Författare Ämne: Vegetariska rätter till låg kostnad ?  (läst 883 gånger)

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
Vegetariska rätter till låg kostnad ?
« skrivet: 11 mars 2018 kl. 12:27:27 »
Jag har som personligt mål att äta mer vegetariskt, men vill samtidigt sänka mina matkostnader. Jag är dessutom relativt noggrann med att få i mig tillräckligt med protein p.g.a. styrketräning/kroppsbyggning. Någon som har bra tips på vegetariska rätter som är prisvärda och med tillräckligt protein?
« Senast ändrad: 11 mars 2018 kl. 12:33:20 av mrFIRE »

vooneivo

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Vegetariska rätter till låg kostnad ?
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2018 kl. 11:29:59 »
Tofu: ca 10 g / 100 kcal
Bönor: 8-9 g / 100 kcal
Ris: 2-3 g / 100 kcal
Havregryn: 3,5 g / 100 kcal
Nötter: 2-4 g / 100 kcal

Med dessa tar man sig billigt över 1,5 g protein / kg kroppsvikt / dag. Lägg till valfria grönsaker och kryddor för smak. De flesta fejkköttprodukter har liknande proteininnehåll som tofu, men är betydligt dyrare. Vill man över 2 g rekommenderar jag proteinpulver av soja- eller ärtproteinisolat.

Se vegania.net för inspiration. Vill man lyxa till det rekommenderas javligtgott.se, men där kan kostnaden (i både tid och pengar) ibland springa iväg lite. minimalistbaker.com är väl någonstans däremellan.
« Senast ändrad: 14 mars 2018 kl. 11:33:30 av vooneivo »

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2018 kl. 17:27:38 »
Tack för sammanställningen!
Skall verkligen ta tag i det här under våren, matkostnaden ner, antalet vegetariska rätter upp.

Siktar oftast på 2 g / kg kroppsvikt och dag, men tror jag kan släppa en del på det då jag inte planerar att öka mer i vikt/storlek.
Kör också på vanligt vassleprotein för att öka på, har dock inte funderat kring vad det kostar i förhållande till annat.
Tofu har jag aldrig testat, däremot soya och qourn i olika former. Tack för länkarna också, ska spana in dem!

vooneivo

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 15 mars 2018 kl. 10:16:09 »
Angående tofu bör det nämnas att tofu kan bli väldigt gott eller väldigt trist, beroende på tillagning. Ge inte upp om det inte blir bra första gångerna, det krävs lite övning för att få till det.

Några tips för att lyckas med tofun:
  • Det finns två huvudtyper, fast och mjuk. Mjuk tofu brukar kallas "silken tofu". Håll er till fast tofu i början, den är mycket lättare att lyckas med. Mjuk tofu är mer av en specialprodukt.
  • Marinera! Tofu smakar inte så mycket, men tar lätt upp smak från sin omgivning. Om man har ont om tid räcker det att steka i lite sojasås eller dylikt, men det blir mycket, mycket bättre om tofun får ligga i marinad i några timmar först.
  • Vill man göra den redan fasta tofun ännu fastare kan man frysa den och sedan tina upp innan tillagning. Det förändrar konsistensen till det bättre, i min mening. Dessutom kan man lagra tofun hur länge som helst i frysen.

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 15 mars 2018 kl. 21:42:02 »

Tack! Det verkar som att man kan göra mycket med tofu! Hur står det sig kostnadsmässigt? Typ pris/kg ?

På vardagar så käkar jag nästan alltid 500g kvarg+lite möjlk och en proteinshake det motsvarar ett tillskott i protein per dag på ca: 90 g protein.
Kostnaden för det i månaden ligger på ca 450 kr. Om jag framöver nöjer mig med att nå ca 1,5 g / kg kroppsvikt / dag så landar jag på 135 g protein /dag.
Om jag fortsätter med kvargen och shaken så behöver jag endast få i mig 45 g protein till och det är ju i princip omöjligt att inte få i sig även om man äter helt vegetariskt.

vooneivo

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 15 mars 2018 kl. 22:39:29 »
Tack! Det verkar som att man kan göra mycket med tofu! Hur står det sig kostnadsmässigt? Typ pris/kg ?

Naturell tofu kostar mellan 80 - 90 kr / kg i vanliga livsmedelsbutiker. Går att hitta något billigare i asiatiska specialbutiker. Det är egentligen absurt dyrt i förhållande till råvaru- och tillverkningskostnad, men eftersom det ännu är en nischprodukt i Sverige blir priset därefter.

Det är inte så svårt att göra egen tofu. Då får man ned priset till ca 25 kr / kg. För att korta ned tiden kan man börja från sojamjöl istället för sojabönor. Priset blir väl något högre.

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2018 kl. 08:22:10 »

Jaha ok, då ligger det ju typ i samma klass som qourn och sojafärs. Med tanke på att så stor andel av den yngre befolkningen är veganer/vegetarianer så kan man ju tänka sig att priser bör pressas framöver!

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 22 mars 2018 kl. 14:25:52 »
Ett bra frukosttips är havegrynsgröt med sojamjölk och äpplemos. Handlar du detta på willys kostar det inte mångra kronor per portion, supernyttigt och gott om fullvärdigt protein.

Köp torra kikärtor/bönor och få in vanan att blötlägga och koka för hela veckan på en gång, då blir ansträningen inte så stor.

Linser är mycket billigt och packat med protein! Inte fullvärdigt i sig självt men då det räcker att du får i dig alla essentiella aminosyror över en 2-dagarscykel ungefär så är det inget att oroa dig för om du äter en något varierad kost.

Ica Basic basmatiris, kostar 14kr/kg på min lokala Ica. Passar dessutom väldigt bra i proteinprofil tillsammans med bönor/kikärtor.

Jordnötter är rikt på både fett och protein och mättar väldigt bra, kostar 32 kr/kg på Wills (ca), perfekt att ha i diverse thai-grytor eller som ett mellanmål.

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 22 mars 2018 kl. 22:05:21 »
Tack för alla tips!
Havregrynsgröt är ju en riktigt klassiker för billig frukost =)
Vad är egentligen billigast av pasta, potatis och ris?

Är verkligen jordnötter så billigt?
Käkat en del mandlar det sista, men där ligger ju kilopriset på typ 130 kr  :o

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 24 mars 2018 kl. 11:35:37 »
Tack för alla tips!
Havregrynsgröt är ju en riktigt klassiker för billig frukost =)
Vad är egentligen billigast av pasta, potatis och ris?

Är verkligen jordnötter så billigt?
Käkat en del mandlar det sista, men där ligger ju kilopriset på typ 130 kr  :o

Pasta kan du få för under 9 kr/kg på willys, ungefär likvärdigt med potatis. Ris något dyrare. Men av dessa är ju både ris och potatis nyttigare då pasta bara är vetemjöl. Och ris har betydligt fler kolhydrater och protein än potatis.

Yes! Det är faktiskt sant och helt galet. Köpte innan olika nötter men sedan jag upptäckte detta blir det bara jordnötter. Svårt att motivera ett 4 gånger högre pris för en annan "nöt".

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 26 mars 2018 kl. 07:25:20 »

Ja ris är ju helt klart bäst!

Jordnötter åker rakt in på handlalistan!  :)

P

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 26 mars 2018 kl. 22:25:22 »
Har du/ni kollat på Portionen under tian? Det finns en hel del god mat som är billig att laga. Kan alltid kompletteras med extra protein om så önskas.

https://undertian.com/

/P

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 27 mars 2018 kl. 20:18:44 »

Nej den har jag inte sett innan, nice! Tack!  :)

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 20 april 2018 kl. 10:37:40 »
Har du/ni kollat på Portionen under tian? Det finns en hel del god mat som är billig att laga. Kan alltid kompletteras med extra protein om så önskas.

Fick inspiration därifrån och gjorde en vegansk gryta som blev enormt god!
Den bestod av:
Kokosmjölk
Tomatkross
Tomatpure
Chilisås
Lök
Vitlök
Röda linser
Mango
Banan
Jordnötter
Curry

och serverade med ris!

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 20 april 2018 kl. 10:59:26 »

Fick inspiration därifrån och gjorde en vegansk gryta som blev enormt god!
Den bestod av:
Kokosmjölk
Tomatkross
Tomatpure
Chilisås
Lök
Vitlök
Röda linser
Mango
Banan
Jordnötter
Curry