Författare Ämne: "Löneförhandling"  (läst 605 gånger)

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
"Löneförhandling"
« skrivet: 11 mars 2018 kl. 13:14:14 »

Hittade ett intressant inlägg om tips till om hur man bäst genomför den årliga "löneförhandlingen" (http://www.kronantillmiljonen.se/livet-i-ovrigt/min-daliga-loneforhojning-aterkomsten/). Är också fruktansvärt trött på att höra om den där magiska påsen med pengar som ska fördelas och hur liten den alltid är och hur helt omöjlig den är att göra något åt. Ursäkta språket, men vad fan gör man?
Senaste två åren har jag fått "lönehöjningar" som inte ens motsvarar inflation, jag har alltså i praktiken fått sänkt lön, är det ens lagligt? Tänk om man på liknande sätt skulle sätta inflation på sin arbetstid. "Oj, i år får du bara 39h arbetstid av mig för den lönen!"

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
SV: "Löneförhandling"
« Svar #1 skrivet: 2 april 2018 kl. 12:27:14 »
Facket är ett alternativ om det är illa och om den lokala avdelningen är bra. Ett bra fackförbund är värt pengarna, särskilt om man inte gillar att förhandla. De skulle säkert vara intresserade av om löneförhöjningen inte motsvarar inflationen.

Ringa löneavdelningen och kolla vad andra på samma arbetsplats har för lön kan man också göra, det är offentliga uppgifter i offentlig sektor. Ibland blir man förvånad. Man kan också ringa till andra landsting och kolla.

Ett alternativ jag sett tillämpas inom vården (=bristyrken) är att säga upp sig och arbeta någon annanstans för att sedan begära en högre lön när man kommer tillbaka. Det är lättare att få högre ingångslön än att höja en befintlig grundlön. Där är penningpåsarna olika. 

Jag har gjort alla tre. Det trista är att medarbetare ofta blir sura när man försöker förbättra situationen för alla och när det blir interna konflikter mellan medarbetare istället för att fokus läggs på arbetsgivaren så som det borde vara. Detta är vanligt när enstaka personer lyckats förhandla sig till en högre lön och arbetskamraterna upptäcker detta. Lön skall inte vara hemligt eller skämmigt att prata om med varandra tycker jag.

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 8 april 2018 kl. 09:28:35 »
Är tyvärr inte med i facket och de känns på tok för svaga. Har aldrig hört att de kunnat påverka alls.  :-\
Men de bör ju rimligtvis reagera när det inte ens motsvara inflationen! Ska höra med dem!

Ja alla löneuppgifter är offentliga vilket jag tycker är bra, men det är ändå väldigt mycket hysch hysch mellan kollegor.
Tycker det förekommer väldigt mycket jante också tyvärr och som du säger så kan det vara svårt att få med sig sina medarbetare och verkligen ställa krav på arbetsgivaren. Peppen för FIRE förstärks nått enormt p.g.a. sånt här och det är ju iofs bra =)

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 22 april 2018 kl. 14:43:16 »
Trist att höra, men jag känner igen mig. Man får välja sina strider. Det bästa är ju om man är beredd att gå, men det krävs en del för att kunna fullfölja det och gör man det inte när man varnat för det så är det nog kört med förhandlandet framförledes...

Jag ska löneförhandla lite på båda mina jobb i år. Första omgången nu i vår med ny chef som verkar hal. Helst vill jag stanna där jag är och kommer att göra det också. Men jag kommer definitivt ha ett minne som en elefant på de jobb jag har nu, det är lätt att man vill glömma och gå vidare efter den där obekväma löneförhandlingen (vilket är precis vad de vill!).

Denna vår har jag i alla fall fått kontakt med en kollega i branschen som jag vet är en mycket skicklig förhandlare. Jag hoppas kunna odla den kontakten mycket för att senare kunna ställa mer krav. Jag håller också på och fortbildar mig på eget initiativ just nu, för att samla argument för att få högre lön i framtiden. Jag tänker att det är alltid något!

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 24 april 2018 kl. 21:13:23 »
I år så blev det 3,5% på ena jobbet. Men jag ska förhandla ytterligare en gång lite senare i vår, inför en eventuell ny position/uppgift på deltid. Där räknar jag med en mer snårig förhandling, men också större procentuell höjning. Dessutom ytterligare ett steg mot att bli så oersättlig som möjligt.  ;D

vooneivo

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 26 april 2018 kl. 09:51:34 »
Håller på att söka jobb just nu i och med att min nuvarande projektanställning löper ut i sommar. Jag upplever att det blir allt vanligare att man får höra att lönenivån är "ej förhandlingsbar", speciellt från större företag. Då brukar den erbjudna lönen också ligga precis på snittet för någon med min utbildning och erfarenhet.

Jag kan tycka att det är ett ganska trevligt förhållningssätt till frågan. Det har alltid känts lite olustigt för mig att lönen ska vara så beroende av ens förhandlingsegenskaper. Nackdelen är förstås om lönen inte heller återspeglar prestation.

Sen är frågan om en sådan princip går att efterleva i praktiken, i alla fall när det gäller högutbildad arbetskraft som det råder hård konkurrens om.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 30 april 2018 kl. 08:28:42 »
Håller på att söka jobb just nu i och med att min nuvarande projektanställning löper ut i sommar. Jag upplever att det blir allt vanligare att man får höra att lönenivån är "ej förhandlingsbar", speciellt från större företag. Då brukar den erbjudna lönen också ligga precis på snittet för någon med min utbildning och erfarenhet.

Det där känner jag igen. Jag tog först kandidatexamen, jobbade några år, sedan läste jag in masterexamen. Var efter det på massvis med intervjuer där de ville anställa mig som nyutexad och stoppa in mig i löneboxen därefter. Försökte förgäves förklara för dem att jag har jobbat i flera år och ligger redan 5000-6000 över ingångslönen för en nyutexad. Löneboxen gick inte att rucka på och jag jobbade kvar ett tag på mitt gamla jobb tills jag hittade någon utan den typen av system.

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 28 juni 2018 kl. 20:45:03 »
Jättetrist när varken privat eller offentlig sektor verkar vilja arbeta för att bevara och belöna kompetens. Jag kan ändå inte låta bli att tänka att de där pengarna nog ändå går att pressa fram, när jag ringt och fått löneuppgifter från lite olika orter. Personer jag känner professionellt kan ha väldigt varierande löner i relation till kompetens.

Samtidigt talar jag om lön på jobbet (i enrum med kollegor) och vissa kollegor blir närmast illa till mods och nästan skryter om att de inte har någon aning om vad kollegorna tjänar. Någon annan såg förfärad ut och förkunnade att han aldrig skulle kunna tänka sig att löneförhandla då han ”litar på att chefen ger mig den lön jag förtjänar”.

Nä, nästa gång blir det helt sonika ”oj, men så tråkigt att jag inte kommer kunna stanna! Hur löser vi (problem 1, 2, 3) nu när jag måste söka mig någon annanstans?”

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 17 augusti 2018 kl. 07:15:33 »
Håller på att söka jobb just nu i och med att min nuvarande projektanställning löper ut i sommar. Jag upplever att det blir allt vanligare att man får höra att lönenivån är "ej förhandlingsbar", speciellt från större företag....

Hur gick det med nytt jobb och tillhörande löneförhandling?  :)

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 6 november 2018 kl. 11:53:05 »
I år så blev det 3,5% på ena jobbet. Men jag ska förhandla ytterligare en gång lite senare i vår, inför en eventuell ny position/uppgift på deltid. Där räknar jag med en mer snårig förhandling, men också större procentuell höjning. Dessutom ytterligare ett steg mot att bli så oersättlig som möjligt.  ;D

Ser ut som att jag slutar på båda mina jobb, på grund av riktigt låga bud och dåliga villkor från båda arbetsgivarna (som inte har med varandra att göra). Det märks att båda arbetsgivarna är ovana vid att inte få som de vill. Vi får se om de ångrar sig när det går upp för dem att jag inte bluffar.

Allt är egentligen klart sedan ett par veckor tillbaka, just nu sitter jag här på min uppsägningstid och funderar på vilka av mina andra erbjudanden och möjligheter jag skall tacka ja till. FU-pengar så jag klarar mig i några år har jag förstås.

Jag tror detta är det enda sättet att få upp sin lön på i offentlig sektor. Vara lugn och saklig, men inte vika en tum från den nivå som man efter omsorgsfull utredning bedömt vettig. Sedan dra vidare när de inte är villiga att förhandla.