Nytt bord för DIY!Dela gärna med er av era bästa trix!
Ja det säger ju alla som får höra siffran! 2500 låter ju iofs extremt lågt. Har tidigare haft lite olika mål varav ett var att styrketräna och gå upp i vikt (=mycket mat). Efter det så testade jag LCHF vilket visade sig kosta en slant. Nu är jag mer inne på att äta lite mer normalt/vegetariskt och helst bara hålla vikten. Har faktiskt redan märkt att ICA-kortet inte töms lika fort. Kan tänka mig att det tidigare sett ut ungefär såhär:500 g kvarg 20 krmatlåda + sallad 30 kr (kyckling, lasagne, köttfärs o.s.v)lagad kvällsmat + sallad 30 kr (lax, omelett, bacon, ägg, korv, qourn-burgare o.s.v.)= 80*30*2 = 48001000 kr i mat ute per månad1000 kr i mat vid besök på helger per månad200 proteinpulver+ hygienartiklarTotalt ca 7500Hur ser dagsransonen ut för att komma under 2500 per månad?
Helt rätt att 1000 kr/mån i bjudmat bör fås tillbaka när man är bortbjuden. Det blir ju lätt att man lyxar till det vid sådana tillfällen också, men det tycker jag helt klart är värt, det sista man vill vara är snål mot sina vänner/familj. @Mumrik: Antar att du gör ärtsoppa från grunden? Är det enkelt att göra och enkelt att få det gott?Återkommer med rapport om hur kostnaderna sett ut!
2 dl / 70 g havregryn = 0,65 kr (13,90 kr/kg på willys). 7,7 g protein.2 dl sojamjölk = 2 kr (10 liter för 99 kr på willys, håller ett halvår minst). 7 g protein.15 g solroskärnor = 0,35 kr (23,63 kr/kg på willys). 2,7g protein.15 g pumpafrön = 0,94 kr (62,38 kr/kg på willys). 4,5g protein 70 g äpplemos = 0,96 kr (13,75 kr/kg på willys). Det hade varit mycket intressant om du kunde jämföra priserna ovan mot din lokala Ica? Vanligt att det skiljer minst dubbla i pris på en del produkter. Detta är svårt för många att förstå då en jämförelse med samma märke bara skiljer några procent. Men willys har eldorado
Att laga billig mat från grunden måste ju inte innebära att vara ”snål”. Mat som verkar ”lyxig” måste inte vara dyr... Behöver vi en tråd om ekonomisk och läcker bjudmat kanske? Nu blev jag hungrig... Vad gäller ärtsoppan så brukar jag lägga ärter i blöt och sedan följa instruktionerna på förpackningen eller googla. Ibland lägger jag till lite ingredienser, ärtorna smakar inte så mycket i sig så det går att variera med olika smaker.
Citat från: Frilosofen skrivet 24 mars 2018 kl. 11:31:382 dl / 70 g havregryn = 0,65 kr (13,90 kr/kg på willys). 7,7 g protein.2 dl sojamjölk = 2 kr (10 liter för 99 kr på willys, håller ett halvår minst). 7 g protein.15 g solroskärnor = 0,35 kr (23,63 kr/kg på willys). 2,7g protein.15 g pumpafrön = 0,94 kr (62,38 kr/kg på willys). 4,5g protein 70 g äpplemos = 0,96 kr (13,75 kr/kg på willys). Det hade varit mycket intressant om du kunde jämföra priserna ovan mot din lokala Ica? Vanligt att det skiljer minst dubbla i pris på en del produkter. Detta är svårt för många att förstå då en jämförelse med samma märke bara skiljer några procent. Men willys har eldorado Hann kika på detta igår när jag handlade på ICA(kvantum, har ett större lågpris ICA i närheten som jag ska kolla upp också):Havregryn: 12,44 kr/kg (fiberhavre från AXA var billigast)Sojamjölk: 17,75 kr/l enliters från ICASolroskärnor: 32,75 kr/kg storpack från risentaPumpakärnor: 77,95 kr/kg storpack från risentaÄpplemos: 20,22 kr/kg från ICAAllt dyrare förutom havregryn av någon anledning, knepigt!
Tvärtom, mitt misstag! 13,90 kr är för 1,5 kg. Alltså 9,27 kr/kg.Slår du samman allt blir det i genomsnitt 35 % dyrare att äta frukost om du handlar på Ica Kvantum än Willys. Betydligt mer än jag trodde faktiskt!Du har inget Willys i närheten? Där kan du bevisligen enkelt spara tusenlappar!