Författare Ämne: Färdigmat...  (läst 857 gånger)

Mumrik

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Mot FI 2025.
    • Visa profil
Färdigmat...
« skrivet: 5 april 2018 kl. 19:50:58 »
...i två veckor jobbar jag i en annan stad. Jobbet har fixat en lägenhet. Jag köpte i måndags 15 färdigrätter på Hemköp (pajer!) istället för att laga en enkel och god gryta för 30% av kostnaden... Men vad skönt det har varit att komma ”hem” och slänga in en paj i ugnen till middag och att stoppa ned en annan i väskan att ha till lunch.

Jag har dessutom rättfärdigat mitt handlande med ”jag får ju traktamente”, ”jag köper i alla fall inte Pizza eller går på restaurang” och ”jag tjänar ju pengar, kan jag inte få unna mig lite jag tar en chokladkaka när jag ändå är igång”.

Till mitt försvar måste jag nämna att jag fortfarande håller min matbudget ganska bra på ca 2k i månaden, men vi får se var april slutar om jag fortsätter såhär...
« Senast ändrad: 5 april 2018 kl. 19:53:25 av Mumrik »

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 264
    • Visa profil
SV: Färdigmat...
« Svar #1 skrivet: 14 april 2018 kl. 12:23:53 »
...det där pajerna har man ju nästan levt på helt vissa delar av livet...  :-X

Mumrik

• Fullständig medlem
  • Mot FI 2025.
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2 maj 2018 kl. 23:14:11 »
...det där pajerna har man ju nästan levt på helt vissa delar av livet...  :-X

Alltså, jag försöker att inte låta det bli en ny bekväm vana när jag är hemma... Göra egna små pajer verkar bättre. Praktiskt i lunchlådan också.

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2018 kl. 11:05:10 »
Men går det ut på att vara maniskt snål? Att till varje pris äta så billigt som möjligt?
Vi har dyrt matkonto, men det är något vi prioriterar. Sen kanske take-away mat inte funkar flera dagar i veckan, vi äter mest hemlagat från grunden. Men färdiga micro-lådor och lite konservburkar finns alltid hemma.

Mumrik

• Fullständig medlem
  • Mot FI 2025.
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 30 augusti 2018 kl. 13:42:16 »
Men går det ut på att vara maniskt snål? Att till varje pris äta så billigt som möjligt?
Vi har dyrt matkonto, men det är något vi prioriterar. Sen kanske take-away mat inte funkar flera dagar i veckan, vi äter mest hemlagat från grunden. Men färdiga micro-lådor och lite konservburkar finns alltid hemma.

Nej, det handlar inte om att vara ”maniskt snål” och äta så billigt som möjligt ”till varje pris”. Om det var mitt första inlägg din kommentar handlade om så rörde min reaktion snarare det faktum att jag just blåst mer än 20% av min totala månadsmatbudget på en veckas ganska onyttig lunchsnabbmat som jag inte är van att äta. Endast på grund av osmidigheten i att jobba på annna ort, vara trött och inte ha tillgång till eget kök.

Jag kan göra fem-tio portioner mat för samma kostnad som en lunch ute. Att sänka en måltidskostnad till 10% av priset man tidigare betalat (och dessutom sannolikt hälsosammare) ser jag inte som maniskt snålt, snarare riktigt smart.

Jag prioriterar också mat. Genom att laga mycket mat själv så blir jag duktig på det, vilket gör att jag äter godare mat än de som inte kan laga mat och dessutom billigare. God och bra mat måste inte vara dyr.  :D