Författare Ämne: Rich dad poor dad - Robert Kiyosaki  (läst 297 gånger)

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
Rich dad poor dad - Robert Kiyosaki
« skrivet: 11 mars 2018 kl. 10:37:05 »
Har ännu inte läst denna förmodade klassiker, men den ligger på läslistan. Hur bra är den egentligen och går den den att tillämpa i sverige? Tänker att den är kraftigt amerikaniserad.

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: Rich dad poor dad - Robert Kiyosaki
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2018 kl. 20:30:31 »
Jag har läst den och det jag tar med mig är främst assets & liabilities, se detta klippet som förklarar det bra: https://www.youtube.com/watch?v=Sz0PVtO6mfY

Igen raketforskning direkt men jag hade inte riktigt tänkt på det sättet innan, det var lite som att poletten trillade när jag läste det stycket.

Som du säger är den mycket amerikaniserad och mycket går inte att tillämpa här, exempelvis skatteupplägg. Även en hel del om att tjäna stora pengar på fastigheter genom att köpa billigt och sälja dyrt, vilket jag inte ser som möjligt i Sverige idag med tanke på vår bostadsmarknad.

Boken är lättläst och inte särskilt tjock. Jag lånade den på biblioteket och det var helt klart värt det.

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2018 kl. 21:48:19 »
Ja jag har misstänkt det, men ska såklart ändå läsa den vid tillfälle! Tack för input och jag lägger upp länken bland de andra youtubeklippen också! =)

P

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2018 kl. 22:16:34 »
Boken är läsvärd och en del saker som den tar upp är intressanta. Jag tycker den är värd att låna på biblioteket och gå igenom. Men den har ingen given plats i min bokhylla.

/P

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil