Författare Ämne: Personer i Sverige som gått i tidig "pension"  (läst 2203 gånger)

Trendsökaren

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
SV: Personer i Sverige som gått i tidig "pension"om
« Svar #15 skrivet: 5 oktober 2019 kl. 10:56:24 »
Jag/vi är ju ålderspensionärer på riktigt. Jag gick dock i pension ännu tidigare och stegvis. Vid något tillfälle när jag klippte bandet kunde jag verkligen uppleva att vi var ekonomiskt oberoende. Det är en skön känsla. Men sådant tenderar nog att försvinna. Alla tidsperioder har sitt.

Vi har byggt ut det lilla sommarhuset eftersom familjen växt och övernattande vänner bara blir äldre. Det lilla övernattningsrummet på vinden räckte inte och trappan är brant som på en båt. Sådant som att man också har barnsäte i bilen räknade vi inte riktigt med.

Det har funnits straka önskemål om hund eller katt i familjen. Jag själv har hållit emot tills hustrun mer och mer släppt yrkeslivet. Nu har vi en liten labradortik.

Vi fortsätter ha uppdrag och inkomster. Hustrun arbetar en dag i veckan och hon tycker att det ger henne socialt mycket. Jag har ett uppdrag som gett mycket mening för just mig. Jag har deltagit i en process där ett industriellt företag i sin egen verksamhet bl a blivit helt fossilfri.

Alltså detta har varit meningsfullt och glädjefullt för mig personligen även om det inte alltid varit helt enkelt. Vad som upplevs som meningsfullt är väl individuellt.

Det har kanske vid något tillfälle funnits förflugna tankar om att flytta utomlands men det är alldeles för mycket som binder oss till västkusten som barn och barnbarn och vänner.

Under sommarhalvåret skyr jag uppdrag m m.

Jag/vi försöker nu bli bättre på att odla, plocka svamp, hugga ved, tillverka vin, laga mat och tillverka egen el samt leva budget utan att förlora livskvalité. Det är en utvecklingsprocess i sig. Men det är inte möjligt på grund av all fin berg på tomten att vara helt självförsörjande. Men vi blir bättre och bättre. Att odla och bjuda  på sådant är en del av nöjet att vara här.

Vi har väl också drivit livet åt mera miljövänligt håll under många år. Så i princip är vi också idag fossilfria (scope 1 och 2).  Mer om detta vid något senare tillfälle.

« Senast ändrad: 5 oktober 2019 kl. 16:20:34 av Trendsökaren »

Solnamannen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
SV: Personer i Sverige som gått i tidig "pension"
« Svar #16 skrivet: 6 oktober 2019 kl. 09:20:59 »
Min uppfattning är också att det är kontroversiellt att inte vilja/behöva arbeta. Märker de gånger jag börjat prata om FI/RE, eller bara den överkonsumtion vi sysslar med, att det är taggarna utåt direkt. Det är som personliga påhopp om man nämner sparande eller sluta jobba tidigare. Detta även hos mina nära vänner och inte bara vid ett fikabord på jobbet. Det är som att mina val och funderingar hotar eller utmanar deras livsval.
Instämmer helt i ovanstående. Jag menar att det stämmer in på 80-90% av människor jag stöter på. Jag ser ju inte framför mig att sluta jobba, men jobba med härliga saker som gör mig glad, där jag känner att jag kan tillföra verkligt värde, vara med och påverka, utveckla... Flexibla tider etc. Förutsatt det skulle jag kunna jobba till 70 års ålder. Så det är vad jag säger. "Nej, jag kommer arbeta länge, men du vet - något som är roligt med lite friare tider etc". Det landar betydligt bättre än att beskriva vad FIRE är.
”He is richest who is content with the least” -Socrates