Tjäna, Spara, Slösa(!?) och Investera > Privatekonomi

Alldeles för högt matkonto varje månad

<< < (10/10)

Trendsökaren:
Här är en hemsida som jämför kostnader för olika typer av matkassar i olika städer.

https://matkassar.matpriskollen.se/region

Jag handlar relativt ofta på Lidl speciellt när vi är i lägenheten. Lidl finns inte med i ovanstående länk men det blir betydligt billigare där än på ICA. Här på öarna finns det bara ICA. Om man åker  in till fastlandet för att handla på systemet så skulle man kunna handla på Willys. Så det skulle man kunna göra.

Klart att vi skulle kunna äta billigare om vi åt mera vegetariskt. Vi äter mycket fisk vilket ju inte är helt billigt.

I någon mån äter vi också ekologiskt. Det är bättre för den biologiska mångfalden. När vi grillar nötkött kan vi köpa närproducerat. Det finns ett slakteri i närheten.

Det här med budget kan ibland ha ett pris någon annanstans.

Jag odlar lite för eget bruk men det är inga stora mängder förutom för tomater.

När barnen bodde hemma var det alltid lagad mat hemma. Jag lagade och handlade då nästan all mat. Jag ville att hemlagad varm mat skulle vara en del av familjens kultur. 

För att rationalisera har jag också gjort storkok.

Hustrun bakade och bakar fortfarande.

Men vi lägger en del pengar på mat och dryck.

.................
En sak jag funderat på är hur man får till ekologin kring ”människan”. Vi behöver vila, god och riktig mat, sömn och omtanke.

Solnamannen:
Coop är överlag väldigt dyrt, och självklart är en liten ICA Nära dyrare än Willys - men en välsorterad ICA Maxi eller Kvantum med mycket färskvaror, charkdisk mm är sällan mer än 2-4 % dyrare än ex Willys. Jag är ekonomisk, men handlar gärna där service och utbud är bra (ICA).

7-8 tkr per månad för "allt man handlar på ICA" för två vuxna är fruktansvärt mycket. Men det handlar sannolikt inte om att ni köper på fel ställe, utan vad och hur ni köper/äter. Spana in Undertian. Jag har testat ett antal av recepten, och de jag gillar har jag sparat. Väver in lite sådana måltider i det vanliga utbudet, både för att öka andelen vegetariskt något (från nästan noll), men också av ekonomiska skäl. Flera av de typer av lasagne/pajer som finns där är bra. De gör jag direkt i matlådor av glas. Jag kör inte matlåda (bra personalrestaurang på jobbet), men fryser in och har i barnveckor för att umgås mer med barn och stå mindre i köket. Mitt hushåll är en vuxen och (i snitt) ett barn. Kostnaden för "allt vi handlar på ICA" (mat, toapapper, tvål, deo, städkem mm) landar på 3,8-4,6 tkr/mån, vilket jag tycker är acceptabelt. Jag planerar meny för en vecka och storhandlar det som behövs. Har börjat e-handla ganska mycket senaste tiden, med hemleverans. Väldigt bekvämt och smidigt.

k00lix:
Tack för tipset Solnamannen! Den sidan kommer bli välbesökt av mig :)

Vi är en familj på 2 vuxna och 1st 3 åring. Vi snittar matkonto på ca 4000-4500kr / mån.
Då har jag räknat med alla resturangbesök och utemat. Vi äter typ dagligen kött/fågel eller fisk och väljer alltid bra råvaror. Men vi lagar oftast maten från grunden så det får ner kostnaden ordentligt.

Vi äter nästan aldrig lunch ute då vi alltid har med matlådor. Max 4ggr/månad för oss 2.
Vi passar alltid på att köpa det som är på kampanj. Hinner vi inte äta det samma vecka så hamnar det i frysen.
Vi slänger aldrig mat. Även smårester sparas och äts som mellanmål.

Solnamannen:

--- Citat från: Solnamannen skrivet 27 juli 2019 kl. 23:13:45 ---Mitt hushåll är en vuxen och (i snitt) ett barn. Kostnaden för "allt vi handlar på ICA" (mat, toapapper, tvål, deo, städkem mm) landar på 3,8-4,6 tkr/mån, vilket jag tycker är acceptabelt.

--- Slut citat ---
OK, kollade kassaboken och inser att snittet januari-juni, efter semester i juni där det handlades lyxmat på liten lantlig ICA-butik landar på ca 4800 kr/mån. Räknar dock med att snittet över året ligger något lägre, ska fortsätta att laga storkok på ett smart sätt.

Det är exklusive restaurang (och alkohol). Lägger flera tusen i månaden på restaurang. De första 3 eller så är OK, de månader det blir mer får jag lite ångest. Å andra sidan har jag råd, och det är ju närmast alltid förenat med sociala förehavanden. Har dock börjat bjuda hem folk mer och bjuda på hemlagad mat. Blir gratis för dem och billigare för mig  ;D

Trendsökaren:
Handlar oftapå ICA. En av de närmaste ICA affärerna vid sommarbostaden har fisk vilket gör att vi ofta är där Det finns också en annan ICA som har närslaktat och gräsbetat nötkött. iCA är duktiga speciellt att totalupplevelsen för mig som kund är bättre än hos andra kedjor förutom för priset.

På exempelvis Lidl kostar röd spetspaprika 27 kr för 500 g. På närmaste ICA är det 22 kr för 200 g.  Båda är odlade i Holland men priset är dubbelt så dyrt. Grillar ofta fisk, halloumi, kyckling och korv.

En bra svensk färskkorv med 90 % kötthalt från Svea kött kostar mellan 62 till 78 kr/kg hos Lidl Samma kvalite är betydligt dyrare på ICA.

Nu har jag få priser i minnet. Men den ICA som jag har som exempel är ingen liten ICA Nära men alltså dyr i jämförelse med Willys och Lidl.

Eftersom vi båda är pensionärer men ofta bjuder på mat till son med familj, dotter samt vänner så föredrar jag alltså helt klart priserna på Willys och Lidl.

Lidl har inte alla varor vi behöver.

...........

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion