Författare Ämne: Att vara kaffedrickare (eller inte)!  (läst 1377 gånger)

Mumrik

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Mot FI 2025.
    • Visa profil
Att vara kaffedrickare (eller inte)!
« skrivet: 23 mars 2018 kl. 17:33:14 »
Jag är fascinerad över hur identiteten som “kaffedrickare” är så stark för många. Det är tokroliga skämt om att man är “död innan morgonkaffet”, att det är ett obligatoriskt bränsle för att klara dagen och låt oss inte gå in på alla olika sätt man har åsikter om hur det skall göras kaffe på (eller, låt oss gå in på det, detta är ju vad tråden handlar om). För att inte tala om macho-identiteten i att dricka sitt kaffe svart.

Mitt förslag är faktiskt att skippa kaffet. Ja, det är gott. Ja, det känns bra att kela lite med den där koppen på morgonen. Ja, koffeinet håller en vaken när man stressat och sovit dåligt. Ja, det finns forskning på att det förebygger vissa sjukdomstillstånd (populär kvällstidningsrubrik). Doften är helt underbar.

Men... Det är dyrt. Det är onödigt. Det gör dig beroende av koffein, ger stresspåslag (som kan vara positivt men ofta inte är särskilt nyttigt i längden), det kan ge utsättningsbesvär som huvudvärk. Det påverkar sömnen negativt. Det kan förvärra ångesttillstånd. Det är inte särskilt miljövänligt (att avstå helt är fortfarande bättre än att köpa ännu dyrare kaffe med “rätt” miljö- och fairtradestämplar). Visst finns påstådda hälsoeffekter (nej, jag tänker inte gräva efter vetenskapliga artiklar), men jag tänker påstå att de negativa effekterna (kroppsliga, ekonomiska, miljömässiga) trumfar dem. Jag gissar att hälsoeffekterna av att vara ekonomiskt oberoende (och inte beroende av substansen koffein) är betydligt större i sammanhanget. Samt återigen priset. Kaffe är dyrt (ja, det är värt att skriva två gånger). 

För att inte tala om godiskaffet det går att köpa på stan med energiinnehåll som en mindre måltid och en kostnad därefter (vem behöver en halv liter gräddmjölk med karamellsirap som någon visat en espressoshot för?). Eller de dyra espressomaskinerna som ser snygga ut på köksbänken (hur många timmar i frihet motsvarar din espressomaskin? Är det verkligen värt det?).

Ja, jag vet “ta inte mitt kaffe”! Men släpp snuttefilten nu och sätt in pengarna på ISKen istället.  :o

Kaffet är en onödig, kostsam vana.  8) ::) ;D

Diskutera mitt hemska förslag!

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 264
    • Visa profil
SV: Att vara kaffedrickare (eller inte)!
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2018 kl. 09:25:20 »
Haha!   :D

Kaffe är en oerhört känslig fråga tror jag! Som tur är dricker jag det mesta gratis på jobbet, startar alltid dagen med två koppar, sen dricker jag oftast inte mer. Hemma gör vi ändå av med ca 2 paket i månaden och de köps oftast för ca 25-30 kr styck, alltså en månadskostnad på 50-60 kr. Inte så farligt!

Sen så blir det också en social grej att kunna bjuda på kaffe när man har besök!

Kaffe på stan är ju såklart helt uteslutet.

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 9 april 2018 kl. 06:54:22 »
Vi dricker vanligt bryggkaffe. Varsin kopp hemma på morgonen, sen blir det lite på kontoret under dagen.
Vi har också en nespressomaskin som knappt används, dyyyyrt. Fast maskinen var en present. Maken använder den ibland om han har något möte hemma.

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 9 juni 2018 kl. 08:28:14 »
Jag har noterat det senaste att butikerna ofta har erbjudanden på kaffe där man kan köpa 3 stycken 500g paket för 79:-.
Det ger ett kilopris på ca 53 kr/kg. Dyrt eller billigt!?
När jag brygger kaffe verkar det gå åt cirka 20 g/kopp (stor kopp) vilket då ger en kostnad på nästan exakt 1 krona/kopp.

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 11 juni 2018 kl. 08:23:50 »
Jag har noterat det senaste att butikerna ofta har erbjudanden på kaffe där man kan köpa 3 stycken 500g paket för 79:-.
Det ger ett kilopris på ca 53 kr/kg. Dyrt eller billigt!?
När jag brygger kaffe verkar det gå åt cirka 20 g/kopp (stor kopp) vilket då ger en kostnad på nästan exakt 1 krona/kopp.

Detta är så sant. Då kaffe har så lång hållbarhetstid så köpte jag på mig i varje bra kampanj förra året, till slut hade vi ett gäng paket hemma... Har inte behövt handla kaffe sen oktober och har ungefär 10 paket kvar i skafferiet :) Våga vägra kaffe till fullpris!

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 14 juni 2018 kl. 13:02:33 »
Glömde skriva att det oftast gäller märken som är bra också! :)
Sen har jag förstås inte räknat med filter, vatten och strömförbrukning för bryggningen, men de kostnaderna är nog rätt marginella i sammanhanget.

Mumrik

• Fullständig medlem
  • Mot FI 2025.
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 28 juni 2018 kl. 20:46:31 »
Jag är fortfarande kaffefri hemma. Dricker en kopp eller två på jobbet. Inget på helgerna. Mår väldigt bra av detta!

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 15 augusti 2018 kl. 12:41:35 »
Jag är fortfarande kaffefri hemma. Dricker en kopp eller två på jobbet. Inget på helgerna. Mår väldigt bra av detta!

Tror också att man generellt skulle må bättre med lite mindre konsumtion kaffe, speciellt magen...
Någon som vet hur Te står sig kostnadsmässigt mot kaffe? Har knappt druckit te någonsin i livet.

Mumrik

• Fullständig medlem
  • Mot FI 2025.
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 17 augusti 2018 kl. 12:48:22 »

Tror också att man generellt skulle må bättre med lite mindre konsumtion kaffe, speciellt magen...
Någon som vet hur Te står sig kostnadsmässigt mot kaffe? Har knappt druckit te någonsin i livet.

Mycket billigare, såtillvida du inte köper ekologiskt odlat rabarbersliskgrädde plockat av kravmärkta munkar under nymånen. Har du något ärende till Storbrittannien är det ännu billigare där.

Örtte kan du dessutom plocka eller odla själv. Kungsmynta, citronmeliss, hallonblad, kamomill, m m.         

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 22 augusti 2018 kl. 07:23:58 »
Mycket billigare, såtillvida du inte köper ekologiskt odlat rabarbersliskgrädde plockat av kravmärkta munkar under nymånen. Har du något ärende till Storbrittannien är det ännu billigare där.       

Örtte kan du dessutom plocka eller odla själv. Kungsmynta, citronmeliss, hallonblad, kamomill, m m.     

Haha typiskt, det var precis sånt te jag var ute efter!  ;D

Inte tänkt på det men det är klart man borde kunna göra själv, ska lägga till det på odlingslistan för framtida odlingsplaner! Tack!

Mumrik

• Fullständig medlem
  • Mot FI 2025.
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 22 augusti 2018 kl. 12:38:49 »

Haha typiskt, det var precis sånt te jag var ute efter!  ;D

Inte tänkt på det men det är klart man borde kunna göra själv, ska lägga till det på odlingslistan för framtida odlingsplaner! Tack!

Plocka det som växer vilt också. Ännu mindre jobb... Olika myntor är praktiskt taget ett ogräs i stora delar av Sverige. Just i år är väl allt förtorkat, men till något annat år kanske.

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 29 augusti 2018 kl. 11:54:41 »

Kaffet är en onödig, kostsam vana.  8) ::) ;D

Diskutera mitt hemska förslag!

Dricker en kopp hemma varje morgon, av ordinärt bryggkaffe, som oftast köps när det är bra pris.
Sen blir den 1-2 koppar på kontoret, också vanligt bryggkaffe. Men det betalar jag ju med företagets oskattade pengar så blir lite billigare.
Ytterst sällan jag köper kaffe på stan. Ibland på långa bilresor blir det en kopp från macken.