Författare Ämne: Utdelningsaktier  (läst 401 gånger)

Trendsökaren

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 158
    • Visa profil
SV: Utdelningsaktier
« Svar #15 skrivet: 1 november 2019 kl. 18:35:24 »
Jag försöker ha ett portföljtänk på min lilla samling av aktier med blandning både gällande branscher och risknivåer och vad som jag bedömer konjunkturkänslighet och med viss slagsida åt hållbarhet. Just nu är det 9 aktier och börjar med den 7:e i storlek.

Mitt val bland skogsbolagen blev Stora Enso

Ett av de bättre svenska bolagen på hållbarhet.
http://anlaggningsvarlden.se/stora-enso-prisas-hallbarhet/

Det finns en svag personlig koppling till bolaget genom att jag för många år sedan var anställd på dåvarande  Papyrus. Då var denna fabrik det enda som var direktägd av familjen Wallenberg. Det fanns en fond som betalade tandläkare m m för alla som arbetade där. Men Papyrus såldes till Stora som senare fusionerade till Stora Enso.

Märkligt nog kom jag långt senare att medverka i en film som gjordes i samband med nedläggelsen av fabriken. Jag berättade bland annat om män och kvinnor bland annat om jag inte fick göra en kvinnas arbete. Det berättas också om, fast inte av mig, att man tog med sig saker hem såsom undanlagt smörpapper. Vid något tillfälle behövde jag lite papper typ 4000 ark. Det kom en pall och ingen faktura. Så det fanns papper för år av användande.

Bilden föreställer inte mig men en liten del av renseriet där man tog emot timmer, barkade, sågade och körde igenom stockarna genom en gigantisk tvätttrumma för att få bort den sista barken.
https://digitaltmuseum.se/021015963709/nya-renseriet-pa-papyrus-den-10-8-1961-en-man-ar-med-pa-bilden

Vid senaste rapporten för några dagar sjönk kursen kraftigt men återhämtade sig mestadels.

Nu har Swedbank idag föreslagit Stora Enso som ett lämpligt mera kortsiktigt tradingobjekt för att spekulera i en uppgång
https://www.swedbank-aktiellt.se/analyser/teknisk_analys/2019/10/30/storaenso.csp

Fast jag skall försöka vara långsiktig och förhoppningsvis bygga innehavet något större.

Direktutdelningen på nuvarande kurs  är 4,13 %

« Senast ändrad: 1 november 2019 kl. 19:01:48 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 2 november 2019 kl. 09:08:58 »
Vårt största innehav, just nu, är busskörarbolaget Nobina.
direktavkastningen är hög på 6,2 % vilket torde vara anledningen till att äga bolaget. Priset på aktien tycks de senaste åren pendlat kring 60 kr.  För oss är aktieägandet i Nobina ett försök att hitta ett ankare med relativt låg risk. Ett innehav kanske på några års sikt.

Det finns dock en köprekommendation med målkurs på 70 kr och en rekommendation på behåll med en målkurs motsvarande dagens kurs.

Att ha hög andel kollektivåkande i större städer torde vara en av grunderna för att överhuvudtaget lyckas med ett långsiktigt hållbarhet. Nobina använder hög andel fossilfria bränslen och tycks också på egna meriter gå över till till elbussar. Av alla sålda bussar i år är 5 % elektrifierade vilket är en fördubbling mot 2018.
Det som jag sett som uppgift är att förarna tycker att arbetsmiljön blir bättre med elbussar. Hur tänker resenärerna och kommer detta bidra till att öka resandet med kollektivtrafik.

På det personliga planet har vi i familjen åkte en del buss eftersom vi enbart ägt en bil.

Nobina har gett ut en så kallad Grön Obligation för att finansiera elbussar, laddinfrastuktur samt bussar som skall köras på fossilfria bränslen. Det är ett sätt att hitta en finansiering med låg ränta.
https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/nobina-ab-nobina-emitterar-gron-bussobligation
« Senast ändrad: 2 november 2019 kl. 09:24:46 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 2 november 2019 kl. 16:52:03 »
Som tredje största innehav är det just nu Wallenbergstyrda investmentbolaget Investor. Direktavkastningen är också just nu 2,63 %.

Gällande hållbarhetsarbete verkar de vara bäst bland investmentbolagen enligt denna artikel i DI. Jag betvivlar inte detta.
https://www.di.se/nyheter/investor-hallbarhet-integrerad-del-av-vart-arbete/

Aktien tycks ju prestera bättre än en normal indexfond. Indexfonder saknar ju vanligtvis styrning.

Investmentbolag som ju äger andra bolag värdesätts som aktie och inte som fond. Ett investmentbolag kan äga mer eller mindre än vad det är värt på börsen. Investor äger mer substansvärde än det själv är värt på börsen.

https://investmentbolag.net/investmentbolag-substansvarde/

« Senast ändrad: 2 november 2019 kl. 17:56:50 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 3 november 2019 kl. 10:23:37 »
Det finska bolaget Neste är världens största tillverkare av HVO. i storlek är det femte största innehavet i vår portfölj. HVO är förnybar diesel tillverkad exempelvis av  fetter från livsmedelsindustrin, tallolja och andra restprodukter. De har idag 3 raffinaderier och kommer utvidga tillverkningen 2021. Preem tillverkar HVO av tallolja i Göteborg men raffineras tillsammans med fossil råolja. ST1 planerar att starta produktion av HVO 2022 i Göteborg.

Neste har lämnat bra rapporter och ökat utdelningen vilket under året lett till kraftiga kursökningar.

Jag kör idag helt på HVO100 liksom det företag som jag är något verksam i. Alla arbetsfordon körs på ren HVO som levereras i tank.

HVO minskar utsläpp av CO2 kraftigt och utsläppen av partiklar och NOx minskar något.

Neste har nu påbörjat försök med biobaserad plast som skall klara ett livsmedelsgodkännande.
https://www.neste.se/releases-and-news/circular-economy/neste-och-lyondellbasell-tillkannager-produktion-av-biobaserad-plast-fran-fornybara-material-i

..............
Jag skriver inte köpråd. Alla får söka finna sin väg. Detta är enbart mina egna ofullständiga resonemang.
« Senast ändrad: 3 november 2019 kl. 12:07:09 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 5 november 2019 kl. 06:40:29 »
Kyckling är den animaliska produkt som ger minst klimatutsläpp. Försäljningen av kyckling i Sverige har stadigt ökat med undantag för 2018. Detta år var det på många ställen eldningsförbud inkluderande grillning vilket drabbade försäljningen av kyckling.

Innehavet av aktier i Scandi Standardär ett av de minsta. De har separata varumärken i alla nordiska marknader och i Irland. Varumärket i Sverige är Kronfågel.

Rapporten för Q3 kommer imorgon. Den senaste rapporten Q2 var positiv.

En av anledningarna till att ha något med inriktningen mat är väl att det inte påverkas av konjunkturer.

Direktutdelningen på dagens kurs är 2,8 %.

Personligt:
Själva äter vi något mera kyckling än tidigare oftast tillagad hel. Under sommaren grillar vi och mildröker vi den. Som rökved använder egentillverkad huggen av körsbär. Även ek kan förekomma vilket ger en något kraftigare röksmak.  I lägenheten kan den tillagas i lergryta.

« Senast ändrad: 5 november 2019 kl. 08:04:53 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 5 november 2019 kl. 20:11:01 »
Jag har alltså påbörjat en komplettering av trendspaning till att försöka skapa en mera kanske långsiktig portfölj med aktier med viss inriktning på hållbarhet och utdelning. Detta påbörjades för 14 dagar sedan och stegvis har jag köpt mestadels av medel från en räntefond. Bolag som jag köpt och funnit inte ha bärkraft just nu har snabbt sålts.

De listade bolagen i ordningen ”störst går först” och siffran är utvecklingen sedan köp i procent. Några aktier har bara ägts några dagar. Nobina och Investor l är också kompletterade. Nordic Waterproofing har minskats.

Nobina 5,4 %

Bosjö fastighet - 0,7

Investor 1,2

Stora Enso 3,9

Nordic Waterproofing 8,9

Neste 0,4

Scandi Standard 0,7

Vestas Wind 0,0

Essity -0,3

Knowit 3,0

Så har det blivit. Det har inte varit helt enkelt att hitta saker som jag inte upplever för högt värderat. Hög värdering behöver dock inte vara fel.

Det finns kanske bättre IT-bolag än Knowit i avseende på hållbarhet typ ÅF Pöyry men de senare har ju varit under fall.

Bosjö Fastihgheter har inget innehåll som kan ge hållbarhetspoäng. De leasar ut en fastighet och kunden ansvarar för all fastighetsförvaltning.
...............

Vi hade en liten post i Climeon men såldes helt innan rapporten som ju ledde till kraftigt kursfall. Svårt att säga vad som fick mig att sälja men det är inte säkert att förmågan att sälja motsvarar själva produktens värde. Jag vet dock inte om det är så.

SEB ägdes ett kort tag innan jag fann att kanske att Investor kändes bättre.

Catellum såldes med liten förlust innan den rasade. passar nog bra i vilken portfölj som helst men den får värka klart.

« Senast ändrad: 5 november 2019 kl. 22:36:26 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 6 november 2019 kl. 08:34:55 »
Kycklingbolaget  Scandi Standard gav en positiv rapport idag med resultatförbättringar. Detta är ju dock inte en garanti om att aktiekursen ökar. Det får vi dock se när börsen öppnar.
https://www.di.se/live/vinst-och-forsaljningslyft-for-scandi-standard/

Nu söker jag ju inte bara att förstå om ett bolag ger och kommer att ge vinst. Det är väl en helt nödvändig sak för attjag skall vara aktieägare.

Men även annat är ju viktigt för mig såsom vad företaget gör och om de lyckas att driva sitt eget förbättringsarbete gällande miljöfrågor och effektiviseringar. Här ett pressmeddelande från Scandi Standard där de beskriver hur de lyckas med att använda mindre plast och mera återvunnen samt har ambitionen att minska användandet av kombinerade material.

https://investors.scandistandard.com/sv/pressmeddelanden/sa-vill-scandi-standard-minska-plastforbrukningen-1719946

............

Det tycks som att aktiekursen ökar, just nu upp ca 5 %.

« Senast ändrad: 6 november 2019 kl. 09:32:03 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 6 november 2019 kl. 12:27:16 »
Igår bestämde jag mig att nästa aktie att pröva är Volvo.

Det var pressmeddelandet om att Volvo Buss fått en rekordorder på 157 av deras nya elbuss som också är en ledbuss.
https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/ab-volvo-volvo-far-europas-storsta-order-pa-elbussar

Lämpligt kom idag att deras två nya eldrivna lastbilar kan köpas.

Det finns hur många köprekommmendationer som helst på Volvo. Så kombinationen av nya hållbara produkter och dessa köprekommendationer gör oss nu till ägare av Volvo fast vi kör tyskt.

Personligt:

Elbussarna kommer att köra i Göteborg, Mölndal och Partille där vi också lever vilket ju gör det här med elbussar i kollektivtrafiken extra trevligt.

I det företag som jag har uppdrag i har man pratat om att det vore bra om att vissa stadsnära transporter skulle elektrifieras.

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 7 november 2019 kl. 14:14:33 »
Alltså jag skriver och småsparar efter mitt huvud. Så andra bör ju göra efter sitt. Men jag har de senaste åren levt i en hållbarhetsdiskussion gentemot ett bolag vilket genomgått en förändring. Sedan ett personligt intresse.

........

Men kycklingbolaget Scandi Standard rekylerade ner till under 70 kr där jag åter blev köpare med mindre summa. Det kom två nedgraderingar av två köprekommendationer idag. Nu verkar kursen åter vara över 70 kr. Rapporten igår var positiv.

Rätt eller fel men den finns i vår hållbarhets- och utdelningsportfölj.

.............

Vestas Wind släppte sin rapport idag med påtaglig kursökning. Alla parametrar slog de så kallade förväntningarna.

Dagens vindkraft är idag en mycket konkunkurenskraftigt. I USA så ökar naturgas och vindkraft mest sedan följt av solenergi. Kol fortsätter minska.

Gamla vindkraftverk blir olönsamma gentemot de nya större vindkraftverken. Beställare och ägare av nya vindkraft är nog många gånger pensionsfonder som söker stabila former av placeringar. Detta gör också att marginalerna minskar.

Så min slutsats blev att äga en tillverkare skulle kunna vara en lönsam del av kakan.

Trevligt att Vestas Wind ökar beställningarna och att man lyckas upprätthålla marginalerna.

https://borsvarlden.com/artiklar/vestas-resultat-battre-an-vantat-i-tredje-kvartalet-aviserar-aterkop-for-upp-emot-15-miljarder-danska-kronor/

Förhoppningsvis så kommer beställningar av vindkraft öka på sikt även om ekonomin i övrigt har det lite kämpigt.

......
« Senast ändrad: 7 november 2019 kl. 14:20:01 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 8 november 2019 kl. 10:49:06 »
Jag har nu kompletterat våra innehav med ABB och Castellum.

Just nu har vi 13 aktier som innehåller både defensiva och cykliska bolag i olika branscher samt aktier med olika direktavkastningar. Även ett investmentbolag finns med som ett av de större innehav för att ge ytterligare spridning.

Två av de större innehaven är defensiva genom ett kör bussar i kollektivtrafik med relativt långa kontrakt samt ett fastighetsbolag som leasar ut sin ägda fastighet. Båda två har en direktavkastning på över 6 %.

Två av de mindre innehaven  har ökat kursen med över 10 % sedan köp. Speciellt roligt är att Vestas Wind har slagit alla förväntningar. Två av de mindre innehaven, Volvo och Neste har backat något sedan köp.

Allt kan ju dock ändras. Men försöker hålla ett trendperspektiv med hållbarhet i focus. Jag har dock inget focus på högsta möjliga risk och därmed möjligheten till extra vinst. Det kan dock gå åt skogen ändå.

............

Det som förvånar mig är att många är fokuserade mot indexfonder eller mot utdelningar helt utan tanke på förväntade kursrörelse.

Det är exempelvis väldokumenterat att småbolag kollektivt ger bättre växt än stora bolag. Detta om man ser över en börscykel. Nu rekommenderar jag inte att vara helt investerad i en småbolagsfond.

Investmentbolaget Investor kan för indexföljaren vara ett bra alternativ som inslag i en portfölj. De är verkligen billiga förvaltare och är också aktiva i sin styrning. Läste att 42 % av de noterade bolagen de äger nu har som mål att följa Parisavtalet. Det är bara för mig att tacka.

Det onoterade bolag som jag är aktiv i är värt några miljarder, ger någotökad utdelning och  lyckades bli helt fossilfria i år men det har tagit många år att komma dit. Det är finns nog inga riktiga tumregler hur man gör. Men styrningen är viktig både gällande lönsamhet och hållbarhet.

Så ser jag på det.

« Senast ändrad: 8 november 2019 kl. 15:34:24 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 9 november 2019 kl. 10:32:29 »
Eftersom ingen annan reflekterar kring det jag skriver så några försök till klargörande.

Jag har gett ett eget förenklat exempel på investeringsstil. Det är varken i sig sämre eller bättre än annat. Man är så att säga på intet sätt en sämre eller bättre människa beroende på sin investeringsstil  möjligtvis en bättre eller sämre investerare. Det senare kan dock bara förstås utifrån vad som man själv vill uppnå.

https://finanskursen.se/investeringsstil/

Att ha ett stråk av hållbarhet i portföljen passar mig/hustrun och som också passar mig som trendsökare eftersom trenden kan skydda investeringen. Så länge som man inte är inne i en bubbla.

Så man kan hitta sin egen stil.

Min är påverkad av ”modern portföljteori”
...........

FIRE verkar åtminstone delvis vara ett koncept lite baserat på tumregler. Detta behöver inte vara fel men kanske enligt mening inte alltid optimalt. Exempelvis så är det väldokumenterat att småbolag som kollektiv utvecklar sin kursbättre än index med större bolag. Placera belyser detta här.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/11/06/placeras-svenskas-smabolagsfavorit.plc.html

Fördelen med indexfonder är att steget till aktier är så lågt som det kan bli.
................

Är hållbart sparande ett sätt att påverka?

Det jag kan säga är att det är hur vi lever, arbetar och styr som är avgörande.

Kan styrningen påverkas av hur vi sparar?

.........
Jag råkar veta att Solnamannen sysslat med lite småbolag i en separat portfölj.  Kanske erfarenheter?

« Senast ändrad: 9 november 2019 kl. 12:56:41 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
SV: Utdelningsaktierånger
« Svar #26 skrivet: 11 november 2019 kl. 16:22:02 »
Hade idag funderingar av olika skäl att sluta skriva på forat. Men det tycks av okänd anledning vara ett ökat antal besökande. Det kanske blir fler skribenter.
........

Läste på en blogg ett seriöst inlägg om hållbart sparande. En gedigen genomgång.

Sedan blir det någon som skriver om att han (? ) att FN är korrupt och att han minsann sparar för att tjäna pengar.

Nu är det inte så att det alltid går att tjäna pengar på trender och det kan vara svårt. När Obamacare genomfördes så tjänade jag pengar på denna trend, typ men andra gånger är det svårare.

Nu är det så att hållbarhet med hög sannolikhet blir en ny trend. Pengarna skramlar dock inte in på ett självklart sätt. Bolag kan misslyckas o s v. JagVi har ju bara ägt aktier ett kortare tag eftersom jag tänkt bort bolagsrisken i trendspanande. Jag har också haft inslag av ränta samt globalt.

........

Det här är inga råd utan en ögonblicksbild av de positiva inslagen. Första köpet i byggandet av en aktieportfölj gjordes för en månad sedan. Sedan stegvis byggt ut med nya bolag samt kompletterande köp.

OMXS30 är just nu idag ner - 0,6.

Mitt absolut största innehav Nobina med kompletterande köp har ökat i genomsnitt över 8 % och idag ökat med ca 3,6 %.

Vestas  har jag ökat idag och har efter detta en genomsnittlig ökning på 10 %  varav 0,5 % idag.

Knowit har jag kompletterat i morse och har genomsnittligt ökat 4,2 % varav 0,8 idag.

Nordic Waterproofing har ökat med 11 % varav 0,8 idag.

Lilla bekymret kycklingabolaget Scandi Standard har idag ökat med 2,5 men har gått svagt men plus.

Stora Enso förvånar mig och är kompletterat idag och har efter detta ökat med 4,1 i genomsnitt varav 0,9 idag.

.......
Klart att det finns aktier som haft det något tuffare i varierande grad  som Neste, Volvo, Bosjö, ABB och Essity. Men inget som kan jämföras med det positiva.

Observera att detta bara är en ögonblicksbild.

..........

« Senast ändrad: 11 november 2019 kl. 18:52:23 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 13 november 2019 kl. 10:44:58 »
Gjort några ändringar i portföljen.

Bl a sålt kycklingbolaget Scandi Standard som stått och stampat. Läste på Placera en analys också. Det har gått ihop men inte gett något.

Nu istället en annan aktie inom sektorn mat vilket nu blev laxbolaget Mowi. Det har en hög direktavkastning på 4,6 %. Jagvill nu inte enbart gå på hög utdelning utan också försöka få kursutveckling.

Idag är det rekyl nedåt på börsen vilket ju närmast är nödvändigt. Eftersom portföljen är mycket ny vill jag dock inte att jag totalt sett blir negativ. Skyddet är just nu de tre aktierna som gått bäst vilket är Nobina, Vestas Wind och Nordic Waterproofing.

Volvo såldes igår. Idag köptes istället ståltillverkaren SSAB B. De är en av Sveriges största användare av kol. Men de har redan börjat effektivisera processerna och har seriösa planer på att fasa ut kolet med helt ny process kallad Hybrit.
« Senast ändrad: 13 november 2019 kl. 13:09:00 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
SV: Utdelningsaktier, hållbarhet m m
« Svar #28 skrivet: 14 november 2019 kl. 08:47:52 »
ESG är en förkortning som används oftare idag. Det handlar om hållbarhet gällande sociala frågor och miljö samt styrning. Styrning tänker man kanske inte på som en helt avgörande fråga. Här ett sevärt inslag på Börslunch kring detta.

https://www.efn.se/bors-finans/borslunch-12-nov-2019/

Gjorde en jämförelse mellan Investor och index vilket ju verkar bli till fördel för Investor som ju också har en kraftig fördel mot en indexfond och det är att de styr mot både ekonomi och klimatfrågor. 42 % av de noterade bolag som de äger har utgett sig att följa Parisavtalet.

https://www.efn.se/bors-finans/borslunch-12-nov-2019/

Ca 15 % av portföljen med aktier som vi har är Investor. Just nu alltså.

...........

Detta är inget råd. Jag anser på djupet att man måste ta investeringsbeslut utifrån sina egna förutsättningar..
« Senast ändrad: 14 november 2019 kl. 09:00:27 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 15 november 2019 kl. 10:30:37 »
Det minsta innehavet laxbolaget Movement som jag haft några dagar har av amerikanska myndigheter blivit anklagad för kartellbildning med andra laxproducenter. Detta avvisas av bolagen.

Aktien ner och jag realiserar förlusten. Värre blev det för SEB som jag sålt tidigare. Lite nött i kanten blev det för Investor. Men den behålls.

I stort sett har alla mina innehav ökat idag vilket dock inte innebär att de är värda att äga på sikt. Mitt bästa innehav är fortfarande Vestas Wind följt av taktäckarbolaget Nordic Waterproofing. Det är ett avdelning billigare bolagen på börsen enligt sonen

Tyvärr har jag igår lyssnat på honom för dåligt. Han talade om Generic. Idag upp 9 % efter dagens rapport. Efter att daytraderna lämnat så köpte jag in mig i en lågpunkt.

Vi får se vad som händer och sker. Den sista är dock ingen utdelningsaktie.

« Senast ändrad: 15 november 2019 kl. 17:12:54 av Trendsökaren »