Författare Ämne: Vad är egentligen värt att odla själv?  (läst 1836 gånger)

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Vad är egentligen värt att odla själv?
« Svar #15 skrivet: 17 augusti 2018 kl. 07:49:54 »
Vi har känt att vi vill gå mer mot självhushållning och har därför börjat odla hemma och i min pappas trädgård. Vi odlar sallad, basilika och persilja hemma med växtlampor året om vilket funkar jättebra. Sedan har vi nu till sommaren odlat tomater, zucchini, chili och paprika som vi sedan ska plantera ut samt morötter, lök, spenat, jordgubbar och sockerärtor direkt i pallar....

Tack för tips!  :)
Hur har det gått med årets odlingar med tanke på torka o.s.v.?

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 13 mars 2019 kl. 12:52:06 »
Nu är våren snart i antågande så har satt massa fröer av tomater, chili och paprika.
Potatis ligger på groddning.
"vad är egentligen värt odla själv" var frågan och det kanske vore mer lönsamt att jag jobbade några timmar än pysslade med odlingarna men jag gillar det, gillar att gå ut och plocka salladen till middagen varje kväll. Så jag fortsätter mitt odlande.
Det ser ju så lite ut när jag sätter fröerna i pluggbrättena, men nu när 100 plantor ska skolas om.... tar det lite mer plats.

Solnamannen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 17 mars 2019 kl. 18:37:19 »
Vad är det egentligen värt att odla själv?
Läste precis om Cannabisaktier, så min spontana tanke när jag läste den här trådens namn var faktiskt: "det beror kanske lite på vad du odlar?"

;D ;D ;D ;D
”He is richest who is content with the least” -Socrates

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 18 mars 2019 kl. 09:36:19 »
Haha, nu ska vi inte rekommendera någon att vara olaglig här men ja. Det kan garanterat vara värt att odla själv  :D

Solnamannen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 18 mars 2019 kl. 13:51:52 »
Jag har odlat tomater, chili, basilika, timjan etc på balkongen med relativt god (biologisk) framgång. Emellanåt är det givetvis rätt charmigt att ha lite grönska på balkongen, pyssla och vattna lite... Men jag har ändå landat ut i att hålla detta till ett minimum då det under högsommaren i princip behöver vattnas varje dag om det är soligt ute, och det blir ju bara ännu en sak på "att-göra-listan" att behöva ta hänsyn till... Att låta det begränsa mitt umgänge eller resande framstår än mer galet när jag konstaterar att alternativkostnaden för att köpa motsvarande den skörd jag fått på ICA är typ 100 kr.

Jag har ett par kaktusar i söderläge...  ;D
”He is richest who is content with the least” -Socrates

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 8 april 2019 kl. 11:40:47 »
Jag har odlat tomater, chili, basilika, timjan etc på balkongen med relativt god (biologisk) framgång. Emellanåt är det givetvis rätt charmigt att ha lite grönska på balkongen, pyssla och vattna lite... Men jag har ändå landat ut i att hålla detta till ett minimum då det under högsommaren i princip behöver vattnas varje dag om det är soligt ute, och det blir ju bara ännu en sak på "att-göra-listan" att behöva ta hänsyn till... Att låta det begränsa mitt umgänge eller resande framstår än mer galet när jag konstaterar att alternativkostnaden för att köpa motsvarande den skörd jag fått på ICA är typ 100 kr.

Jag har ett par kaktusar i söderläge...  ;D

Jag hade samma "problem" att jag bara adderade en sak till listan över allt jag ska göra, inte så mycket frihet i det, men i somras installerade jag droppbevattning som styrs av solcell. Jag fyller en tunna med sjövatten och så sköter det sig självt. Räcker jättebra med att vattna krukor vid entren osv.

Trendsökaren

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 29 juli 2019 kl. 23:52:17 »
Jag odlar i någon mån helt utan ambition att vara självförsörjande. Trädgård är ett intresse jag har och odling ingår i detta intresse. Ambitionen är snarare att ha något egenodlat i stort sett till alla måltider. Det startar med sparris och nässlor. Har liten produktion av vin också.

Det som är enkelt att odla är tomater. Jag börjar nog i februari att sätta fröer. De flesta plantorna skänker jag bort till vänner, grannar och barn. Man behöver någon tidig sort som kan vara en busktomat.

Många gör misstaget att ha för små kärl.  Jag odlar tomater både i ett litet växthus och på lägenhetens balkong. I växthuset har jag relativt stora kärl samt en liten bevattningsanläggning där tanken är att de skall kunna överleva i minst en vecka utan någon som tittar till dem.

Jag är inte alltid så framgångsrik. Man lär sig. Att odla och ha en trädgård är en livstil för mig. Dock är det så att om vi valde att helt bosätta oss i Torpet skulle vi bo mycket billigt inklusive viss odling samt någon men liten produktion av egen ved m m.

Men för att åskådliggöra att för mig är odling samma som trädgård visar jag en gammal bild.

« Senast ändrad: 30 juli 2019 kl. 08:52:33 av Trendsökaren »