Författare Ämne: Corona-krascehn  (läst 319 gånger)

Jeppe

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Corona-krascehn
« skrivet: 16 mars 2020 kl. 15:51:41 »
Uj uj! Så kom då den svarta svanen - och med vilken fart den kom.

Sålde idag av det mesta av mina aktier. Trist förstås eftersom de tappat 25 - 30 % sedan årsskiftet.

Jag gör det då jag tror börserna kommer falla ytterligare.
Det är ingenting jag vet säkert naturligtvis, bara en hunch jag har.
Länderna stänger ju ner allt fler verksamheter över hela världen.
Jag kan inte se hur vi kan undslippa en recession nu.

Hade jag varit yngre, ja då hade det kanske varit vettigt att bara övervintra och tänka att börden kommer tillbaka.
Vilket den säkert kommer att göra, det tror jag också.
Men jag tror det kan dröja, och orkar inte vänta så länge.

Solnamannen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
SV: Corona-krascehn
« Svar #1 skrivet: 13 april 2020 kl. 11:35:59 »
Den svarta svanen är i allmänhet inte bränslet - utan gnistan som tänder bränslet. Den sista droppen som får bägaren att rinna över. De är fröet, men det som avgör dess effekt är jordmånen vi stoppar det i.

Bränslet, bägarens innehåll och jordmånen - vad är då det? Allas våra gamla synder skulle jag säga. Skulder, dåliga kontrakt, skrala marginaler, dålig beredskap/riskkontroll och för högt risktagande.

Det är när ridvattnet drar sig tillbaka som man ser vem som badade utan badkläder, och jävlar i min låda vad stora delar av världen ägnat 2008-2019 åt att nakenbada. Det skrämmande är hur stark den sociala pressen varit, tryggheten i att följa strömmen och göra som alla andra... För det har fått effekten att väldigt många människor/företag kommit att bada nakna utan att vara medvetna om att de gjort det. Tills nu.

Vad jag varnade vagt för redan i finanskrisen 2007-2009 är att det svenska samhället redan då var inne i en tydlig kreditexpansion som drev konsumtion och med det ekonomin/sysselsättning/löneutveckling. Sedan dess har det som bekant spårat ur fullständigt. Inte minst från 2013 och framåt har jag löpande beskrivit och varnat för bränslet, den alltmer fulla bägaren - och jordmånen. Och flaggat för att det inte är en fråga om gnistan/droppen/fröet kommer - utan när. Alla stora kreditexpansioner i världen sedan flera hundra år har alltid (utan undantag) slutat i kris/krasch. Ingen kan komma och säga att den dåliga jordmånen med extremt uppskruvad belåning av i stort sett allt i flera lager, små marginaler, dålig beredskap/riskkontroll etc kommer som någon överraskning - även om kinasjukan (gnistan) gjorde det.

"It´s not what we don´t know that gets us in trouble, it´s what we know for shure that just ain´t so" - Mark Twain

Inte minst alla jäkla räddningspaket med tryckta pengar är det svårt att till 100% säga att det är nu denna kreditexpansion rasar samman, men det är väldigt mycket som talar för det - och jag agerar nu i princip som att så kommer att ske. Som jag skrivit om tidigare drog jag ner min risk ganska rejält under sommaren 2017. Det kostade mig lite hösten 2017 och 2018, däremot kostade det mig en del i rusningen på börsen 2019. Det jag haft på aktiemarknaden har kompenserat lite av detta genom att ge bättre avkastning än index (min småbolagsportfölj låg innan nedgången 2020 på en genomsnittlig årlig avkastning om 21-22% sedan start 2015, nu är den nere kring 13-14%). Mycket av den förlorade avkastningen 2019 har jag dock tagit igen under vinter/vår 2020. Med tjänstepensioner ca 50/50 aktier/räntor där delar av det räntebärande varit investerade i euro och USD har motståndskraften varit väldigt bra nu. Men som sagt, jag springer inte benen av mig att köpa riskfyllda tillgångar. Jag fortsätter att varje månad öka lite i småbolagstemat, och månadssparar i indexfonder via "storbolag", men summorna är ganska små i relation till mitt löpande överskott. Jag är skuldfri, lever i frivillig enkelhet med stora marginaler, har bra anställningstrygghet och bidar min tid. Men jag är väldigt redo att växla upp. Jag kan tänka mig att låna ganska aggressivt och investera om bra tillfällen ges.

”He is richest who is content with the least” -Socrates