Tjäna, Spara, Slösa(!?) och Investera > Privatekonomi

Vi väntar barn, tips ombedes!

(1/3) > >>

msFIRE:
Vi väntar barn  :) ! Och vill gärna ha tips om vad man ska tänka på och hur man kan optimera det. Vad är det som kostar med att ha barn? Och hur minimerar man det?

kvittertippan:
Mitt tips är att vänta med att köpa tills ni verkligen behöver det. Jag har, efter 2 barn, fortfarande kvar blöjsalva som är i princip oanvänd för mina barn hade aldrig behov av det. Bebis behöver främst närhet av mamma och om amningen funkar så räcker det nästan med blöja och en filt i början =)

Vi har använt tygblöjor och tygtrasor, istället för engångs och pappershanddukar, det är ett något större beslut men sparar pengar på lång sikt om man väljer enklare modeller. Trasorna är klippta av gamla t-shirts och har sparat oss otaliga rullar hushållspapper sen första barnet kom. Beroende på var ni bor så är borde ni kunna få tag på det mesta ni behöver inom 24 timmar och så länge kan man oftast vänta.

Börjar ni med EC ("tidig potträning") så kommer ni troligtvis ur blöjor tidigare och använder färre blöjor, mina barn har varit blöjfria från 2 år.

Våtservetter är helt onödigt om man är hemma, kan vara bra att ha med om man är ute på vift men oftast finns det vatten tillgängligt och då räcker det med tvättlappar och en skvätt olja vid behov. Vi har kompletterat tygtrasorna med papperstvättlappar som man blöter.

Föräldrapenning är jag dåligt insatt i tyvärr.

Lycka till med bebisen!

msFIRE:
Tack för svar! Låter klokt att avvakta ja, vi bor i småstad men kan ändå få tag i det mesta med oerhört kort varsel.
Ser verkligen framför mig hur oerhört trött man kommer vara på att släpa blöjor fram och tillbaka, men är det verkligen ok med tygböjor?
Känns som att många skulle ha synpunkter på det och att det är lite stigmatiserat  :-\

Tidig potträning låter givet!

msFIRE:
Onkeltom har skrivit en bra genomgång på barnförsäkringar. Är inte alls insatt i ämnet, men spontanreaktionen är att det är en helt onödig kostnad som inte behövs i Sverige med tanke på vårt grundskydd med sjukvård o.s.v.

http://onkeltomsstuga.se/2016/10/behovs-barnforsakringar/

msFIRE:
Har börjat kika på alla otaliga saker som verkar behövas, vad säger ni? Behövs verkligen allt och saknas något?

-Barnvagn (troligtvis köpa ny 12 000:- ?!)
-Babyskydd (köps tillsammans med vagn)
-Spjälsäng ink madrass (köpt beg 350:-)
-Sängkläder+täcke+kudde (nytt 210:-)
-Babynest (köpt nytt 280:-)
-Bärsele (köpt beg 250:-)
-Babysitter (beg gratis?)
-Babyfilt (köpt  ny 70:-)
-Babywatcher (behövs troligtvis inte)
-Badbalja+insats (köpt ny 130:-)
-Babygym (beg gratis)
-Klädpaket med ca 90 plagg i olika storlekar (köpt beg 450:-)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion