Författare Ämne: Vad är egentligen värt att odla själv?  (läst 855 gånger)

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
Vad är egentligen värt att odla själv?
« skrivet: 15 mars 2018 kl. 08:01:40 »
Även om vi idag bor i lägenhet och möjligheterna är begränsade så när jag ändå en dröm om att odla mer själv, intressant inlägg här:
https://ekonomitankar.blogspot.se/2018/03/odla-sjalv-billigare-eller.html

Men vad är egentligen värt att odla själv?
Jag tänker att tre aspekter måste tas hänsyn till: kostnad, tiden som krävs och risken att det blir missväxt.
Någon som har erfarenheter eller vet någon som bloggat om det?

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: Vad är egentligen värt att odla själv?
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2018 kl. 12:14:38 »
Jag tycker att tex ruccola och spenat är bra grönsaker, kommer upp fort, blir mycket. Lätt att bara så under hela säsongen, jag sår ofta i pluggbrätten, så de är lagom stora att sätta ut när jag skördat klart det som är i växthuset eller pallkragen. Så det finns fri tillgång på det exakt hela tiden. Men det skadar ju inte att shoppa fröer när det är bra pris.
Tomat tex tar stor plats, och inte någon skörd att prata om innan sommaren börjar ta slut.

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2018 kl. 21:18:12 »

Ruccola och spenat är ju dessutom både gott och nyttigt! Låter lovande!
Spontant tänker jag också att det borde vara värt om man väl får snurr på saker och när växterna överlever.

Lite off topic, men hur är det med hönor? Är det kostnadsmässigt värt att producera egna ägg?
Mysigt om inte annat!

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 15 mars 2018 kl. 21:57:28 »
Nja det beror nog till stor del på var du köper ditt foder och till vilket pris. På granngården för 199 kr säcken, eller direkt hos en bonde för en bråkdel.
Älskar också att alla matrester går åt.
Och sen när man har massa ägg och kastar i lite rester från kylen och gör goda omeletter, typ gratis middag då.
Sen kläcker ju vi fram fler själva, köper inte nya.
Bara lära sig ta tillvara på köttet från alla överskottstuppar med.

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 16 mars 2018 kl. 08:12:50 »

Jaha ok! Äter hönor och tuppar all typ av matrester?
Kan tänka mig att känslan är rätt skön av att ha producerat det mesta av maten själv!

Hur står sig tuppkött i förhållande till vanlig kyckling? Låter sådär  :o

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 93
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2018 kl. 20:35:03 »
Chili.

Trendigt, men av en god anledning. Rätt sorter ger bra “avkastning” även i lägenhet, lättodlat, billigt att införskaffa (säsongen efter är det bara att så frön från de frukter man skördade året innan). Kräver lite utrymme men det finns småvuxna varianter. Många är dessutom är dekorativa, kolla t ex Fataliiseeds.

Mycket vatten och sol, gödning och en stor kruka/hink så det inte torkar upp för fort. Beroende på styrka på sorten så går de heller inte åt så fort, men kan användas under en längre tid. Bonus att varje användning ger bekräftelse på att man är självförsörjande på små elaka frukter. Snygga inläggningar kan bli presenter. För er med barn så är det pedagogiskt och fint att odla och resonera kring var maten kommer ifrån (kanske inte läge att odla de starkaste sorterna i kombination med de minsta barnen, men vad vet jag). Många tips nära till hands på nätet då många andra håller på.

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2018 kl. 15:19:51 »
Ja chili är ju grymt gott och användbart! Hipsterstämpeln bör väl nästan vara passé nu med  :D
Beror styrkan enbart på sorten eller kan det variera beroende på hur odlingen/skörden går?

Värt att odla hittills är alltså:
Spenat, Ruccola, chili och eventuellt ägg om man kan få tag i billigt foder.

När jag var liten så odlade vi potatis hemma, men det kanske bara var för känslan av färskpotatis.
Någon som vet om det är värt kostnadsmässigt?

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 3 april 2018 kl. 22:01:24 »
Ska försöka odla lite potatis i år, men annars åker jag till en lokal bonde som har självplock varje september och köper hela årsförbrukning för 3 kr/kg.
Känns rikt att ha matkällaren full med potatis och frysen full med kött från egna djur.

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 8 april 2018 kl. 09:33:54 »
Härligt!
Älskar sånt som går att bunkra/köpa bulk!
Man gör en liten större insats en gång per år, sen är problemet löst för resten av året =)

Kanske är en egen tråd om vilka varor som lämpar sig för bulk-köp och hur man bäst ska förvara dem?

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 8 april 2018 kl. 09:57:00 »

Kanske är en egen tråd om vilka varor som lämpar sig för bulk-köp och hur man bäst ska förvara dem?

Låter som en utmärkt idé!

Ju högre kilopris i affären dividerat med arbetsinsats. En hög kvot så är det värt att odla! T.ex. rotfrukter, lök osv går bort medan sallad, tomat, chili osv rekommenderas.

Finns trädgård så fruktträd och bärbuskar, plantera en gång, beskär någon gång, skörda stora mängder efter några år!

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 9 april 2018 kl. 07:07:42 »
Vill också tillägga blommor! Att köpa plantor varje år är dyrt, bunkra fröer när det är rea ger fina plantor för några ören.
Just nu 150 plantor i våra fönster.
Paprika, tomat, chili, spenat och en väldig massa blommor.  Och så potatis på groddning.

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 20 april 2018 kl. 14:09:59 »
Blommor är ju såklart toppen att kunna odla själv! Man måste väl kunna odla blommor för att kunna ge bort som presenter med? Vet du några som passar bra för det ändamålet?

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 93
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 22 april 2018 kl. 14:01:43 »
Blommor är ju såklart toppen att kunna odla själv! Man måste väl kunna odla blommor för att kunna ge bort som presenter med? Vet du några som passar bra för det ändamålet?

Jag gillar blommor också, men jag tror att man måste ha lite intresse för att det ska vara värt besväret att odla själv på fönsterbrädan. Kan tipsa om Tradera där krukväxt-säljandet går varmt såhär års. Man kan kolla vad det finns mycket av (=lättskött) och vad som är dyrt (ovanligt och/eller svårskött men potentiellt lukrativt om man själv vill sälja). Pelargoner är lättskötta och det finns många roliga varianter, t ex.

Om du menade snittblommor så tror jag det är svårt att hitta något som funkar i köksfönstret som samtidigt ger sådan ”avkastning” att det är rimligt att odla för att ge bort. För trädgården kanske krysantemer, ringblomma, rosor... Örter är trevligt att få i present, men finns billigt på ICA också förstås. 

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 28 april 2018 kl. 08:24:23 »
Om du menade snittblommor så tror jag det är svårt att hitta något som funkar i köksfönstret som samtidigt ger sådan ”avkastning” att det är rimligt att odla för att ge bort. För trädgården kanske krysantemer, ringblomma, rosor... Örter är trevligt att få i present, men finns billigt på ICA också förstås.

Ja jag funderade på antingen snittblommor eller krukväxter att ge bort? Om man odlar för intresset och för att det är fint att ha hemma, så hade det ju vart toppen om det även gick att kombinera med sådant som går att ge bort i present.

Ms Low Impact Life

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2 juni 2018 kl. 08:54:17 »
Vi har känt att vi vill gå mer mot självhushållning och har därför börjat odla hemma och i min pappas trädgård. Vi odlar sallad, basilika och persilja hemma med växtlampor året om vilket funkar jättebra. Sedan har vi nu till sommaren odlat tomater, zucchini, chili och paprika som vi sedan ska plantera ut samt morötter, lök, spenat, jordgubbar och sockerärtor direkt i pallar. Det mesta vi odlat är baserat på att det är dyrt i affär förutom morötter och lök vilket är lätt att odla och vår back up ifall allt annat dör ;) så vi får se vad som funkar och inte. Men att odla sallad och basilika inne är superlätt och om man sår i omgångar får man ett konstant flöde!