Tjäna, Spara, Slösa(!?) och Investera > Personliga ekonomiska mål

Mål: öka sparkvoten!

<< < (3/3)

mrFIRE:

--- Citat från: Frilosofen skrivet 10 januari 2019 kl. 16:04:10 ---Jag har ju planer att inom några år, max 5-7, själv skaffa barn och ser med stor tillförsikt på detta och kostnaderna detta medför på ännu längre sikt. Därför tror jag att dessa hundår kan gagna mig väl i framtiden. Jag har en idé om att jag vill kunna nyttja min rätt att arbeta 75% efter att jag är tillbaka från planerade 2 längre föräldraledigheter.

--- Slut citat ---

De kommer gagna dig sjukt väl! Vi är mitt upp i en längre föräldraledighet just nu(ca 1,5 år där någon av oss är hemma heltid). Vi funderar dock redan på att båda jobbar 80% efter denna ledigheten. Vi tror att de bör gå utan att tumma på våra långtidsmål.

Mumrik:
Sagt upp mig från ena jobbet i december och det andra jobbet förhandlar jag på som en dåre just nu. Eftersom jag har låga omkostnader och en bra ekonomisk grundplåt så har det varit mest kul att sätta press på (förvånade) arbetsgivare. Jobb 2 verkar vilja att jag flyttar om jag ska få bättre lön, så vi får se. Jobb 1 har straffat ut sig och det blir skönt att lämna. Men först vara lite ledig. Kanske skippar jag jobb 2 och fokuserar på andra saker istället, men det har varit bra att ha två aktiva inkomstströmmar de senaste åren.

Kanske förvaltar jag min portfölj mer aktivt under mina extra lediga veckor när uppsägningstiden är slut.

Så, ingen ökad sparkvot för mig Q1-Q2. Men därefter lär jag kunna lägga undan ännu mer, även om jobb 2 är fasligt sega i förhandlingarna. Mer betalt blir det i alla fall.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion