Författare Ämne: Your money or your life av Vicki Robin och Joe Dominguez  (läst 705 gånger)

P

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Your money or your life av Vicki Robin och Joe Dominguez
« skrivet: 26 mars 2018 kl. 22:12:06 »
En av de bättre böckerna jag läst i ämnet. Den har några år på nacken (publicerades 1992 första gången), men grundprinciperna är sunda. Däremot så är delen om investeringar inte helt aktuell. Men där finns det andra som kan fylla dessa luckor.

Trevlig läsning.
/P

Mumrik

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Mot FI 2025.
    • Visa profil
SV: Your money or your life av Vicki Robin och Joe Dominguez
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2018 kl. 22:16:01 »
En av de få böcker jag helhjärtat rekommenderar och den är ganska tillgänglig även om man inte är van vid att läsa på engelska!

Bara den där övningen med att räkna ut sin ”sanna” timlön på jobbet, det tänker jag fortfarande ofta på fastän det var flera år sedan jag läste boken. Minns inga detaljer om investeringsbiten, kanske bäst så   8)

P

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2018 kl. 22:22:16 »
Ja, jag gillade även att räkna ihop min livslön och konstatera att det kunde varit värre sett till hur mycket som var sparat :)
Investeringsdelen är i princip "köp statsobligationer med X antal års löptid med 12% avkastning" vilket i dagsläget är en utmaning att hitta skulle jag säga. Den utgåvan jag har har ett kompletterande kapitel där dom går in på indexfonder med mera. Uppdateringen är från 2008.

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2018 kl. 15:18:02 »
Kul att ni rekommenderar den! Den ligger högt upp på läslistan sen jag läste att MMM tipsat om den!

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 16 maj 2018 kl. 18:30:48 »
Precis läst ut denna och håller med er, om det är en bok i ämnet man skall läsa så är det denna! Riktigt bra!
Av en slump så släpptes det en ny utgåva av den när jag beställde så den var helt uppdaterad.

Mycket i den hade jag redan hyfsad koll på tack vare att jag plöjt MMM, men den verkliga timlönen är ju oerhört intressant och ger verkligen perspektiv. Har nu även beräknat den för tidigare arbeten och kommer såklart att nyttja den nästa gång det är dags att byta jobb.
« Senast ändrad: 16 maj 2018 kl. 18:32:52 av msFIRE »

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil