Författare Ämne: Löneväxling  (läst 257 gånger)

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 87
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
Löneväxling
« skrivet: 21 mars 2018 kl. 21:52:54 »
Jag löneväxlar några tusen kronor i månaden. Arbetsgivaren kompar 5% och att få avkastning på beloppet innan skatt i många år innan uttag känns mycket vettigt.

Dock är jag via arbetsgivaren bunden till ett visst fondutbud (inga gratisfonder. Nej, det går inte att flytta till Avanza, jag har kollat) och dessutom är förvaltaren inte så imponerande. Rådgivaren har gett ett oseriöst intryck och gjort ett par underliga misstag (lade mina pengar i fel fond och skyllde på missförstånd, bl a). Dessutom är pengarna låsta i många år och eftersom jag inte har barn eller sambo så kan jag inte utse en förmånstagare om jag skulle dö i förtid. Lägg till fondbedrägerier i medier på detta och jag blir tveksam.

Ni som löneväxlar, hur tänker ni? Hur mycket? Vilka fonder? Synpunkter?

Jag velar mellan att maxa löneväxlingen i något år (tror det är 10-20k som mest) för att komma åt ränta på räntaeffekten eller att sluta helt. Har inte bestämt mig.

slumpen509

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Löneväxling
« Svar #1 skrivet: 19 maj 2018 kl. 12:14:27 »
Hej,

Själv är jag egen företagare så för mig ser alternativen annorlunda ut. Det är tjänstepension och direktpension via Avanza.

Min far löneväxlade i många år där arbetsgivaren satte in beloppet i en av storbankerna med avgift om 0,6%, förutom fondavgift. det gick då heller inte att få Avanza, men nu har han gått i pension och då har vi lyckats få arbetsgivaren att gå med på en flytt till Avanza. Det kommer spara honom en massa avgift då han har kvar en tid innan han ska börja ta ut beloppet. Du kan också göra så att du sparar mycket i denna form du tvingas till nu, och kollar med arbetsgivaren om du kan flytta innehavet till Avanza när du upphör med din anställning. Det är ju trots allt dina extra pensionspengar och det är inte kopplat till avtalade tjänstepensionsavtal.

ninni

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 19 maj 2018 kl. 20:57:59 »
Jag löneväxlar inte. Bolmeson på Rika tillsammans har sammanfattat det hela mycket bra: https://rikatillsammans.se/nej-det-ar-inte-vart-att-lonevaxla-till-ett-pensionssparande/

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 87
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 28 juni 2018 kl. 21:12:42 »
    Jag löneväxlar inte. Bolmeson på Rika tillsammans har sammanfattat det hela mycket bra: https://rikatillsammans.se/nej-det-ar-inte-vart-att-lonevaxla-till-ett-pensionssparande/

Hej ninni! Vilken av Bolmesons punkter är det som gör att du inte löneväxlar? Eller är det allihopa?

Bolmesons lista, klippt från länken (hoppas det är ok, Admin!)

”Om du har en lön över 39 072 kr i månaden så kan det vara lönsamt. Men då bör följande punkter gälla:

• Eftersom företaget betalar lägre skatt för pensionspremier än för lön så ska mellanskillnaden tillfalla dig (för företaget ska det vara kostnadsneutralt).
    • Det är din bruttolön före löneväxling som ska utgöra underlag för beräkning av avtalsförmåner och tjänstepension, annars tjänar företaget på det.
    • Vid lönerevision är det lönen före växling som ska löneförhandlas
    • Att bruttolönen efter löneväxling är mer än 39 072 kr.
    • Bind inte upp dig i långa tidsperioder”

I mitt fall: Mellanskillnaden tillfaller mig (5%, som jag nämnde i mitt första inlägg), min bruttolön före växling utgör underlag för avtalsförmåmer och tjänstepension, naturligtvis rör min löneförhandling min bruttolön vid revision (vilken konstig invändning, kan inte tänka mig att arbetsgivaren skulle propagera för att lönen efter växling skulle förhandlas??). Slutligen så har jag en lön på en bra bit över 40’.

Alla punkterna ovan var bara att gå igenom och kontrollera med ekonomiassistent/löneassistent/rådgivare (förvisso rörig och oseriös, som jag beklagade tidigare) innan jag började löneväxla.

Den enda invändningen från Bolmesons lista som kvarstår för mig är att jag binder pengarna tills jag är 55. Men det innebär att jag får ränta på räntaeffekt på ett icke beskattat belopp + mellanskillnad (5%) istället för beskattade pengar. Sparar jag 5k brutto så innebär det att 5550 kronor kommer att förräntas istället för 2500 som jag annars skulle få ut efter skatt (statlig skatt och värnskatt, ungefärliga siffror). Sett på antal år jag har till 55 så innebär det potential för en mycket stor ränta på räntaeffekt. Denna effekt är jag ganska övertygad är värd nackdelen att binda pengarna. Men detta har jag redan nämnt i mitt första inlägg.

Jag velar fortfarande, men lutar åt att inte spara mer än jag gör idag även när lönen blir högre.
    [/list]
    « Senast ändrad: 28 juni 2018 kl. 21:14:56 av Mumrik »