Författare Ämne: Lönar det sig att plugga vidare?  (läst 809 gånger)

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
Lönar det sig att plugga vidare?
« skrivet: 20 mars 2018 kl. 07:26:58 »
Miljonär innan 30 tog upp ett intressant ämne:
http://miljonar.blogspot.se/2018/03/lonar-det-sig-att-plugga-vidare.html

Lustigt nog hade jag själv räknat lite på det bara några dagar innan. Gjorde en jämförelse mellan mig och en vän utan utbildning med ett okvalificerat jobb. Själv har jag 5 års studier. Ligger idag ca 10 000 kr/månaden över min vän, hur lång tid tar det då innan jag är ikapp?

Ett okvalificerat genererar ca 1 000 000 efter skatt på fem år, utöver det så har den som istället studerat ca 250 000 i studielån.
Det ger en skillnad på 1 250 000 kr. 10 000 mer i månaden ger ca 7000 mer ut efter skatt. 1 250 000/(7000*12) = 14,9 år.
Alltså ca till 40 års dagen är man ikapp gentemot ett okvalificerat jobb !? Ekonomiskt så är det oerhört svårt att motivera, speciellt om man tänkt sluta förvärvsarbeta runt 50. Sen finns det såklart andra värden med studier, personligen har jag alltid gillat studentlivet och såhär i retrospekt så förstår jag vad det berodde på. När man är student har man en väldig frihet!
Sen finns det väldigt många andra yrken utan krav på studier som man tjänar betydligt bättre på, den typen kommer man aldrig ifatt.

vooneivo

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Lönar det sig att plugga vidare?
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2018 kl. 10:04:37 »
Några aspekter av detta som jag spontant kommer att tänka på:
  • Okvalificerade jobb är tråkiga. När jag studerade jobbade jag extra vid sidan om, tjänade ganska bra och kunde sannolikt fått en heltidstjänst där om jag hade velat. Rent ekonomiskt hade det varit smartare, men fy tusan vad trist det jobbet var. Hade inte klarat av att gå dit 40 timmar i veckan år ut och år in.
  • Sådana jobb är ofta mer slitsamma för kroppen. Det är inte säkert att man rent fysiskt klarar av jobbet i 40 år.
  • Man löper större risk att bli ersatt av en maskin eller en dator. Blir man av med jobbet efter 15 år för att en maskin gör samma sak tio gånger snabbare till en tiondel av kostnaden och man inte har någon utbildning i ryggen ligger man pyrt till.

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2018 kl. 07:07:35 »
Helt riktigt, det finns väldigt många mjuka värden som måste vägas in!
Stillasittande jobb är däremot inte nödvändigtvis bättre för kroppen, många får problem med annat.
Och den största risken med att bli av med jobbet p.g.a. en robot är att du får ett annat jobb  ;)

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 8 april 2018 kl. 10:37:02 »
"Bliekonomiskt oberonde" skriver också om ämnet här:

http://www.bliekonomisktoberoende.se/2018/04/08/lont-att-plugga/

slumpen509

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 19 maj 2018 kl. 12:53:47 »
Hej på er,

Jag tycker att denna låga skillnad i inkomst mellan okvalificerat och kvalificerat arbete belyser ett verkligt problem i samhället.
Många unga tycker inte att det lönar sig att utbilda sig. Detta är också till stora delar en effekt av den kraftiga marginalskatten som i princip sätter ett lönetak på hela arbetsmarknaden.
Det enda sättet att runda taket är att starta eget företag och ta ut lågbeskattad utdelning.
Företagande är bra för samhället och bör löna sig, men Detta är ett problem.
Hade det varit lägre marginalskatt så hade fler känt att jobbet lönar sig och därför utbildat sig och jobbat till högre lön. Nu blir det bara löneväxling, komptid osv när man når”taket”. Det slår mot tillväxten i vårt land, och även skatteintäkterna från arbete.

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 27 maj 2018 kl. 10:11:05 »
Ja man kanske kan se det som två problem:
Dels att kvalificerade arbeten som kräver utbildning genererar för dålig lön och för dålig utveckling mot nedlagd ansträngning/tid för utbildning.
Och dels att när man når taket för marginalskatt så lönar det sig inte att arbeta mer utan det är bättre att ta ut det i tid(detta gäller ju dock oavsett utb.)

Att nå taket för marginalskatt är dock inte ens ett problem eftersom man som utbildad ändå för usel lön  :(