Författare Ämne: Utdelningsaktier  (läst 754 gånger)

Trendsökaren

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
SV: Utdelningsaktier
« Svar #30 skrivet: 17 november 2019 kl. 11:38:02 »
Det verkar som det är ett kraftigt ökat antal besökare till detta forum. Jag vet inte orsaken till detta. Jag kan inte utläsa statistiken. Denna  tråd har fått mera besök. Jag har tyvärr av okänd anledning fått en annan relativt populär tråd stängd.

Men jag kommer antagligen skriva och kommentera något även fortsättningsvis. Möjligtvis justera titeln på denna tråd lite.

Om man vill att detta fora skall klara sig i ett alldeles för brötigt internet så behövs mera skribenter och sådana som vågar fråga och ge sina kommentarer. Ta livet både lättsamt och allvarligt.

Min drivkraft är miljöfrågorna och samtidigt mina behov att leva ett bra liv tillsammans med mina närmaste och ett antal nära vänner samt min och familjens hund samt om möjligt ha intressnanta uppdrag.
............

Man kan med rätta diskutera detta med utdelnings- kontra tillväxtaktier som här:
https://hernhag.se/

Själv sä är jag alldeles för bunden till konceptet tillväxt för att bortse från detta. Finns det tillväxt i rimligt värdesatta aktier.?

Några sådana exempel har jag nog fångat upp i Nobina och Nordic Waterproofing.

En aktie som sista veckorna efter köp gått bra är Vestas Wind. Denna har dock högre värdering med ett P/E tal på 26 och direktavkastning på 1,2 %.

Det finns tillväxt och värdeökningar även i högt värderade bolag som typ Nibe.
Rapport och så ökar aktien med 2 %.
..............

Jag började med aktier samtidigt med sonen som arbetat med rådgivning m m till bolag i säljfrågor.

Han är helt uppenbart mera noggrann än vad jag är och gör egna grundliga analyser samt värderar affärsidé, ledarskap. marknad m m. Detta av bolag som är små. Tyvärr har jag nog inte riktigt varit lyhörd tillräckligt och missat en del idéer som senast Generic. Skämskudde på. Köpte dock under en dipp under rapportdagen och ligger åtminstone plus. P/E talet är 19 och direktavkastningen 2,1 %.

Mitt  sökande har dock focus på rimligt värderade bolag och i bolag som i vid mening inte skadar klimatet samt där man kan tro att tillväxt kan ske.

Generic är en typ av bolag som säljer olika typer av tjänster. Det verkar som att ju mera de säljer så ökar marginalerna på bra sätt. Så sker ju inte per automatik i alla bolag eller så är marginaltillväxten lägre eller så ökar inte försäljningen. Ett bolag som säljer konsulttid har svårare att öka marginalen utan måste anställa fler konsulter. Lite ytliga reflektioner.

Nästa vecka skall jag pröva några idéer ock kanske avsluta några andra.

Ett bolag som jag har och vars kurs utvecklats negativt är Neste. Jag behåller dock denna.

........
« Senast ändrad: 17 november 2019 kl. 14:52:00 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: 18 november 2019 kl. 17:15:03 »
Sålt SSAB och köpt Doro för slanten med avsikt att söka överleva ett tag.

Alla vet nog att Doro är en enkel typ av mobiltelefon.

Sista rapporten Finns detlite framgång i och  så kan man kanske ana något.

Det är en aktie som är gemensam med sonens portfölj.

Vad kan anas eventuellt.
- man har ny försäljningschef
- man har en ny serie telefoner som säljs över världen.
- man har påbörjat en resa till tjänsteföretag inom omsorg/vård
- man har köpt in sig i England.

Jo jo en amatörs betraktelse

...........
Generic sweden har gjort en kursreaktion idag som man kan skaka huvudet åt. Missade ju köpa innan rapport trots rekommendation. Men sedan köp upp 30 % :o. Lyckades igår köpa en post när daytraderna tog en kaffepaus.

Snart skingras dimmorna efter daytraderna och andra mera spekulativa agenter. Det här en extremt liten aktie. Vad eventuella analytiker kommer att skriva är också avgörande både på sikt och närtid. Hoppas på förstånd.

Nu är vi inne i detta. Tänkt på lite sikt. Så bara att hålla i mössan.

« Senast ändrad: 18 november 2019 kl. 22:31:07 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: 22 november 2019 kl. 08:08:45 »
Har inte skrivit här på några dagar.

Min/hustruns relativt små portföljer där vi försöker pröva aktier. Vi har delvis samma aktier som sonen.

Men förs två innehav som vi inte har gemensamt och som gått bra är Vestas Wind och kollektivtrafikoperatören Nobina.

De gemensamma innehaven som är detsamma som sonens som gått bra är:
Generic Sweden
Nordic Waterproofing.

Igår köpte vi Ferronodic som säljer Volvos tyngre fordon, grävskopor mm i Ryssland. Rapporten nu på morgonen verkar bra.

Idén med de senare innehaven är att hitta lite lägre värderade aktier som verkar vara i gott mod.

Vi har också två andra aktier samma som sonen vilka är Doro samt Proact IT.

« Senast ändrad: 22 november 2019 kl. 09:10:22 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: 1 december 2019 kl. 10:35:39 »
Helt uppenbart så har detta fora ett ökat antal besökande. Jag vet inte varför eftersom jag inte har tillgång till statistiken. Vore ju bra om fler ville engagera sig något mera. Själv har jag tidvis problem med ork.

Nobina vann en upphandling av kollektivtrafiken i Malmö. Aktien ökade då över 3 %. Direktavkastningen fortfarande över 6 %.

Ett bolag som Nobina har höga uppstratskostnade. Avtalen innehåller också en möjlighet att få mera betalt om man ökar antalet resande. Det är utanför min bedömning om Nobina är duktiga på.detta men man verkar väl ha ok personalpolitik. Man elektrifierar också bussarna. Hur detta eventuellt ökar antalet resänerarer verkar vara en uppgift som är svår att få tag på. Försäljningen av elbussar har fördubblats från låga nivåer i år. Andelen är nu 5,6 av den totala bussförsäljningen.

Volvo som exempel har både vanliga elbussar såsom ledbussar för 150 passagerare.

............
« Senast ändrad: 1 december 2019 kl. 15:38:46 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: 1 december 2019 kl. 15:57:36 »
Jag har Bosjö Fastigheter i portföljen som är en så kallad enfastighetsbolag. Att det är just Bosjö har ingen speciell betydelse mer än att jag då och då träffar en anställd på Ellos som är hyresgästen.

Direktutdelningen kommer fyra gånger per år  och är på 6 % årligen. Kursuppgången har varit på ett år från 120 kr per aktie till 156 kr. Aktien är faktiskt lite småvolatil. Det verkar finnas någon som försöker driva kursen nedåt eller uppåt genom sälj/köp av enstaka aktier till låga eller höga priser.

Ett sådant här bolag har egentligen inga kostnader. Lokalerna är ju leasade av kunden. Det som händer i bolaget är ju att leasingavgiften höjs årligen och att räntekostnader förhoppningsvis blir mindre. Så länge vi lever i en lågräntemiljö så kan det ju bli så.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/11/28/sa-skapar-du-din-egen-fastighetsportfolj.html

https://blogg.nordnet.se/enfastighetsbolag/
« Senast ändrad: 1 december 2019 kl. 16:08:41 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: 2 december 2019 kl. 21:36:00 »
Jag har varit på mitt uppdrag och även fått julmat. Tycker att jag egentligen inte gjorde något avtryck idag. Men hade redan via mail redovisat. Ibland blir man lite stum i kroppen.

Så är det nu. Hunden bryr sig inte.
.….............
Jag har tidigare skrivit att vi har innehav av Generic. Idag uppmärksammades aktien av Börsveckan och den gick upp 28 %. Men sedan jag själv köpte så har den gått upp 40 %. 

Det var min son som satte oss på spåret.

Den som vill läsa om Generic kan läsa både nyheter samt forumdelen som innehåller en genomgång av aktien. Normalt skulle jag inte hänvisa till ett fora men gör det denna gång.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/151277/generic-sweden

Detta är inget köpråd obs.

.......
« Senast ändrad: 2 december 2019 kl. 22:32:14 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: 3 december 2019 kl. 19:35:57 »
Ett köpråd om intresse och tid saknas är att ha indexfonder.

Men jag skulle nog välja bort Avanza Zero eftersom den vilar på ett litet index som ju också Inte är representativt  för den allmänna börsen. Man kommer ju bara äga stora bolag och slagsidan är väl mot banker.

Även Investor kan vara ett bra innehav.

............

Idag inleds väl en klimatkonferens

https://www.efn.se/bors-finans/borslunch-03-dec-2019/
« Senast ändrad: 3 december 2019 kl. 19:38:34 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: 5 december 2019 kl. 06:38:13 »
Anledningen till att jag/vi började med aktier var sonen. Han är också relativt ny. Han har bl a arbetat med rådgivning och säljstöd åt olika IT företag. Portföljen är ytterst fokuserad. Jag har börjat följa honom. Bäst har Generic gått som i min portfölj ökat med 50 % på ko

Proact är ett företag med inriktning på datalagring.  Kursen i maj var uppe i 250:kr men föll ner till 150 kr drygt. Den värderades då som köpvärd d v s som relativt lågt värderat men med möjlighet till momentum.

Idag är kursen 188 kr efter gårdagens redogörelse från företaget. Tillväxten 10 % och vinsten före EBITA .

Ta det inte som som ett köpråd.