Författare Ämne: Kan rörelsen FIRE bli för stor?  (läst 1078 gånger)

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 207
    • Visa profil
Kan rörelsen FIRE bli för stor?
« skrivet: 11 mars 2018 kl. 11:29:03 »

Rörelsen kring FIRE och dess anhängare har de sista året fullständigt exploderat. Ett tydligt tecken är att slasktidningar som aftonbladet och expressen skriver om det. En anledning är förstås att börsen gått fruktansvärt bra de sista 8-9 åren och nu har nått fikaborden på arbetsplatser. Hur det kommer gå framöver vet förstås ingen men en krasch kommer att komma för eller senare. Det kommer troligtvis att påverka antalet vanligt folk som intresserar sig för FIRE, men det blir intressant att se i vilken utsträckning. Frågan är dock om det här med tidig "pension" kan blir för stort? Vad skulle det i så fall innebära om säg 20-30 % av en hel generation sparar pengar och slutar arbeta för att de måste vid 40-50? Istället för statens lösning på 65-70?

vooneivo

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Kan rörelsen FIRE bli för stor?
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2018 kl. 10:34:56 »
Min magkänsla säger mig att antalet personer som lyckas spara sig fria är och kommer att förbli försvinnande litet. Effekten på ekonomin som helhet är i storleksordningen avrundningsfel.

Vad som däremot skulle kunna hända är att FIRE används som slagträ i en framtida diskussion om återinförande av någon form av förmögenhetsskatt. Det märks att det sticker i folks ögon när 30- och 40-åringar säger upp sig och blir "pensionärer". Som exempel kan vi ta när Farbror Fri var med i Plånboken i P1 och deras pensionsexpert Mikael Nyman tyckte att det där var ju osolidariskt: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/945630?programid=2778, vid 37:00.

Just det faktum att FIRE nu börjar få en del uppmärksamhet även i traditionell media gör mig lite orolig för en sådan utveckling.
« Senast ändrad: 14 mars 2018 kl. 13:27:56 av vooneivo »

Farbror Fri

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2018 kl. 15:00:22 »
Min reflektion är att den här rörelsen egentligen handlar om frihet en strävan som många människor har men den tar sig olika uttryck i olika tider. Till exempel under krisen 2008-9 så var det mycket "frivillig enkelhet" att leva "off grid" och självhushåll. Detta pågår fortfarande men just nu är det ekonomiskt frihet som har blivit större efter en stark period på börsen. Man ska dock betänka hur få det är egentligen som tar steget (jämfört med hur många det är som bara drömmer men inte gör något) just nu kan jag komma på kanske 4-5 familjer som faktist förverkligat detta i Sverige. Vi var med i flera tidningar under förra året och det var inte för att de ville prata med just oss utan när de ville skriva om detta hittade de inga andra....

Min andra reflektion är att FIRE kräver en hel del av individen i form av driv och jag har svårt att tro att de som blir fria på detta vis sedan skulle sätta sig totalt på sidinjen och inte bidra på något vis. Det skulle innebära att samhället förändrades visst...men troligen till det bättre då fler kan leva i linje med sina värderingar vilket trots allt måste ses som positiv.

Om däremot alla slutade konsumera imorgon tvärt så skulle det absolut bli problem för då har inte samhället möjlighet att anpassa sig till nya förutsättningar.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2018 kl. 17:38:19 »
Jag tror också att den faktiska siffran på människor som lyckas med att gneta ihop ekonomisk frihet är väldigt liten i förhållande till övriga.
Och som ni säger, för den typen av människor så handlar det inte om att sluta jobba. Däremot så både hoppas och tror jag att yngre generationer har ett annat tankesätt när det kommer till fasta anställningar, materialism och konsumism. Fler kommer nöja sig med mindre och inse att konsumera är inte vad livet innebär. Det kan vara en önskedröm, men jag tycker ändå mig se tendenser bland kidsen för det. Bl.a. att det är så oerhört mycket mer vanligt med veganer och vegetarianer bland 15-23 åringar än övriga grupper.

När det gäller eventuell förmögenhetsskatt så gissar jag att den ändå kommer ligga långt över det som behövs för att kunna leva ok på sin avkastning. Förmögenhetsskatt på alla dem som sitter med guldklimpar till hus som är värderade över himlen skulle skapa ramaskri. Eller?

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 15 mars 2018 kl. 08:21:00 »

Man kan ju också sätta detta i relation till USA där rörelsen troligtvis är större än här.
MMM har ca 37000 medlemar på sitt forum, antar att det är det största i ämnet.
Nedskalat till svenska mått så skulle det motsvara ca 1000 medlemmar här, alltså en extremt liten del av den stora massan.

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 93
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 22 april 2018 kl. 14:15:02 »
Nedskalat till svenska mått så skulle det motsvara ca 1000 medlemmar här, alltså en extremt liten del av den stora massan.

Men det vore väl skoj, 1000 användare! Vi siktar på det. Inte för många, inte för få. 

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 22 april 2018 kl. 14:17:08 »
Min magkänsla säger mig att antalet personer som lyckas spara sig fria är och kommer att förbli försvinnande litet. Effekten på ekonomin som helhet är i storleksordningen avrundningsfel.
(...)
Just det faktum att FIRE nu börjar få en del uppmärksamhet även i traditionell media gör mig lite orolig för en sådan utveckling.

Word/QFT på det.

Jag hoppas dock att en del av detta är ett tecken på en överhettad börs och att stämningen lägger sig när det faller och folk ger upp att leva på avkastningen när de ser sin portfölj (ibland belånad) falla som en sten. Tyvärr. Jag tror inte börsen är för alla och inte heller FIRE. Dock är jag helt övertygad om att börsen och FIRE är något för mig, det återstår att se i framtiden om jag har rätt eller inte...  8) ::)

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 30 april 2018 kl. 08:00:41 »
Jag hoppas dock att en del av detta är ett tecken på en överhettad börs och att stämningen lägger sig när det faller och folk ger upp att leva på avkastningen när de ser sin portfölj (ibland belånad) falla som en sten. Tyvärr.

Det måste ju finnas ett samband med antal bloggare och t.ex. att detta forum existerar med att börsen gått såpass bra såpass länge.
De flesta av oss här(ink. mig själv) har kanske inte varit så drabbade av tidigare finanskrascher? Ska bli oerhört intressant att se vad som händer vid ett sånt scenario. Ska även bli intressant att se hur man själv reagerar och mår, klarar man hålla sig till strategin?  :-X

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2 maj 2018 kl. 23:33:12 »
Jag hoppas dock att en del av detta är ett tecken på en överhettad börs och att stämningen lägger sig när det faller och folk ger upp att leva på avkastningen när de ser sin portfölj (ibland belånad) falla som en sten. Tyvärr.

Det måste ju finnas ett samband med antal bloggare och t.ex. att detta forum existerar med att börsen gått såpass bra såpass länge.
De flesta av oss här(ink. mig själv) har kanske inte varit så drabbade av tidigare finanskrascher? Ska bli oerhört intressant att se vad som händer vid ett sånt scenario. Ska även bli intressant att se hur man själv reagerar och mår, klarar man hålla sig till strategin?  :-X

Ja, jag ser fram emot detta med skräckblandad förtjusning. Å andra sidan så är jag fortfarande uttalat i ansamlings/sparfasen och kommer kunna lägga undan mycket i samband med lönehöjningar under kommande år, så jag kan faktiskt ha sådan tur att en kommande sjunkande börs klaffar helt perfekt med mitt långsiktiga ekonomiska liv med ca 8 år kvar till FIRE.

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 18 juni 2018 kl. 19:17:03 »
Effekten på ekonomin som helhet är i storleksordningen avrundningsfel.
Så klokt tycker jag. Normen är så mycket heltid, möjligtvis deltid med småbarn. Så tror vi så ljusår ifrån att FIRE skulle påverka nationens ekonomi.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 26 juni 2018 kl. 12:52:17 »
Skulle vilja påstå att nästan ingen med barn jobbar heltid, framförallt inte kvinnor. Men annars håller jag med om att heltid gäller, allt annat framstår om konstigt i allmänhetens ögon.

På tal om något helt annat så har något Riksrevisionen nyligen beräknat att staten förlorat massor av pengar i skatt p.g.a. ISK och stark börsuppgång. Har diskuterats lite ovan att den största risken med för mycket sparande är att det beskattas ännu mer. Är väl bara att be till gudarna för ett regeringsskifte i höst.
« Senast ändrad: 15 augusti 2018 kl. 12:43:51 av mrFIRE »

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 28 juni 2018 kl. 20:36:37 »
Jag funderar på att gå ned till 80% på mitt ordinarie jobb och lägga en del extra på extrajobbet och andra inkomstströmmar de resterande 20%, samt ta det lite lugnare. Investera ett inkomstbortfall i form av lite mer fritid och udda jobb och förhoppningsvis ändå hamna på en motsvarande 100% inkomst genom att under ett par år använda de där 20% (en dag i veckan, lämpligtvis) för att skapa andra aktiva och passiva inkomstströmmar. Just nu har jag svårt att hinna annat än ordinarie jobbet och en fyradagars arbetsvecka skulle lätta lite på trycket.

Jag kopierar detta till en ny tråd om heltid/deltid!

Lagom av allt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 13 juli 2018 kl. 22:16:29 »
Skulle vilja påstå att nästan ingen med barn jobbar deltid, framförallt inte kvinnor. Men annars håller jag med om att heltid gäller, allt annat framstår om konstigt i allmänhetens ögon.
Jag hänger inte med. Är det en felskrivning och du menar att "nästan ingen med barn jobbar heltid"?

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 15 augusti 2018 kl. 12:44:16 »
Skulle vilja påstå att nästan ingen med barn jobbar deltid, framförallt inte kvinnor. Men annars håller jag med om att heltid gäller, allt annat framstår om konstigt i allmänhetens ögon.
Jag hänger inte med. Är det en felskrivning och du menar att "nästan ingen med barn jobbar heltid"?

Japp, fel av mig! Men nu skall det vara åtgärdat  :)

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 11 september 2018 kl. 10:17:12 »

Rörelsen kring FIRE och dess anhängare har de sista året fullständigt exploderat. Ett tydligt tecken är att slasktidningar som aftonbladet och expressen skriver om det. En anledning är förstås att börsen gått fruktansvärt bra de sista 8-9 åren och nu har nått fikaborden på arbetsplatser. Hur det kommer gå framöver vet förstås ingen men en krasch kommer att komma för eller senare. Det kommer troligtvis att påverka antalet vanligt folk som intresserar sig för FIRE, men det blir intressant att se i vilken utsträckning. Frågan är dock om det här med tidig "pension" kan blir för stort? Vad skulle det i så fall innebära om säg 20-30 % av en hel generation sparar pengar och slutar arbeta för att de måste vid 40-50? Istället för statens lösning på 65-70?

Tror mycket av intresset för investeringar nu ligger i att börsen gått väldigt bra under en längre tid. Vad händer vid -20%. Jag gissar att då är det många som blir brända och hoppar av hela tanken med investeringar. Många som skriver mycket på tex twitter har investerat under endast ett par år, alltså bara under denna uppgångstid.