Författare Ämne: Spara till barn  (läst 723 gånger)

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
Spara till barn
« skrivet: 19 mars 2018 kl. 11:22:21 »

Då det snart är dags för oss att bli föräldrar tänkte vi förbereda genom att lägga upp ett vettigt sparande för framtiden till barnet.
rikatillsammans skrev idag om ämnet: https://rikatillsammans.se/veckopeng/
Tänkte försöka läsa boken Jan skrivit tillsammans med Charlie Söderberg(Gör ditt barn rikt) också. Någon som vet om den är läsvärd?
Och finns det någon som sparat ett par år till sina barn och har mer tips på om hur det funkar i praktiken?

P

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
SV: Spara till barn
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2018 kl. 00:47:10 »
Hej.

Jag tyckte absolut att det var en läsvärd bok med goda tankar och idéer.
/P

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 15 juni 2018 kl. 09:00:39 »
Vi har gjort det enkelt för oss och månadssparar barnbidraget 1250:- (är det väl nu) till vår son på Lysa. Vi har valt 100% fonder hos Lysa då tidshorisonten är så lång. Kontot är inte i sonens namn så att vi har valmöjligheter hur vi skall portionera ut det i framtiden.
iblandgormanratt.blogspot.com

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 259
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 16 juni 2018 kl. 10:06:48 »
Blir det inte väldigt mycket att spara hela barnbidraget?
Givet tycker jag att inte spara i barnets namn, man vill kunna villkora pengarna så det inte slutar i ett ekonomiskt självmord.

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 16 juni 2018 kl. 18:06:17 »
Jo det är nog det egentligen. De flesta råder att inte göra så. På ett sätt vill jag ge min son möjlighet till ett friare liv men risken är väl att han blir en slacker / köper en Ford F150 för pengarna. Aja pengarna står i mitt namn så vi hinner nog fundera ut hur vi ska göra. 14 år kvar :)

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 26 juni 2018 kl. 12:38:00 »
Vi funderar på att skapa ett privat barn-konto(i våra namn) för samtliga eventuella framtida barn. Tanken är att spara en lagom slant varje månad/barn och skippa t.ex. barnförsäkring och hellre lägga det på barn-kontot. På så sätt tänkte vi bygga upp en buffert om något händer och händer det inget kan en rimlig summa delas ut när barnen blir vuxna. På så sätt bör man kunna fördela det relativt rättvist mellan barnen också.
Vad tror ni?

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 27 juni 2018 kl. 14:06:46 »
Jag gillar tänket. Funderade själv på vårt upplägg och kom fram till att det får vara kvar som det är. En modifiering av ursprunglig tanke är dock att kontot kan agera buffert redan innan 18 års dag. Språkresa, körkort etc kan man ta ur kontot...

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 15 augusti 2018 kl. 12:32:19 »
Precis!
Kör du med ISK eller KF? Vad jag förstått så är KF att föredra om man när barnet blir äldre vill skriva över innehavet, men annars så funkar det lika bra med ISK.

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 17 augusti 2018 kl. 09:15:32 »
Precis!
Kör du med ISK eller KF? Vad jag förstått så är KF att föredra om man när barnet blir äldre vill skriva över innehavet, men annars så funkar det lika bra med ISK.

Det har jag inte funderat på... Vi kör ISK via Lysa. Tack för heads up - måste läsa på inser jag.

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 22 augusti 2018 kl. 07:08:04 »
Jag har fattat det som att om man ämnar att barnen skall fortsätta att äga fonder/aktier o.s.v. så är det bra med KF då man kan skriva över den. Med ISK måste man sälja innehavet och sen får barnet starta en egen ISK och köpa tillbaka. Det bör väl dessutom innebära att det blir en extra beskattning som hade kunnat undvikas.

k00lix

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 29 december 2018 kl. 19:56:14 »
Jag har fattat det som att om man ämnar att barnen skall fortsätta att äga fonder/aktier o.s.v. så är det bra med KF då man kan skriva över den. Med ISK måste man sälja innehavet och sen får barnet starta en egen ISK och köpa tillbaka. Det bör väl dessutom innebära att det blir en extra beskattning som hade kunnat undvikas.

ISK i barnets namn innebär att när barnet fyller 18 år får barnet ta över kontot oavsett vad du som förälder tycker.
KF i ditt namn med barnet som förmånstagare innebär att du som förälder bestämmer själv när barnet ska få ta del av pengarna.

Det är alltså mycket bättre att ha KF till barnen så kan ni själva bestämma om det ska gå till boende, körkort, möbler istället för att festa upp pengarna första året som min sambo gjorde.....

Jag visste inte om detta när jag fick barn så vi startade ISK till dottern. När jag fick veta det så startade vi en KF där vi numera sätter in månadspengen. Jag tänker mig att det första kontot kommer hon själv få investera när hon blir tillräckligt stor att förstå. Alltså jag kommer låta henne ta 100% ansvar för vilka aktier och fonder hon ska köpa där. Det är helt i utbildningssyfte eftersom KF kontot kommer bli mycket större, så spelar det ingen roll om hennes beslut skulle bli dåliga.

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 10 januari 2019 kl. 14:32:48 »
Ja precis!
Vi har satt ISK-kontot i mitt namn för att undvika just automatiskt övertagande vid 18-årsdagen. Planen är också att om vi får fler barn så sparar vi på samma ISK-konto till samtliga barn. När det sen långt framöver kommer bli dags för utdelning så sköter vi det precis som vi vill och kan enkelt göra det rättvist till alla barn.

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2019 kl. 16:07:32 »
Ja precis!
Vi har satt ISK-kontot i mitt namn för att undvika just automatiskt övertagande vid 18-årsdagen. Planen är också att om vi får fler barn så sparar vi på samma ISK-konto till samtliga barn. När det sen långt framöver kommer bli dags för utdelning så sköter vi det precis som vi vill och kan enkelt göra det rättvist till alla barn.

Såhär sparar jag till syskonbarn och planerar att göra för mina egna framtida barn. Känns helt klart som det bästa alternativ för mig.

k00lix

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 11 januari 2019 kl. 22:29:05 »
Ja precis!

Såhär sparar jag till syskonbarn och planerar att göra för mina egna framtida barn. Känns helt klart som det bästa alternativ för mig.

Superbra! Jag är mest inne på att göra samma sak om jag får fler barn framöver. Det viktiga är ju inte att barnen får exakt lika många kr när det väl delas ut, för mig är det viktigaste att dom får samma mängd hjälp den dagen dom blir vuxna. Om det så är bostad, företag, körkort eller vad dom nu behöver hjälp med.