För den som tror att bostäder inte kan falla i pris rekommenderas att sluta läsa här.
För den som inser att bostäder faktiskt kan falla i pris är det värt att betänka några saker då man sparar till bostad.
1) bostadens pris är av allt att döma väldigt räntekänsligt, inte minst i dagens extrema räntemiljö. Det finns investeringar (bostaden är ingen investering, det är konsumtion) som också är räntekänsliga. Ska du investera pengar idag för att finansiera köp av en bostad i framtiden kan det finnas en poäng att fundera ett varv kring risker med räntekänslighet.
2) en erfaren investerare förhåller sig alltid till inflationen vid långsiktiga investeringar, och pratar i termer av "reell avkastning", alltså avkastning rensat för inflation. Skälet är ju ganska enkelt, alla pengar ska förr eller senare konsumeras på ett eller annat sätt och ska jag genomgå det för en homo sapien synnerligen evolutionärt utmanande att skjuta upp min konsumtion till framtiden så vill jag baske mig få ersättning i form av ökad köpkraft (aka "reell värdetillväxt"). Ska du spara till en bostad är det dock inte "konsumentprisindex" du ska slå, utan bostadspriserna. Sjunker exempelvis bostadspriserna med 40 % och ditt "bostadssparande" tappar 20 % under samma tid har din reella köpkraft ökat med 33 % (ditt bostadssparande köper allt annat lika 33 % mer bostad efter jämfört med innan).
Punkten ett talar starkt emot att investera i obligationer med lång löptid, men också mot att investera i kapitalintensiva (och ofta räntekänsliga) saker som skog, fastigheter eller banker. Många (men inte alla) preferensaktier är att likna vid obligationer med lång löptid. Många pref:ar är dessutom emitterade av fastighetsbolag (double no-no).
Mitt konkreta råd är nog 100 % cash på konto med insättningsgaranti, möjligen en mindre del i euro och USD om bostadsköpet ligger mindre än 8 år bort. Det ger chans till bra "reell värdetillväxt" om bostadspriserna sjunker. Ligger bostadsköpet mer än 8 år bort skulle jag allokera mot något i stil med Avanza global; mer och mer ju längre bort bostadsköpet ligger. Massiv diversifiering - utanför Sverige.