Författare Ämne: Mål: öka sparkvoten!  (läst 471 gånger)

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
Mål: öka sparkvoten!
« skrivet: 21 mars 2018 kl. 21:32:59 »
Mitt mål är att öka min sparkvot från ca 25% (snittet de senaste två åren) till 70% under 2019. Under 2018 trappar jag långsamt upp och hoppas på framgångsrik löneförhandling när jag byter jobb i vår.

Vad är ert sparkvotsmål?

(Jag vet att det varit en debatt om sparkvot på flera bloggar. Själv definierar jag sparkvot som “delen av samtliga inkomstströmmar som hamnar i någon investeringsform som är till för att skapa ett långsiktigt ekonomiskt oberoende”. Lägg gärna till din definition i tråden!)

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Mål: öka sparkvoten!
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2018 kl. 07:36:33 »

Vi har satt upp mål om 5000 kr/var/mån i familjen istället. Det är det belopp vi just nu tror vi klarar oss bra utan oavsett vad som händer i livet (t.ex. barn o.s.v.). Utöver det så sparar vi även kontanter för uppskjuten konsumtion, men det räknas såklart inte in. Helt enligt din definition som för övrigt är mycket bra!

Gjorde för övrigt en snabb beräkning på min historiska omedvetna sparkvot från långt innan jag ens kände till begreppet eller FIRE-rörelsen.
Visade sig landa på ca 25% vilket jag blev väldigt förvånad över, men samtidigt nöjd med tanke på hur mycket jag slösat genom åren.
5000:- /mån = FIRE vid 50 

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2018 kl. 15:22:05 »
Började föra statistik i januari 2017, den månaden hade jag ca 20%. Successivt trappades det upp under året för att sluta på ett snitt precis över 50% vilket jag även satte som mål under sommaren.

I år har jag som mål att nå över 70%, just nu ligger jag på knappa 74%, så det ska nog gå vägen :)

Målet är att hålla den så hög som möjligt utan att tumma för mycket på livskvaliteten. Detta blir ju en balansgång och kommer såklart även variera något över årstiderna. Betydligt enklare att leva snålt under höst och vinter när man bara vill ligga inne och mysa än under sommaren då det är roligare att vara ute och hitta på diverse.

vooneivo

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2018 kl. 12:03:08 »
Mitt mål är att ligga på >50% av nettolönen. Jag definierar sparkvoten som (inkomster - utgifter)/(inkomster). Då får jag visserligen med temporärt sparande till semester och dylikt, men det sparandet tas ut av motsvarande utgift antingen samma år eller nästa, så det jämnar ut sig över tid. De senaste åren har sett ut så här:

2014: 35%
2015: 59%
2016: 52%
2017: 46%
2018 (hittills): 71%

Men som sagt så har ju utgifterna en tendens att dra iväg lite under sommaren, så jag räknar inte med att vara kvar över 70% så länge till.

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2018 kl. 13:18:09 »
I år har jag som mål att nå över 70%, just nu ligger jag på knappa 74%, så det ska nog gå vägen :)

Bra jobbat! Jag är på väg dit, men tänkte bygga upp en buffert med reda pengar samt ett konto för semestrar och hobbyutgifter först (20+20kkr*). Detta har gjort att sparkvoten ser ganska trist ut hittills i år, runt 20%. Gjorde du något liknande under 2017?

Jag ser fram emot att ha min buffert och korttidsparande på plats, då kommer det ta tid innan jag behöver fylla på igen och då kommer sparkvoten öka. Hinner nog inte upp till 70% i år, men förhoppningsvis snittar jag 50%. Vi får redovisa i tråden!

*(Jag är ensamstående och bor inte i hus, så jag har inte så höga utgifter. Har heller inget kreditkort. Så 20kkr på bankkonto är en lagom buffert tycker jag).

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2018 kl. 17:12:12 »

Bra jobbat! Jag är på väg dit, men tänkte bygga upp en buffert med reda pengar samt ett konto för semestrar och hobbyutgifter först (20+20kkr*). Detta har gjort att sparkvoten ser ganska trist ut hittills i år, runt 20%. Gjorde du något liknande under 2017?

Jag ser fram emot att ha min buffert och korttidsparande på plats, då kommer det ta tid innan jag behöver fylla på igen och då kommer sparkvoten öka. Hinner nog inte upp till 70% i år, men förhoppningsvis snittar jag 50%. Vi får redovisa i tråden!

*(Jag är ensamstående och bor inte i hus, så jag har inte så höga utgifter. Har heller inget kreditkort. Så 20kkr på bankkonto är en lagom buffert tycker jag).

Så som jag räknar sparkvoten så räknas även buffertsparande in, och när bufferten används så blir det ett negativt sparande. Har i nuläget ingen egentlig buffert då jag inte har något direkt behov av det. Lönen kommer in varje månad och är inte beroende av något som kan gå sönder och innebära en kostnad. Min sparkvot är pengar in på Avanza/Nordnet + balans på buffertkontot delat med inkomst.

Vi bor billigt, hyra under 4000 just nu, så de fasta avgifterna blir låga. Vi äter mat för cirka 2500 kr / månad. Cyklar till jobbet och har inga dyra hobbys. Tjänar hyfsat (snitt knappt 24k efter skatt) efter två år i arbetslivet. Då blir sparkvoten oundvikligen hög :)

slumpen509

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 19 maj 2018 kl. 12:35:34 »
Hej!
Jag räknade ut att jag hade en sparkvot om cirka 70% under 2017 då räknar jag inkomst av lön och utdelning i mitt fåmansbolag minus alla utgifter men räknar inte med inkomst av tjänstepension osv. Men mest tack vare hög inkomst.
Tyvärr är jag dålig på alla sparknep, äter sällan matlåda osv. Dock är jag sparsam av uppfostran. Jag har jag inget prylbegär, (oftast!:o) och kläder köper jag en gång per år typ, jag avskyr ”shopping”.
Mår illa av priserna på Östermalm för en frukost på något trendigt café. (Som jag åker på ibland men som utlägg i tjänsten). Det tjänar väl som ett avskräckande exempel. Men man funderar på om man vänjer sig vid vissa av jobbförmånerna så att min egentliga sparkvot minus förmån skulle vara lite lägre..