Jag har regelbundna ”göra-slut-dagar” i kök, badrum och garderob! Befriande!

Det kan ju vara ett sätt att tillfälligt minska utgifterna en kort period, men jag sätter aldrig ekonomiska mål på detta. För mig handlar det mer om att ”rensa i röran” och utmana mig själv:
(...)

Gah! Du beskriver min tillvaro just nu! Jag jobbar hårt med att rensa i skafferiet i synnerhet och håller väl på med de andra områdena också. Badrumsbiten har gått fint, köpte precis ny tvål, schampo och lite annat efter att inte ha handlat sådant på över ett år. Mycket trevligt att fylla på. Men det är inte en ekonomisk grej, mer ett sätt att inte fastna i att bunkra grejer i onödan.