Tjäna, Spara, Slösa(!?) och Investera > Personliga ekonomiska mål

FIRE kohort 2025-2026

(1/4) > >>

Mumrik:
Inspirerad av ”kohort”-trådarna på MMM-forum så tänkte jag starta liknande här. Detta är alltså en tråd för alla som planerar att vara FIRE år 2025-26. Jag valde att klumpa ihop två år här eftersom jag gissar att vi kommer vara något färre på detta forumet än på MMM (och det är förstås svårt att veta helt säkert när ens mål uppnås).

En sån här tråd är tänkt för allmänt snack kring FIRE där man kan presentera sig och sedan checka in bland andra som har samma investeringshorisont.

Posta nu, era lurkers! Arr!  :o :-X ::) ::)

Mumrik:
Jag planerar att vara FIRE (eller i alla fall FI) i början på 2026, som senast. Jag har lite planer för min karriär och kommer antagligen att vara FI men mitt uppe i ett kul projekt som kommer löpa åtminstone 2026 ut.

Efter jag har uppnåt målet för mitt ”nest egg” i aktier och fastigheter (beräknat till 2025) så satsar jag på att bygga upp två års levnadsomkostnader som FIRED (för att buffra en eventuellt svängande marknad) och så lite pengar för renoveringar/effektiviseringar som kommer göra livet som ekonomiskt oberoende enklare. Gillar jag min jobbsituation 2026 så fortsätter jag samla på mig lite pengar innan det är dags att koppla loss.

Det första året kommer jag bara ta det jävligt lugnt, soffsurfa hos vänner och familj, kanske gå någon folkhögskolekurs. Så då kommer det inte gå åt mycket pengar. Sen är det dags att flytta ut till ett litet hus i skogen och börja ett liv på egna villkor.

Frilosofen:
Kul :D

Siktar också på 2026 som senast. Kan bli svårt att uppnå men sikta högt! Beror ju även på så många faktorer som kan vara svåra att påverka. Och hur jag känner om ett antal år behöver inte heller vara samma som jag känner idag. Val av bostadsort till exempel, vilket jag för stunden inte har ensam bestämmanderätt över.

Får hoppas att detta forum lever kvar tills dess så får vi se hur det går för varandra!

mrFIRE:
Härligt initiativ! Hoppas fler hakar på!
Själv så ligger jag i lä, prognosen ligger nånstans kring 2035...men för att vara positiv så innebär det ändå en ungefärlig halvering av min av staten resterande föreslagna påtvingade arbetstid =)

Ekonomitankar:
Vi har ju tjuvstartat lite, men senast 2025 ska vi absolut kunna sluta arbeta helt.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion