Författare Ämne: Alldeles för högt matkonto varje månad  (läst 2520 gånger)

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
Alldeles för högt matkonto varje månad
« skrivet: 11 mars 2018 kl. 12:33:08 »

Vi har på tok för hög matkostnad i familjen, runt 7000-8000 i månaden på två vuxna(ink. hygienartiklar) och då kör vi ändå matlådor varje dag på jobbet.
Handlar mest på ICA då det ligger på cykelavstånd har ICA-kort och försöker nyttja erbjudanden som man får via det.
Tips på hur man i övrigt kan sänka kostnaden mottas tacksamt! Skulle det t.ex. vara motiverat att åka till typ ÖoB och handla hygienartiklar för ett helt år för att slippa köpa det på ICA?

Mumrik

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Mot FI 2025.
    • Visa profil
SV: Alldeles för högt matkonto varje månad
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2018 kl. 21:11:27 »
Det brukar alltid tusen små tips i såna här trådar (många riktigt bra), men...

...det enda verkligen effektiva är att föra kassabok för att se var pengarna tar vägen för just er. Hur stor del av de där 7-8000 kronorna består av hygienartiklar? Först när ni vet det så vet ni om det är motiverat att åka till ÖoB för att handla storpack. Troligen är det inte hygienartiklar ni köper för tusentals kronor per månad (eller!?).

När ni ser var pengarna tar vägen så vet ni var ni ska sätta in åtgärder. Detta betyder inte att ni måste föra detaljerad kassabok i decennier. Någon månad eller två brukar räcka för att upptäcka var det läcker. Själv så upptäckte jag att jag “hungerhandlar” och “självömkarhandlar” när jag är trött och less, och då förlorar omdömet och förmågan att läsa prislappar.

Numera (sedan upptäckten ovan) tar jag ut pengar i kontanter varje månad som motsvarar vad jag tycker det är rimligt att lägga på mat. Tar de slut så är det ingen big deal och jag använder kortet, men att se pengarna i plånboken stadigt minska gör att jag håller budgeten (finns en del forskning på detta att man spenderar mindre när man handlar med kontanter). Ja, det är “jobbigt” och omständigt att handskas med kontanter, men det är det som är poängen!  :)

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2018 kl. 07:27:12 »

Lustigt att du tipsar om det! Denna månaden har vi faktiskt börjat med att spara alla kvitton för att sedan specificera upp kostnaden.  :)
Låter självklart när man tänker på det, tror det är främst av lättja som det inte blivit gjort innan. Men nu är det skärpning som gäller!

Gällande kontanter så tycker jag precis tvärt om, kontanter känns som monopol-pengar och jag har ingen koll alls på dem!

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2018 kl. 14:18:33 »
Låter extremt högt! Vi är två vuxna i hushållet och sedan augusti har vi snittat under 2500 kr för all mat och hurhållsartiklar. Viss hygien ligger utanför detta då tjejen har något högre krav än jag på den fronten :)

Jag handlar som standard på Willys förutom ett gäng varor som faktiskt är billigare på lokala Ica-butiken. Exempelvis Kalamata-oliver, basmatiris, rapsolja, etc. Dessutom går vi en gång i veckan till en liten asiatisk livs och köper kokosmjölk, tofu, asiatiska kryddor etc då de har mycket bättre pris på detta. Frukt handlas antingen på Willys eller hos någon av stadens dedikerade fruktaffärer. Och givetvis köper vi så mycket vi kan på extrapris!

Blir en liten runda varje helg men helt klart värt det. Kan promenera/cykla/åka kollektivt till de olika affärerna och lyssna på pod samtidigt. Ansträngningen är minimal.

Dessutom äter vi näst intill veganskt och lagar i princip all mat från grunden.

Vore intressant att se vad ni äter som har en sådan imponerande månadskostnad!

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2018 kl. 22:00:46 »
Ja det säger ju alla som får höra siffran! 2500 låter ju iofs extremt lågt.  :)

Har tidigare haft lite olika mål varav ett var att styrketräna och gå upp i vikt (=mycket mat). Efter det så testade jag LCHF vilket visade sig kosta en slant. Nu är jag mer inne på att äta lite mer normalt/vegetariskt och helst bara hålla vikten. Har faktiskt redan märkt att ICA-kortet inte töms lika fort.
Kan tänka mig att det tidigare sett ut ungefär såhär:
500 g kvarg 20 kr
matlåda + sallad 30 kr (kyckling, lasagne, köttfärs o.s.v)
lagad kvällsmat + sallad 30 kr (lax, omelett, bacon, ägg, korv, qourn-burgare o.s.v.)
= 80*30*2 = 4800

1000 kr i mat ute per månad
1000 kr i mat vid besök på helger per månad
200 proteinpulver
+ hygienartiklar

Totalt ca 7500

Hur ser dagsransonen ut för att komma under 2500 per månad?

vooneivo

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2018 kl. 13:05:16 »
För mig (1 vuxen) ser fördelningen ut som så:

2 000 kr livsmedel (inkl. hygienartiklar) / månad
300 kr restaurangbesök / månad
300 kr kosttillskott (huvudsakligen proteinpulver) / månad
Knappt 100 kr snabbmat o godis / månad

I den sista kategorin ingår typ om jag tar en burgare på McDonalds eller köper en påse jordnötter på Pressbyrån. En och annan chipspåse slinker med under livsmedel.

MrFire, 600 kr kvarg / månad kan du byta ut mot mer proteinpulver till en fjärdedel av priset (antar att det är proteinet som är huvudanledningen till kvargkonsumtionen). 2 400 kr mat / person borde gå att minska, speciellt som en av personerna är kvinna. 2 000 kr räcker till ca 3 000 kcal / dag för mig, och då äter jag 100% vegetariskt som brukar anses dyrare.

1 000 kr utemat / månad är en ren prioriteringsfråga. 1 000 kr bjudmat / månad borde rimligtvis tas ut av ni blir bjudna tillbaka? Annars är det något att fundera över.

En sak som har hjälpt mig att minska min matkostnad är att storhandla veckovis. Det kräver viss planering, men man kan då köpa mer storpack, dra nytta av rabatter, och kanske framförallt minska spontanköp av grejer som ser frestande ut i stunden.

Är också mycket intresserad av hur 2 500 kr / månad för två vuxna går till. Skulle man kunna få ett exempel på hur en veckomatsedel kan se ut på den budgeten?

Mumrik

• Fullständig medlem
  • Mot FI 2025.
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2018 kl. 17:23:31 »
MrFIRE: Ser fram emot att se rapport i tråden om ni upptäcker boven i bokföringen av utgifter!

Matbudget på 1000-2000 kr/mån per person:

Frukost:
Havregrynsgröt alternativt yoghurt, båda med hemgjord sylt på egenplockade bär (alternativt frysta bär köpta kilovis, Citygross har 5-liters med blåbär ganska billigt). Musli kan man blanda själv av billiga råvaror.
Detta innebär: Inget köpebröd, inga dyra pålägg, ingen underlig smörersättning med kreativt namn (Lätta, Bregott och allt vad de heter). Inga franska marmelader eller låtsasmat som egentligen är godis (sockerflingor, Start, Nutella). Sluta med kaffet (miljöovänligt, dyrt, och de påstådda hälsoeffekterna överväger inte de negativa effekterna. Jag tror jag startar ett eget inlägg om kaffedrickande när jag skrivit klart detta...).

Andra måltider:
Ersätt 2-4 middagar i veckan (eller alla under snålmånad) med ärtsoppa eller ris+bönor/linser+tomatsås med ajvar + billig proteinkälla (max 60 kr/kg, t ex grytbitar i långkok) och säsongens rotfrukter/grönsaker. Bara där sparar ni in flera hundra på två personer. Ärtsoppa är gott, nyttigt och kostar nästan ingenting. Ät med hembakt bröd och ost (osten får kosta max 60 kr/kg) och smör (lyx) eller annat pålägg (hemmagjord hummus t ex, eller jordnötssmör). Kryddor köpes i storpack efter tycke och smak.

Dryck:
Vatten är en utmärkt måltidsdryck (gurkskivor eller citrusskivor är OK för att festa till det lite). Mjölk är för kalvar och möjligtvis barn, mjölkersättningar är mest vatten och förtjockningsmedel (kolla vatteninnehållet i mandel/soja/havremjölken nästa gång du handlar, det är ofta ca 95% vatten du betalar premiumpris för och dessutom släpar hem). Juice är JÄTTEdyrt och onödigt socker (ja, fruktsocker. Ät frukt istället). Läsk är så orimligt att betala pengar för (eller dricka överhuvudtaget) att jag inte ens tänker ta upp det. Öl tänker jag inte skriva taskiga saker om, så vi säger att man får dricka öl ibland, men inte hela tide. Detsamma gäller cava, vin och sånt. Brygg gärna själv hemma.

“Fredagsmys” = hembakta kakor. Te eller hemgjord saft. Chips? Ersätt med salta jordnötter köpta kilovis eller poppa egna popcorn. Stavar av morötter och kålrötter (t ex) med gräddfilsdipp/hummus.

Poängen (viktigt!) med allt detta ovan är att det är god och bra mat, som smakar alldeles utmärkt. Lika gott och hälsosamt (ofta godare och hälsosammare) som de dyra alternativen man lätt köper av ren slentrian (Tropicana/brämhultjuice, rökta kalkonskivor, fabriksbaktfejksurdegsfrölimpamedhavtornsflärpar el dyl om jag går efter vad jag ser på vänner och bekantas frukostbord).

Mumrik

• Fullständig medlem
  • Mot FI 2025.
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2018 kl. 17:30:30 »
Angående kosttillskott/protein... Det kräver kanske en egen tråd (möjligen på Kolozzeum forum), men ärligt talat... ...jag vågar påstå att en aktiv, funktionell och glad kropp (och sinne) inte behöver kosttillskott på hundratals/tusentals kronor i månaden, eller hel- halvfabrikat anpassade till specialdieter.

Jag vågar påstå att kroppen behöver vanlig, god och billig mat tillverkad från grunden av bra råvaror (eventuellt anpassad till t ex LCHF eller veganism). Om målet i första hand är att bli FIREd och inte att maxa prestationen i elitidrott eller kroppsbygge så menar jag att det inte behövs kosttillskott, tabletter och hel- och halvfabrikat.

Med detta sagt skall jag erkänna att jag själv använder proteinpulver ganska regelbundet (smidigt och ganska billigt ändå, särskilt som måltidsersättning). Men jag tycker inte att det kostar enorma mängder pengar (alltså, jag tycker inte det går åt särskilt fort? Men så använder jag kanske inte enorma mängder heller). Är det ett specialintresse att bygga muskler/elitidrotta och om man anser att det är värt att fördröja FIRE för (för att man läst på ordentligt och kommit fram till att man behöver pulver och tillskott av olika slag)? Go for it! Absolut! Alla har vi olika prioriteringar. Men var medveten om att det är ett val som sannolikt skjuter upp tiden till frihet.

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 24 mars 2018 kl. 09:19:23 »
Kul med alla svar och tips! =)
Har som sagt tidigare haft mål att gå upp i muskelmassa och då behövs ca 2 g protein /kg kroppsvikt/dag. Därav kvargen och proteinpulvret.
Kvargen är också väldigt mättande i förhållande till kalori-innehållet, vilket gör att man inte går upp i vikt på fel ställe! Man blir betydligt mer hungrig när man styrketränar intensivt. Men tror det är läge att skippa den och eventuellt ersätta den med mer proteinpulver. Har nått min målvikt också så det dagliga protein-intaget kan minskas något utan problem. Verkar som att äta mer vegetariskt går hand i hand med att minska månadskostnaden, skönt!

Helt rätt att 1000 kr/mån i bjudmat bör fås tillbaka när man är bortbjuden. Det blir ju lätt att man lyxar till det vid sådana tillfällen också, men det tycker jag helt klart är värt, det sista man vill vara är snål mot sina vänner/familj.

@Mumrik: Antar att du gör ärtsoppa från grunden? Är det enkelt att göra och enkelt att få det gott?

Återkommer med rapport om hur kostnaderna sett ut!

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 24 mars 2018 kl. 11:31:38 »
Ja det säger ju alla som får höra siffran! 2500 låter ju iofs extremt lågt.  :)

Har tidigare haft lite olika mål varav ett var att styrketräna och gå upp i vikt (=mycket mat). Efter det så testade jag LCHF vilket visade sig kosta en slant. Nu är jag mer inne på att äta lite mer normalt/vegetariskt och helst bara hålla vikten. Har faktiskt redan märkt att ICA-kortet inte töms lika fort.
Kan tänka mig att det tidigare sett ut ungefär såhär:
500 g kvarg 20 kr
matlåda + sallad 30 kr (kyckling, lasagne, köttfärs o.s.v)
lagad kvällsmat + sallad 30 kr (lax, omelett, bacon, ägg, korv, qourn-burgare o.s.v.)
= 80*30*2 = 4800

1000 kr i mat ute per månad
1000 kr i mat vid besök på helger per månad
200 proteinpulver
+ hygienartiklar

Totalt ca 7500

Hur ser dagsransonen ut för att komma under 2500 per månad?

Till att börja med så är vi båda ganska små, vår totala vikt är under 120 kg. Dock är vi båda ektomorfer som dessutom cyklar till jobbet och tränar 3-4 gånger i veckan så vi äter mycket för vår storlek. Får ofta kommentarer i lunchrummet om att jag har väldigt stora portioner med mig.

Kan ge ett exempel på en rätt vi lagar ungefär 1 gång i veckan. Eftersom du verkar intresserad av proteininnehållet så tar jag med det också.

Till att börja med en frukost; Havregrynsgröt

2 dl / 70 g havregryn = 0,65 kr (13,90 kr/kg på willys). 7,7 g protein.
2 dl sojamjölk = 2 kr (10 liter för 99 kr på willys, håller ett halvår minst).  7 g protein.
15 g solroskärnor = 0,35 kr (23,63 kr/kg på willys). 2,7g protein.
15 g pumpafrön = 0,94 kr (62,38 kr/kg på willys). 4,5g protein
70 g äpplemos = 0,96 kr (13,75 kr/kg på willys).

Totalt 4,9 kr för en frukost, 21,9 g protein. 300 kr för frukost för två personer i en månad.

Middag: Thaigryta med röd curry, 6 portioner

1 l kokosmjölk = 26,90 kr (26,90 kr/l på asiatisk livs). 16 g protein.
500 g tofu = 16,50 kr ( 33 kr/kg på asiatisk livs). 90 g protein.
200 g jordnötter = 6,6 kr (33 kr/kg på willys). 54 g protein.
1 paprika = 5 kr (19,90 kr/kg på lokala fruktaffären).
1/2 zucchini = 3,5 kr (6,90 kr/st på willys).
1 burk konserverad ananas = 13,90 kr (13,90 kr/st på willys).
1 gul lök = 1 kr (5 kr/kg på hemköp).
1/2 huvud vitlök = 0,8 kr (39,90 kr/kg på willys).
Några kvistar söt/thai-basilika = 3 kr (12 kr / påse på asiatisk livs).
1 pressad lime (klipp även fruktköttet!) = 3,3 kr (3 för 10 kr på lokala fruktaffären).
25 g hackad ingefära = 0,92 kr (36,90 kr/kg på willys).
1/2 paket fryst koriander = 3,95 kr (7,90 kr/st på willys).
3 msk röd curry-pasta (ca 50 g) = 3,1 kr (61,25 kr/kg på willys).
1 msk fisksås (ca 15 g) = 0,38 kr (25,01 kr/kg på willys).
1 broccolihuvud = 6,90 kr (6,90 kr/st på willys).
9 dl basmatiris (ca 800 g) =  11,56 kr (14,45 kr/kg på lokala Ica). 52 g protein.

Totalt blir detta 107,31 kr = 17,9 kr / portion. Drygt 35 gram protein per portion.

Detta ätes sedan som lunchlåda nästa dag / vid behov.

Detta är en förhållandevis dyr rätt, ibland blir det betyligt billigare med blötlagda bönor/kikärtor i krossade tomater, eller linsgryta. Igår behövde vi äta upp lite rotfrukter så då rostade vi potatis, kålrot, morot och palsternacka i ugn med olivolja, honung, solroskärnor och pumpakärnor och till detta bönbiffar med champinjon. Orkar inte räkna ut kostnaden för detta nu men det är i alla fall billigare än rätten ovan.

Utöver detta ätes exempelvis jordnötter som mellanmål, och någon. Innan jul går det att hitta clementiner för 10-15 kr/kg på olika affärer, resten av vintern apelsiner för samma pris. Även andra frukter går att hitta för detta priset, gäller att äta det som är på erbjudande just nu.

Det där med 2 g protein / kg kroppsvikt går att ta med en ganska stor nypa salt. Det är för elitidrottare som vill ha absolut ideala förhållanden att bygga muskelmassa. För en relativt vanlig person som inte tävlar går det att lägga sig betydligt lägre och ändå få samma resultat. Då är det andra faktorer som dessutom är gratis som påverkar mer, exempelvis kvalitet i träningen, vila och nykterhet. Speciellt om du nått din målvikt så lovar jag dig att du kan lägga dig på mellan 1 och 1,5 g protein / kg kroppsvikt utan att märka någon skillnad om du fortsätter träna hårt.

Äter du frukosten och 2 * rätten ovan blir det ca 92 g protein. Hur mycket väger du?

Ska sägas dock att tjejen äter lunch ute med jobbet ca 3 dagar per månad och någon middag på restaurang blir det för bådas del men det räknar jag inte direkt till matkostnader utan snarare som nöje. Dessutom händer det att vi blir bjudna på lunch på jobbet men det är kanske 1 gång per månad i snitt.

Det hade varit mycket intressant om du kunde jämföra priserna ovan mot din lokala Ica? Vanligt att det skiljer minst dubbla i pris på en del produkter. Detta är svårt för många att förstå då en jämförelse med samma märke bara skiljer några procent. Men willys har eldorado  :D

vooneivo

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 25 mars 2018 kl. 11:35:12 »
Angående proteinpulver så stämmer det förstås att 2 g / kg kroppsvikt / dag inte är nödvändigt för de allra flesta. Men ett högre proteinintag ger snabbare resultat, vilket gör det roligare att träna. Det finns mycket man kan skära in på för att minska utgifterna, men idrott är nog det sista jag skulle snåla med.

Mumrik

• Fullständig medlem
  • Mot FI 2025.
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 25 mars 2018 kl. 21:56:47 »

Helt rätt att 1000 kr/mån i bjudmat bör fås tillbaka när man är bortbjuden. Det blir ju lätt att man lyxar till det vid sådana tillfällen också, men det tycker jag helt klart är värt, det sista man vill vara är snål mot sina vänner/familj.

@Mumrik: Antar att du gör ärtsoppa från grunden? Är det enkelt att göra och enkelt att få det gott?

Återkommer med rapport om hur kostnaderna sett ut!

Toppen med rapport!

Att laga billig mat från grunden måste ju inte innebära att vara ”snål”. Mat som verkar ”lyxig” måste inte vara dyr... Jag tycker att Frilosofens exempel på ungsrostade rotsaker/potatis med honung är en supersmidig, lyxig och god maträtt jag ofta bjuder på när jag har besök (alltså, jag känner inte Frilosofen men vi har uppenbarligen liknande ideer). Till detta t ex ”finare” kött kan köpas till nedsatt pris vid kort datum och frysas, eller så kan man lära sig att stycka hel fisk (lätt) istället för att köpa färdigskivat/fileer (mycket dyrare kilopris). Till exempel. Behöver vi en tråd om ekonomisk och läcker bjudmat kanske? Nu blev jag hungrig...  ;D

Vad gäller ärtsoppan så brukar jag lägga ärter i blöt och sedan följa instruktionerna på förpackningen eller googla. Ibland lägger jag till lite ingredienser, ärtorna smakar inte så mycket i sig så det går att variera med olika smaker.

I helgen har jag ätit färdigsoppa (pumpasoppa för 5 kr litern inhandlad på Matsmart.se) som jag drygade ut med gula ärter och quinoa (som jag betalade hutlösa 25 kr/kg för, också på matsmart). Ca 2,50 per portion, alltså 10 kr för hela helgen (lunch + middag x 2), kanske 25 kr inalles om vi lägger på fraktkostnaden och kryddorna samt frukosten och kvällsteet.

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 26 mars 2018 kl. 07:41:37 »

2 dl sojamjölk = 2 kr (10 liter för 99 kr på willys, håller ett halvår minst).  7 g protein.

Det hade varit mycket intressant om du kunde jämföra priserna ovan mot din lokala Ica? Vanligt att det skiljer minst dubbla i pris på en del produkter. Detta är svårt för många att förstå då en jämförelse med samma märke bara skiljer några procent. Men willys har eldorado  :D

Hann kika på detta igår när jag handlade på ICA(kvantum, har ett större lågpris ICA i närheten som jag ska kolla upp också):
Havregryn: 12,44 kr/kg (fiberhavre från AXA var billigast)
Sojamjölk: 17,75 kr/l enliters från ICA
Solroskärnor: 32,75 kr/kg storpack från risenta
Pumpakärnor: 77,95 kr/kg storpack från risenta
Äpplemos: 20,22 kr/kg från ICA

Allt dyrare förutom havregryn av någon anledning, knepigt!

Ang. protein så håller jag med vooneivo nedan. Det är ett enkelt sätt att se till att resultaten maximeras utefter förutsättningarna.
Men har man inte som mål att gå upp i vikt/massa/styrka så kan man definitivt ta det med en nypa salt.

Att laga billig mat från grunden måste ju inte innebära att vara ”snål”. Mat som verkar ”lyxig” måste inte vara dyr...  Behöver vi en tråd om ekonomisk och läcker bjudmat kanske? Nu blev jag hungrig...  ;D

Vad gäller ärtsoppan så brukar jag lägga ärter i blöt och sedan följa instruktionerna på förpackningen eller googla. Ibland lägger jag till lite ingredienser, ärtorna smakar inte så mycket i sig så det går att variera med olika smaker.

Ja! Dra gärna igång en tråd om lyx/helg-mat till bra priser!
Ska testa att göra ärtsoppa vid tillfälle, mamma kommer blir stolt  :P

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 26 mars 2018 kl. 16:16:12 »

Hann kika på detta igår när jag handlade på ICA(kvantum, har ett större lågpris ICA i närheten som jag ska kolla upp också):
Havregryn: 12,44 kr/kg (fiberhavre från AXA var billigast)
Sojamjölk: 17,75 kr/l enliters från ICA
Solroskärnor: 32,75 kr/kg storpack från risenta
Pumpakärnor: 77,95 kr/kg storpack från risenta
Äpplemos: 20,22 kr/kg från ICA

Allt dyrare förutom havregryn av någon anledning, knepigt!

Tvärtom, mitt misstag! 13,90 kr är för 1,5 kg. Alltså 9,27 kr/kg.

Slår du samman allt blir det i genomsnitt 35 % dyrare att äta frukost om du handlar på Ica Kvantum än Willys. Betydligt mer än jag trodde faktiskt!

Du har inget Willys i närheten? Där kan du bevisligen enkelt spara tusenlappar!

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 26 mars 2018 kl. 20:03:02 »
Tvärtom, mitt misstag! 13,90 kr är för 1,5 kg. Alltså 9,27 kr/kg.
Slår du samman allt blir det i genomsnitt 35 % dyrare att äta frukost om du handlar på Ica Kvantum än Willys. Betydligt mer än jag trodde faktiskt!
Du har inget Willys i närheten? Där kan du bevisligen enkelt spara tusenlappar!

Haha, det förklarade saken!  :)  Helt otroligt att det skiljer så mycket som 35%. Cyklar förbi ett Willys nästan varje dag...
Ska dock ta och jämföra med lågpris ICA först också!