Författare Ämne: Rädslor, framtid och mål...  (läst 257 gånger)

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
Rädslor, framtid och mål...
« skrivet: 21 mars 2018 kl. 07:34:53 »
Tänkvärt inlägg:
http://www.bliekonomisktoberoende.se/2018/03/17/ar-du-radd-for-framtiden/

Personligen så tror jag det är oerhört viktigt att tänka efter före, inte satsa allt på ett kort och längta till något, inte från.
Vi har satt upp ett mål som skall hålla genom livets olika faser och sparar undan det belopp vi klarar oss lika bra utan.
Ska målet hålla över tid är det viktigt att inte är för ansträngande och uppoffrande.
5000:- /mån = FIRE vid 50 

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
SV: Rädslor, framtid och mål...
« Svar #1 skrivet: 13 juli 2018 kl. 16:25:44 »
Jag som jobbar inom vården ser förvisso många som dör i förtid, eller är alltför sjuka för att kunna njuta av livet på ett sätt de hade önskat. Men samtidigt är det resonemanget ”du kan dö imorgon, spendera pengar idag!” som gör att många sitter fast i skuld- och livsstilsfällor.

Något annat jag ser på mitt jobb är rädda människor. Eller, kanske snarare ängsliga människor. Inte bara på jobbet heller... Man är rädd för att bli sjuk, dö, råka ut för olyckor, problem med familjen, förlora pengar, konflikter, äta ”fel” mat, etc. Det leder till mycket grubblande och olycka.

Jag tror att en bra sak att sträva efter är att inte vara för ängslig, eller att i alla fall jobba med sina rädslor. Det kostar ofta mer pengar, hälsa och tid att vara rädd än att vara mer oberörd och det ändrar ofta inte händelsernas gång särskilt mycket (alla kommer inte hålla med här...). Samma sak med perfektionism och handlingsförlamning.

Hur kan man applicera detta på sin tillvaro? Tja, genom att inte vara ängslig, rädd eller perfektionist kan man välja hur man agerar på ett sätt som kan spara både tid och pengar. Till exempel våga cykla till jobbet istället för att åka SUV-pansarbil. Eller att våga att inte ha det perfekt arrangerade ”hotell-stajlade” hemmet. Eller att inte oroa sig för inbrott och betala massor av pengar för larm. Eller att inte vara socialt ängslig och behöva dyra saker som är stöldbegärliga, eller en dyr bil. Att våga gå barfota eller i lagade kläder eller i förra säsongens skjorta. Eller rentav att våga ifrågasätta sina egna val inför sig själv och gå till botten med varför man måste ha/göra vissa saker. Exemplen är många.

Själv jobbar jag med balansen spara/njuta och tycker ofta att jag inte väljer bort, utan snarare att jag väljer ett annat alternativ som är lika bra. Eller att jag har tålamod och avsaknad av perfektionism som gör att jag kan vänta lite och sedan göra ett bättre val, men samtidigt inte vänta för länge så jag missar chansen att njuta i stunden. Det går ganska fint.

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 15 juli 2018 kl. 21:51:34 »
Klokt skrivet, jobba med balansen mellan spara och njuta.
Jag jobbar på det hela tiden, vill både leva bra nu och njuta, men även spara och det är sjukt svårt för pengarna räcker inte till allt...

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 17 augusti 2018 kl. 07:48:17 »
Jag tror att en bra sak att sträva efter är att inte vara för ängslig, eller att i alla fall jobba med sina rädslor. Det kostar ofta mer pengar, hälsa och tid att vara rädd än att vara mer oberörd och det ändrar ofta inte händelsernas gång särskilt mycket (alla kommer inte hålla med här...). Samma sak med perfektionism och handlingsförlamning.

Hur kan man applicera detta på sin tillvaro? Tja, genom att inte vara ängslig, rädd eller perfektionist kan man välja hur man agerar på ett sätt som kan spara både tid och pengar. Till exempel våga cykla till jobbet istället för att åka SUV-pansarbil. Eller att våga att inte ha det perfekt arrangerade ”hotell-stajlade” hemmet. Eller att inte oroa sig för inbrott och betala massor av pengar för larm. Eller att inte vara socialt ängslig och behöva dyra saker som är stöldbegärliga, eller en dyr bil. Att våga gå barfota eller i lagade kläder eller i förra säsongens skjorta. Eller rentav att våga ifrågasätta sina egna val inför sig själv och gå till botten med varför man måste ha/göra vissa saker. Exemplen är många.

Så sant! Och det genomsyrar hela samhället. Rädsla för arbetslöshet, rädsla för olyckor vilket troligtvis leder till för många och för dyra försäkringar, rädsla för att ha rätt bil, rädsla för att våga vara annorlunda, eller rädsla för att bli av med saker/pengar.
Vill minnas att MMM skrev ett bra inlägg ang. detta när han blev av med sin cykel (eller spoiler alert: trodde att han blev av med sin cykel).

Själv jobbar jag med balansen spara/njuta och tycker ofta att jag inte väljer bort, utan snarare att jag väljer ett annat alternativ som är lika bra. Eller att jag har tålamod och avsaknad av perfektionism som gör att jag kan vänta lite och sedan göra ett bättre val, men samtidigt inte vänta för länge så jag missar chansen att njuta i stunden. Det går ganska fint.
Balansen är extremt viktig! För min del handlar det också mycket om att sluta leva så löjligt medelklassliv och tänka efter över vad som egentligen är rimligt och inte. Rimligt att köra 3 km till jobbet istället för att cykla? Nej. Rimligt att ha sjukförsäkring, olycksfallsförsäkring, barnförsäkring, inkomstförsäkring, försäkring mot arbetsgivaren(d.v.s fackavgift), hemlarms-abonnemang? Troligtvis inte! Handla mat utan att kolla erbjudanden och priser? Nej. Köpa skit från Kina som ändå slängs eller hamnar i förrådet? Absolut inte! O.s.v. o.s.v.

Med lite mer rimlighet så når man extremt långt och troligtvis så långt att man blir ekonomiskt fri utan att tänka på det.
5000:- /mån = FIRE vid 50