Författare Ämne: Safe Withdrawal Rate (SWR) 4% ?  (läst 507 gånger)

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Safe Withdrawal Rate (SWR) 4% ?
« skrivet: 11 mars 2018 kl. 11:10:34 »
OnkelTom skriver här en bra genomgång av SWR 4%: http://onkeltomsstuga.se/2015/11/ekonomiskt-fri-ekonomiska-grunder/
Mycket intressant med en svensk tillämpning!
Är det någon som är ekonomiskt fri här i Sverige och har testat detta skarpt och hur i så fall har kalkylerna och tankarna kring pensionen varit?
« Senast ändrad: 11 mars 2018 kl. 11:12:33 av mrFIRE »
5000:- /mån = FIRE vid 50 

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Safe Withdrawal Rate (SWR) 4% ?
« Svar #1 skrivet: 9 april 2018 kl. 06:44:56 »
Hej
Jag skrev om mina tankar om det för någon vecka sedan.

Kortfattat så tänker vi inte behöver lämna mer efter oss än vårt boende så räknar med att tömma depåerna under uttagsfasen. Räknar också med pensionssiffror enligt minpension.se. Så väldigt låg pension räknar vi med.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 9 april 2018 kl. 20:41:22 »
Slänger upp länken till den också:
https://ekonomitankar.blogspot.se/2018/03/4-regeln-eller-inte-min-utrakning.html

Tycker det låter rimligt med att det räcker gott och väl att lämna efter sig "bara" boendet!

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 10 april 2018 kl. 10:33:08 »
Ja vi resonerar så iaf, ett boende i arv är mer än bra.
Och förhoppningsvis har vi väl uppfostrat våra barn tillräckligt bra så de klarar sköta sin egen ekonomi och inte är beroende av arv från oss.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 13 april 2018 kl. 07:38:47 »
Ja precis!
Vår plan är pension runt senast 50 och då blir det att eventuellt knapra på kapitalet fram till tjänstepension kickar in vid 55(detta lär väl dock höjas innan dess).

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 22 april 2018 kl. 14:48:52 »
Alla mina beräkningar är utifrån SWR 4%, mest eftersom det verkar vara standard i FIRE-kretsar. Men jag gissar på att jag kommer sluta på 3% då jag antagligen kommer att jobba med något väldigt roligt om några år. Jag har lite planer och även om jag vill akta mig för OMY-syndrome (“just One More Year”) så tänker jag att det skulle vara kul att trappa ned lite om jag ändå trivs på jobbet och har en rejäl hög med pengar som säkerhet om jag skulle tröttna (FU-money).

Paradoxalt nog så tror jag att det kommer bli roligare att jobba ju mer oberoende jag blir av jobbet. Ser fram emot att komma närmare och närmare att helt vara frikopplad från inkomstbehov.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 16 maj 2018 kl. 09:18:55 »
En riktigt grundlig genomgång av olika strategier kring uttag:
https://rikatillsammans.se/uttagsstrategier/

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 30 augusti 2018 kl. 11:07:33 »
Tänker som så att när vi har ett sparande, kombinerat aktier och fonder, där vi kan leva bra på 4% så är vi fria.
Då kommer jag i december varje år sälja av det vi behöver i "lön" kommande år och föra över till vanliga bankkontot.

Sen får resten vara kvar och växa ett år till, både genom värdeökning och aktieutdelningar.

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 30 augusti 2018 kl. 13:24:30 »
Jag kommer runda av livet som löntagare med att jobba ihop en buffert på ca 200-400k som jag ska leva på två första åren som FIREd. Då lever jag hela tiden med två års framförhållning. Så, 2025 tar jag ut det jag ska leva på 2027, men använder det inte.

Om börsen sjunker mycket kan jag istället avvakta då jag fortfarande har ett par års leverne i reda pengar. Kanske t o m en rullande lösning med statsobligationer, på räntekonto eller på något annat säkert sätt.