Författare Ämne: Vilken mjukvara använder ni för att hålla koll på er ekonomi?  (läst 455 gånger)

vooneivo

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Vad använder ni för verktyg för att underlätta er väg mot ekonomisk frihet, eller för att hålla kursen om ni redan nått dit? Jag gillar att ha stenkoll på vartenda öre, så jag använder KMyMoney. Jag har fört in alla köp jag gjort sedan jag börjande använda programmet för fyra år sedan.

Det ger en snabb överblick över hela ekonomin:

Det kan också generera grafer och rapporter över diverse olika saker, t.ex. storleken på olika konton över tid:

Eller varför inte en sammanställning över alla matkostnader det senaste året:

Men den bästa funktionen är att det kan hämta NAV-kurser för fonder automatiskt:
« Senast ändrad: 15 mars 2018 kl. 23:35:49 av vooneivo »

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Vilken mjukvara använder ni för att hålla koll på er ekonomi?
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2018 kl. 12:25:35 »

Riktigt snyggt! Är det användarvänligt och gratis?
Kör endast med excel och försöker hålla det väldigt enkelt och lättskött.

vooneivo

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2018 kl. 11:43:15 »
Gratis är det: https://kmymoney.org/

Användarvänligheten ligger väl kring 6/10 ungefär. Grundläggande funktionalitet som att importera kontoutdrag, kategorisera olika utgifter och inkomster, och lägga in planerade eller återkommande överföringar är enkel att använda. Att göra rapporter och grafer är inte så svårt, men ibland är standardinställningarna lite konstiga så det kan vara bökigt att få programmet att visa det man faktiskt är intresserad av. Automatisk hämtning av NAV-kurser är en funktion som jag bara upptäckte helt nyligen, eftersom man måste gräva ganska djupt i inställningarna för att hitta den och dessutom kunna lite reguljära uttryck för att använda den, så den biten är inte helt lättanvänd. Sedan finns det funktionalitet för att göra prognoser över framtida förmögenhetsuttveckling, men det har jag aldrig lyckats få att fungera tillfredsställande trots relativt förutsägbara inkomster och utgifter.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2018 kl. 07:10:27 »

Grymt och tack för tipset!
Ska lägga det på att-göra-listan att snäppa upp kollen på privatekonomin!

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2018 kl. 13:13:57 »
Jag använder google sheets, har ett arbetsblad för hela min ekonomi med lite olika flikar:

Värdepapper: Alla mina värdepapper med realtidskurser. Då jag använder både Avanza och Nordnet är det skönt att se allt på ett ställe, dessutom kan jag skräddarsy med alla kolumner med info som jag själv vill ha.

Erhållna Utdelningar Värdepapper på rader, månader/år på kolumner. Fyller helt enkelt i när jag fått en utdelning.

Proforma Utdelningar Beräknade utdelningar nästa år, månad för månad. Förutsätter att utdelningarna förblir de samma, denna ändras egentligen bara när antalet aktier justeras.

Utdelningar Diagram En sida med ett diagram baserat på mina erhållna utdelningar. Roligt att se hur det växer år för år.

Valutarisk En flik med ett pie chart som visar min exponering mot olika valutor.

Balansräkning Min personliga balansräkning och tillhörande diagram.

Sparkvot Här för jag in inkomst, utgifter och sparande varje månad och räknar fram min sparkvot. Dessa plottas sedan i ett diagram.

Planerar att utöka detta, är basen välbyggd så går det ganska snabbt att få till massa kul saker :)

Grillaläget

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 17 maj 2018 kl. 10:58:25 »
Hmmm... Kanske i alla fall ska testa KMyMoney, men har hört att det inte är helt intuitivt och kan vara svårt att komma igång med? Just nu använder jag ett hemmagjort Excelblad för att hålla koll på både utgifter och sparande.
Allt blir bättre av att grilla