Författare Ämne: Måste förlåta mig själv!  (läst 388 gånger)

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 189
    • Visa profil
Måste förlåta mig själv!
« skrivet: 11 mars 2018 kl. 12:37:46 »
Jag erkänner. Jag har kört alldeles för mycket bil i mitt liv. Får ångest av att bara tänka på det.
Jag har förpestat miljön samtidigt som jag avsevärt har försämrat min privatekonomi och detta p.g.a. lathet. Usch!
Jag har bättrat mig, cyklar till jobbet, cyklar till affären och kör maximalt 500 mil om året inklusive resor till föräldrar som bor ca 30 mil bort. Måste förlåta mig själv!
« Senast ändrad: 11 mars 2018 kl. 18:31:38 av mrFIRE »

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Måste förlåta mig själv!
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2018 kl. 12:28:57 »
Ja vem har inte det?
Tyvärr så bor jag lite "fel". Har 3,5 mil till jobbet, längs landsväg utan vägren och där tung trafik går. Inge heller dusch på jobbet så det känns som att cykla 2x 3,5 mil inte är helt görbart.

Gjorde nyligen den där testen om klimatpåverkan och inser att jag har lite att jobba på.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 22 augusti 2018 kl. 07:38:41 »
Ja det känns ju verkligen inte som ett alternativ då! Var tidigare i ungefär samma sits. Det jag tycker är synd är att fler arbetsgivare inte premierar arbete hemifrån, det gynnar ju miljön enormt.

Gjorde också nyligen ett test på klimatkontot.se. Mycket av förbättringsåtgärderna hänger ihop med FIRE så tänkte slänga upp en tråd om det inom kort.

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2018 kl. 11:03:07 »
Ja det känns ju verkligen inte som ett alternativ då! Var tidigare i ungefär samma sits. Det jag tycker är synd är att fler arbetsgivare inte premierar arbete hemifrån, det gynnar ju miljön enormt.

Gjorde också nyligen ett test på klimatkontot.se. Mycket av förbättringsåtgärderna hänger ihop med FIRE så tänkte slänga upp en tråd om det inom kort.

Fast jag är ju egen och kan jobba hemma, med lite planering. Men vill inte det. Jag kan inte vara ute i skogen på vår gård, utan grannar, 7 dagar i veckan. Funkar inte.

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 30 augusti 2018 kl. 13:32:36 »

Fast jag är ju egen och kan jobba hemma, med lite planering. Men vill inte det. Jag kan inte vara ute i skogen på vår gård, utan grannar, 7 dagar i veckan. Funkar inte.

Fast då har du väl ändå själv valt din sits. Först skriver du att du kan men inte vill, men sedan att du inte kan. Vad är det som gäller?

Är det verkligen så att antingen jobbar du heltid hemifrån eller heltid med dagpendling x 5-7 dagar i veckan med bil? Finns det inget mellanting?

Nu är jag lite tuff, men jag tänker att det är ok i en wall of shame-tråd. Hoppas det är ok!

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2018 kl. 11:39:32 »
Jag gjorde en uträkning vad mitt bilägande kostat mig de 19 år jag har ägt bilar. 13 bilar och 1,74 miljoner. 7600 kr i månaden...

https://iblandgormanratt.blogspot.com/2018/08/var-bilhistoria-och-hur-man-drar-ner-pa.html
iblandgormanratt.blogspot.com

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 11 september 2018 kl. 08:54:28 »
Jag gjorde en uträkning vad mitt bilägande kostat mig de 19 år jag har ägt bilar. 13 bilar och 1,74 miljoner. 7600 kr i månaden...

https://iblandgormanratt.blogspot.com/2018/08/var-bilhistoria-och-hur-man-drar-ner-pa.html

Åh herregud! Tack för att du delar med dig. Som plåster på såren så borde du kunna räkna av en liten liten summa för vad alternativkostnaden hade varit t.ex kostnader för att åka kollektivt. Antar att du dessutom använt bilen till semestrar och då kan alternativet ändå kosta en slant.