Författare Ämne: Alldeles för högt matkonto varje månad  (läst 1248 gånger)

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Alldeles för högt matkonto varje månad
« Svar #15 skrivet: 26 mars 2018 kl. 21:15:50 »
Tvärtom, mitt misstag! 13,90 kr är för 1,5 kg. Alltså 9,27 kr/kg.
Slår du samman allt blir det i genomsnitt 35 % dyrare att äta frukost om du handlar på Ica Kvantum än Willys. Betydligt mer än jag trodde faktiskt!
Du har inget Willys i närheten? Där kan du bevisligen enkelt spara tusenlappar!

Haha, det förklarade saken!  :)  Helt otroligt att det skiljer så mycket som 35%. Cyklar förbi ett Willys nästan varje dag...
Ska dock ta och jämföra med lågpris ICA först också!

Medan du är där kan du jämföra priser på willys.se, alla willys har dessutom samma priser. Dock ej att förväxla med willys hemma. Ser fram emot att du uppdaterar här när du forskat lite!

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 26 mars 2018 kl. 22:19:00 »
Ja! Dra gärna igång en tråd om lyx/helg-mat till bra priser!
Ska testa att göra ärtsoppa vid tillfälle, mamma kommer blir stolt  :P

Nooo! Jag bjuder nästan aldrig på fest. Vi får se. Ska fundera på saken.

Gör det! Rätt som det är sitter du där i det hemmagjorda långkåls- och blodpuddingsträsket...

Första tråden med mer än en sida! (?) Hurra, hurra, hurra! Alla lurkers, registrera er nu och börja posta!
« Senast ändrad: 26 mars 2018 kl. 22:23:49 av Mumrik »

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 27 mars 2018 kl. 20:17:22 »
Första tråden med mer än en sida! (?) Hurra, hurra, hurra! Alla lurkers, registrera er nu och börja posta!

Yaay!!  :)

Återkommer när jag hunnit förbi både lågpris Ica och Willys!
5000:- /mån = FIRE vid 50 

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 29 mars 2018 kl. 22:12:53 »
Angående proteinpulver så stämmer det förstås att 2 g / kg kroppsvikt / dag inte är nödvändigt för de allra flesta. Men ett högre proteinintag ger snabbare resultat, vilket gör det roligare att träna. Det finns mycket man kan skära in på för att minska utgifterna, men idrott är nog det sista jag skulle snåla med.

Den här myten måste dö. Folk  häver i sig sjuka mängder protein i tron om att de behöver det för en stark och frisk kropp när det i själva verket inte har någon effekt annat än att tömma plånboken och skava på levern. Dessutom, vilket är väldigt logiskt, behöver en vältränad person mindre protein då den inte kan öka massan lika snabbt som en nybörjare.

https://bayesianbodybuilding.com/the-myth-of-1glb-optimal-protein-intake-for-bodybuilders/

Ett intressant klipp om näringsämnen och muskelbildning:

https://www.youtube.com/watch?v=x_VFWscxj34&feature=youtu.be

Upprepar mig, om du är en elitidrottare så kan du eventuellt tjäna på upp till 1.5 g protein / kg kroppsvikt. Allt över detta är totalt onödigt. Är du inte elit och tävlar på hög nivå klarar du dig galant på 1 g.

« Senast ändrad: 29 mars 2018 kl. 22:15:29 av Frilosofen »

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 3 april 2018 kl. 21:08:10 »
Den här myten måste dö. Folk  häver i sig sjuka mängder protein i tron om att de behöver det för en stark och frisk kropp när det i själva verket inte har någon effekt annat än att tömma plånboken och skava på levern. Dessutom, vilket är väldigt logiskt, behöver en vältränad person mindre protein då den inte kan öka massan lika snabbt som en nybörjare.

Den här sidan läste jag in mig på när jag började med styrketräningen: http://www.styrkelabbet.se/protein/
Även om det är ett tag sen jag läste den(och jag har inte kontrollerat källorna) så känns den trovärdig.

Det är främst ett väldigt enkelt sätt att se till att man får ut så mycket man kan av träningen, för att må bra och träna för hälsan skull så är det ju förstås överkurs!

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 8 april 2018 kl. 09:53:51 »
2 dl / 70 g havregryn = 0,65 kr (13,90 kr/kg på willys). 7,7 g protein.
2 dl sojamjölk = 2 kr (10 liter för 99 kr på willys, håller ett halvår minst).  7 g protein.
15 g solroskärnor = 0,35 kr (23,63 kr/kg på willys). 2,7g protein.
15 g pumpafrön = 0,94 kr (62,38 kr/kg på willys). 4,5g protein
70 g äpplemos = 0,96 kr (13,75 kr/kg på willys).

Hann kika på detta igår när jag handlade på ICA(kvantum, har ett större lågpris ICA i närheten som jag ska kolla upp också):
Havregryn: 12,44 kr/kg (fiberhavre från AXA var billigast)
Sojamjölk: 17,75 kr/l enliters från ICA
Solroskärnor: 32,75 kr/kg storpack från risenta
Pumpakärnor: 77,95 kr/kg storpack från risenta
Äpplemos: 20,22 kr/kg från ICA

Priser från lågpris ICA:
Havregryn: 9:30 kr/kg (ICAs egna)
Sojamjölk: 15:75kr/l enliters från ICA
Solroskärnor: 31:95 kr/kg storpack från risenta
Pumpakärnor: 74:95 kr/kg storpack från risenta
Äpplemos: 12:15 kr/kg från ICA

Verkar vara marginellt billigare! Trodde nog det skulle skilja mer!

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 8 april 2018 kl. 10:01:29 »
2 dl / 70 g havregryn = 0,65 kr (13,90 kr/kg på willys). 7,7 g protein.
2 dl sojamjölk = 2 kr (10 liter för 99 kr på willys, håller ett halvår minst).  7 g protein.
15 g solroskärnor = 0,35 kr (23,63 kr/kg på willys). 2,7g protein.
15 g pumpafrön = 0,94 kr (62,38 kr/kg på willys). 4,5g protein
70 g äpplemos = 0,96 kr (13,75 kr/kg på willys).

Hann kika på detta igår när jag handlade på ICA(kvantum, har ett större lågpris ICA i närheten som jag ska kolla upp också):
Havregryn: 12,44 kr/kg (fiberhavre från AXA var billigast)
Sojamjölk: 17,75 kr/l enliters från ICA
Solroskärnor: 32,75 kr/kg storpack från risenta
Pumpakärnor: 77,95 kr/kg storpack från risenta
Äpplemos: 20,22 kr/kg från ICA

Priser från lågpris ICA:
Havregryn: 9:30 kr/kg (ICAs egna)
Sojamjölk: 15:75kr/l enliters från ICA
Solroskärnor: 31:95 kr/kg storpack från risenta
Pumpakärnor: 74:95 kr/kg storpack från risenta
Äpplemos: 12:15 kr/kg från ICA

Verkar vara marginellt billigare! Trodde nog det skulle skilja mer!

Ja, intressant! Och som synes är vissa varor billigare på Ica, andra på Willys. Därför lönar det sig att skapa ett eget register över varor som normalt används (jag har alla priser i huvudet) och sedan besöka flera affärer under en vecka. Förutsätter nästan att det finns olika alternativ på väg hem från jobbet eller liknande, annars kan det bli lite löjligt och kontraproduktivt. Själv har jag en Willys på väg hem från jobbet, en Ica Supermarket på kort promenadavstånd och en Hemköp med fruktaffär en halvtimmes promenad bort. Brukar då bege mig till Hemköp för att fynda bonusvaror på helgen samt inhandla frukt.

Underlättar att se det som en sport i att minimera kostnaderna. Andra tycker inte att jag är riktigt klok men det bjuder jag på  :D

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 9 april 2018 kl. 21:00:34 »
Låter extremt högt! Vi är två vuxna i hushållet och sedan augusti har vi snittat under 2500 kr för all mat och hurhållsartiklar. Viss hygien ligger utanför detta då tjejen har något högre krav än jag på den fronten :)

Vore intressant att se vad ni äter som har en sådan imponerande månadskostnad!

Vi loggade matkostnaderna i mars och resultatet blev avrundat ungefär såhär:
Kött           900
Kolhydr.    200
Mejeri   950
Sötsaker   300
Grönsaker   550
Dryck   200
Frukost   450
Kryddor   150
Nöje           200
Hygien   200
Utemat   600

Summa: 4700 :-

Skulle säg att det här var en högst normal månad. Vi lagade lådor som vanligt, åt utemat på nån gång på helgen, hade besök hemma o.s.v.
Summan blev betydligt lägre än vad vi först trodde, men vi har märkt nu att det vuxit till sig på ICA-kortet  :)
Kan dock tilläggas att vi blivit betydligt bättre på att nyttja erbjudanden och frysa in ändå tror jag det finns ganska enkla sätt att effektivisera mer. T.ex. käka mindre kött och mer vegetariskt. Jag har dessutom slutat med kvargen, som här består av ca 300kr på mejeri-posten.

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 11 april 2018 kl. 08:40:52 »
Låter extremt högt! Vi är två vuxna i hushållet och sedan augusti har vi snittat under 2500 kr för all mat och hurhållsartiklar. Viss hygien ligger utanför detta då tjejen har något högre krav än jag på den fronten :)

Vore intressant att se vad ni äter som har en sådan imponerande månadskostnad!

Vi loggade matkostnaderna i mars och resultatet blev avrundat ungefär såhär:
Kött           900
Kolhydr.    200
Mejeri   950
Sötsaker   300
Grönsaker   550
Dryck   200
Frukost   450
Kryddor   150
Nöje           200
Hygien   200
Utemat   600

Summa: 4700 :-

Skulle säg att det här var en högst normal månad. Vi lagade lådor som vanligt, åt utemat på nån gång på helgen, hade besök hemma o.s.v.
Summan blev betydligt lägre än vad vi först trodde, men vi har märkt nu att det vuxit till sig på ICA-kortet  :)
Kan dock tilläggas att vi blivit betydligt bättre på att nyttja erbjudanden och frysa in ändå tror jag det finns ganska enkla sätt att effektivisera mer. T.ex. käka mindre kött och mer vegetariskt. Jag har dessutom slutat med kvargen, som här består av ca 300kr på mejeri-posten.

Gott jobbat! Finns säkert fler insatser att göra som du säger men ta det lite i taget så kommer ni nog snart landa på en nivå som ni känner är okej :)

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 22 april 2018 kl. 14:06:51 »
Att tänka på vad man handlar, eller skriva upp det, är ett utmärkt sätt att få ned kostnaderna på... Själv är jag just nu lite trött på att hålla koll på alla kostnader, men det ska gå april ut i alla fall. Sen får vi se om jag orkar mer. Men så fort jag slutar föra kassabok så barkar det iväg. 

Ni verkar ha en högst normal matkostnad. Skulle ni vilja spara en extra tusenlapp någon månad kan ni ju lätt halvera mejerikostnaden, dricka vatten till varje måltid och bara köpa kött till extrapris eller billigare delar (grytbitar blir väldigt möra och fina i långkok).

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 30 april 2018 kl. 07:53:27 »
Att tänka på vad man handlar, eller skriva upp det, är ett utmärkt sätt att få ned kostnaderna på... Själv är jag just nu lite trött på att hålla koll på alla kostnader, men det ska gå april ut i alla fall. Sen får vi se om jag orkar mer. Men så fort jag slutar föra kassabok så barkar det iväg. 

Ja det är ett litet pyssel, vi körde som sagt mars månad nu bara för att få en känsla för vad pengarna går till.
Tänker ta ett stickprov igen om något år kanske, mer än så tror jag inte vi orkar.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 5 maj 2018 kl. 10:36:04 »
Den här listan var ju intressant och användbar. Jag har dock svårt att se var man kan hitta allt till såhär låga priser. Vad säger ni?

https://miljonar.blogspot.se/2018/05/lista-pa-matpriser.html#comment-form

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 16 maj 2018 kl. 08:09:25 »
Slänger in MMM senaste inlägg här också. Ska vid tillfälle se vad kostnaden landar på i Sverige om man skulle äta ungefär samma:
https://www.mrmoneymustache.com/2018/05/15/a-day-in-the-life-of-my-supposedly-frugal-stomach/

Ms Low Impact Life

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 2 juni 2018 kl. 09:15:29 »
Jag försöker också få ner våra matkostnader men med parametrarna att vi äter nästan allt ekologiskt inklusive kött och äter LCHF dvs låg kolhydratskost och då vi värderar hälsa otroligt högt kommer vi inte kompromissa på mat så det är lite knepigt. Men vi har lyckats få ner våra matkostnader från ca 6000kr per månad för två personer till ca 4000kr. Det vi gjort är:

handlar på stora willys (och ica om det är bra erbjudanden)
köper nästan uteslutande mat på erbjudanden och bunkrar upp när det är billigt (då det inte är det allt för ofta på ekologiska produkter)
vi brukar kolla erbjudandena på mataffärsapparna innan vi handlar så vi vet om det är nåt vi ska åka och köpa på ica
vi har alltid ett lager hemma så ifall det inte är erbjudande på kokosmjölk behöver vi inte köpa det utan tar bara från det som vi har hemma
vi köper nästan enbart ekologiskt kött med röd klisterlapp dvs säga att det är nära utgångsdatumet och fryser det (samma blir då att ifall det inte finns något billigare kött kan vi bara tina nåt ur frysen)
handlar grönsaker efter säsong (vi äter inte frukt) dvs mycket kål och morötter på vintern och större urval på sommaren
vi blandar ut våra kötträtter med massor av grönsaker och bönor - t.ex köttfärssås med broccoli, morötter, bönor, riven vitkål, fryst spenat osv så kan vi få många fler matlådor på mindre kött 
plockar också massa bär på sommaren och fryser in

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 4 juni 2018 kl. 08:40:47 »
Jag försöker också få ner våra matkostnader men med parametrarna att vi äter nästan allt ekologiskt inklusive kött och äter LCHF dvs låg kolhydratskost och då vi värderar hälsa otroligt högt kommer vi inte kompromissa på mat så det är lite knepigt. Men vi har lyckats få ner våra matkostnader från ca 6000kr per månad för två personer till ca 4000kr. Det vi gjort är:

handlar på stora willys (och ica om det är bra erbjudanden)
köper nästan uteslutande mat på erbjudanden och bunkrar upp när det är billigt (då det inte är det allt för ofta på ekologiska produkter)
vi brukar kolla erbjudandena på mataffärsapparna innan vi handlar så vi vet om det är nåt vi ska åka och köpa på ica
vi har alltid ett lager hemma så ifall det inte är erbjudande på kokosmjölk behöver vi inte köpa det utan tar bara från det som vi har hemma
vi köper nästan enbart ekologiskt kött med röd klisterlapp dvs säga att det är nära utgångsdatumet och fryser det (samma blir då att ifall det inte finns något billigare kött kan vi bara tina nåt ur frysen)
handlar grönsaker efter säsong (vi äter inte frukt) dvs mycket kål och morötter på vintern och större urval på sommaren
vi blandar ut våra kötträtter med massor av grönsaker och bönor - t.ex köttfärssås med broccoli, morötter, bönor, riven vitkål, fryst spenat osv så kan vi få många fler matlådor på mindre kött 
plockar också massa bär på sommaren och fryser in

En fråga till fetmarkerade ovan; Menar du att ni är övertygade om att LCHF är den mest hälsosamma kosten och därför kan ni inte tänka er att justera proportionerna makronäringsämnen? Eller att ekologiskt är nyttigare än oekologiskt?