Författare Ämne: Personer i Sverige som gått i tidig "pension"  (läst 521 gånger)

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
Personer i Sverige som gått i tidig "pension"
« skrivet: 11 mars 2018 kl. 13:02:08 »

Vet att Fantastiska Farbror Fri (https://tradevenue.se/fantastiskafarbrorfri) och Miljonär innan 30 (http://miljonar.blogspot.se/) nyligen slutat sina jobb och gått i tidig "pension". Vilka mer finns det i Sverige?
5000:- /mån = FIRE vid 50 

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Personer i Sverige som gått i tidig "pension"
« Svar #1 skrivet: 23 april 2018 kl. 10:16:01 »
Jag antar det finns ett helt gäng.
Men många jobbar ju lite ändå och går inte ut med att de inte jobbar.
En kompis jobbar inte traditionellt, men säger till alla hon jobbar med hästar. Men det är ju hennes häst, hennes hobby. Att hon "jobbar" med hästen ca 20 timmar i veckan, ja det gör ju alla som har häst, fast efter sitt heltidsjobb. 

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 28 april 2018 kl. 08:40:10 »
Är det så kontroversiellt att gå ut med att man inte behöver arbeta traditionellt?
Sen är det som du säger, de flesta är inte intresserade av att sluta arbeta helt utan att kunna göra det på frivillig basis.

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 22 maj 2018 kl. 15:43:40 »
Är det så kontroversiellt att gå ut med att man inte behöver arbeta traditionellt?
Sen är det som du säger, de flesta är inte intresserade av att sluta arbeta helt utan att kunna göra det på frivillig basis.

Ja jag tror det.
Vad skulle alla runt er säga om du berättar att du slutat jobba? "Jag har slutat jobba och lever på mina investeringar".

Så jag tror att om jag tex skulle minska mitt arbete i mitt företag ännu mer, säg att jag jobbar 10% på årsbasis, dvs 4 timmar i veckan bara. Skulle jag då säga jag var ledig på dagarna, eller skulle jag ta den enkla vägen och säga jag har mitt företag inom xxx. Gäller inför nya människor alltså, de jag redan umgås med märker ju att jag inte jobbar heltid, men kanske inser de inte hur lite jag verkligen jobbar ( i den kommande framtiden när jag bara jobbar några få timmar i veckan alltså).

Och rent krasst så är min gård också ett företag, om ej lönsamt. Och på gården skulle jag jobba mer än någonsin om jag var fri.

Men ja jag tror det är väldigt iögonfallande att säga att man är pensionär vid 45. Kan bli mycket snack på byn... Många som skulle börja spekulera i arv osv.

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 22 maj 2018 kl. 20:36:33 »
Vad skulle alla runt er säga om du berättar att du slutat jobba? "Jag har slutat jobba och lever på mina investeringar".
Men ja jag tror det är väldigt iögonfallande att säga att man är pensionär vid 45. Kan bli mycket snack på byn... Många som skulle börja spekulera i arv osv.
Familj och vänner tror jag bara skulle säga grattis, men ytliga bekanta och liknande skulle nog bli knepigare, men vem bryr sig å andra sidan om dem? Tyvärr mycket jante i detta land!

Och rent krasst så är min gård också ett företag, om ej lönsamt. Och på gården skulle jag jobba mer än någonsin om jag var fri.
Frivilligt arbete i den framtida friheten, underbart  :)

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 18 juni 2018 kl. 09:44:18 »

Jag tror också att många som "slutar jobba" inte slutar jobba. Jag menar att de istället skriver en bok, eller startar eget nu när de inte är helt beroende av en inkomst, eller tradar, eller driver en liten gård osv.
Kan det inte ligga något i det?