Författare Ämne: Bosparande  (läst 232 gånger)

P

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Bosparande
« skrivet: 26 mars 2018 kl. 22:42:00 »
Att hyra eller köpa är en diskussion som jag tror att det finns många aspekter på. Men hur hade ni valt att bospara om man nu på sikt vill köpa någonstans att bo istället för att hyra? Som jag ser det finns det lite olika alternativ. Vi pratar om en tidshorisont på ca fyra år.

1. Fondsparande i räntefonder på depåkonto- Ganska enkelt, det blir en stadig ökning och väljer man en korträntefond bibehåller pengarna troligtvis samma takt som inflationen. Nackdel 30% vinstskatt när man säljer.

2. Fondsparande i räntefond på ISK. Jag tror inte på denna idé då avkastningen på räntefonder med nöd och näppe passerar kostnaden på hela innehavet. Ingen vinstskatt vid försäljning. Precis som räntefond på depå en ganska trygg värdering.

3. Sparkonto med så bra ränta som möjligt. Finns inte så mycket mer att säga. Pengarna kommer att förlora i värde över tiden då räntan kommer vara lägre än inflationen. Men du vet vad du har och du vet vad du får.

4. Fondsparande på ISK med aktieindexfonder. Fördel är möjligheten till avkastning ökar, men kommer det en dipp- ja då bli sparhorisonten längre. Känns inte heller så intressant.

Har jag glömt något? Vad tycker ni är vettigast? Hur har/hade ni gjort? Personligen lutar jag åt räntefond på depå- men rätta mig gärna om jag har fel.

/P

Frilosofen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: Bosparande
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2018 kl. 19:12:49 »
En portfölj med "säkra" preferensaktier tycker jag känns som ett vettigt alternativ. Preffar i välmående företag som köps in under inlösenkurs.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2018 kl. 20:31:33 »
.... Vi pratar om en tidshorisont på ca fyra år.
3. Sparkonto med så bra ränta som möjligt. Finns inte så mycket mer att säga. Pengarna kommer att förlora i värde över tiden då räntan kommer vara lägre än inflationen. Men du vet vad du har och du vet vad du får.

När tidshorisonten är så kort så hade jag nog inte vågat annat än att sätta på ett räntekonto med så hög ränta som möjligt. Men jag är kanske för feg...
Börjar ni från scratch att spara till bostad eller har ni något startkapital på sparandet ?
- "Man gör så gott man kan och man fattar så fort man hinner" - okänd bloggare

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2018 kl. 23:38:57 »
Jag har lekt med tanken på företagsobligationer med en bestämd löptid. Men då skall man inte vilja ha ut pengarna i förtid och det krävs en del pengar att sätta in.

(För mig så har denna potentiella strategi har fallerat på grund av slemmighetsnivån hos alla som försökt sälja mig företagsobligationer. Maken till lismande säljarbroilers... Jag hoppas att jag helt enkelt haft otur. Jag bosparar inte aktivt, men har haft så hög avkastning de senaste åren att jag skulle kunna ta ut mina pengar från börsen med vinst även vid en riktigt rejäl börskrasch. Så jag tar helt sonika risken och har kvar dem på börsen, lite omfördelat med vinsthemtagningar och diversifieringar)

« Senast ändrad: 27 mars 2018 kl. 23:43:04 av Mumrik »

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 20 april 2018 kl. 10:55:37 »
...Börjar ni från scratch att spara till bostad eller har ni något startkapital på sparandet ?

Anledningen till att jag undrar det ovan är att det kan finnas en vits med att bara köpa in sig på marknaden, även om det är ett boende som man inte tänker stanna särskilt länge i. Det kräver dock ett startkapital i form av kontantinsats för att vara genomförbart.
Även om det inte ser ut så nu, så har det tidigare lönat sig i form av värdestigning i bobubblan, men det finns ytterligare än aspekt nämligen den att man får känna på att äga sitt boende. Personligen har jag gjort detta tidigare och då märkte jag hur enkelt det var att stoppa in pengar i boendet, vilket gjorde att jag omedvetet sparade mer än vad jag trodde. Det kan ofta var kul (och socialt accepterat) att t.ex. renovera alt. bygga ut o.s.v. och gör man det från lönen istället för lånade pengar så blir "sparandet" relativt enkelt.
Detta är såklart förenat med risker till skillnad från att spara pengar på ett konto.
- "Man gör så gott man kan och man fattar så fort man hinner" - okänd bloggare